Opel VECTRA-C-CC: Wanneer gaat deze motor voorgloeien?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorcode: Y22DTR, Motorinhoud (cc): 2200, Vermogen (kw): 92

Nieuwe startmotor was ook hier de oplossing. Startstroom kwam nu niet meer boven de 170 Ampére.

Robbie Jensema

Geplaatst door Robbie Jensema (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Robbie Jensema (0) PRO, 6 jaar geleden

Deze auto heeft ruim 350.000 m gelopen en start heel moeizaam. Klant wil er nieuwe gloeibougies in hebben. Maar het probleem is niet een of meer defecte gloeibougies maar het feit dat deze niet voorgloeit.

De temp.sensor is goed en geeft 15 graden aan op ons uitleestoestel en we meten 3,75 Volt. Met de stekker los meten we 5.0 Volt en geeft hij in de computer 0 graden aan dan gloeit hij wel en slaat hij ook aan.

De vraag is of dit normaal is bij deze motor, dus dat hij alleen gaat voorgloeien bij hele lage temperaturen?

arjankempeneers (0) PRO, 6 jaar geleden

Wat is moeizaam. Moeilijk rond gaan? Anders eerst de startspanning eens meten met koude motor.

atte (0) PRO, 6 jaar geleden

Volgens mij wordt bedoeld slecht aanslaan. Anders eerst het startsysteem controleren (accu, dynamo). De temperatuursensor meet de actuele motortemperatuur en deze is voor het aanslaan van de koude motor altijd te laag. Dus moet er altijd voorgegloeid worden. Volgens mij heeft de Vectra nog een Bosch VP44 pomp (directe inspuiting) en vraag ik mij af welke 'computer' je bedoelt. Ik neem aan niet de TECH-I of TECH-II diagnosetester van Opel. En de inspuitpomp heeft alleen een regelapparaat dat op de pomp is gemonteerd.

Robbie Jensema (0) PRO, 6 jaar geleden

Klant kwam met de klacht inderdaad van slecht aanslaan. Wat blijkt is dat als je de stekker van de temperatuur sensor loshaalt hij wel vlot(ter) aanslaat.

Nu heb ik wat rondgebeld met Opel mensen en die bevestigen allemaal dat deze motor pas gaat gloeien als het ongeveer 5 graden is. Dus is het logisch dat hij niet gloeit bij 15 graden.

Nu hebben we wat verder gemeten en blijkt ook dat de accu niet 100% meer is. Nadat hij een poos aan de lader heeft gestaan krijgt hij na 5 startpogingen de motor niet meer rond en de accuspanning zakt tot beneden de 9.0 Volt. Een nieuwe accu erin en daarna hebben we de auto gestart en de stroom gemeten en die was zonder dat de motor aansloeg bijna 300 A. Een 2e start poging meet ik 240 Ampére en sloeg hij aan. Een aantal keren herhaalt en telkens rond de 240 a 250 Ampére dat hij aansloeg.

Ik vermoed dat dit te hoog is en we gaan een nieuwe startmotor bestellen.

PS de laadspanning was rond de 14 Volt

R_Bakker (0) PRO, 6 jaar geleden

Heb het inderdaad al een paar keer gehad alles nagezien en ook een hoge startstroom dus nieuwe startmotor geplaatst en opgelost

Robbie Jensema (0) PRO, 6 jaar geleden

Opgelost

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.