Ford MONDEO: peilstok automaat

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: CJBB, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 107

De peilstok van mijn automatische versnellingsbak heeft zoveel kronkels dat er overal druppels olie aan blijven hangen waardoor het haast onmogelijk is het juiste peil af te lezen. Je moet speuren naar droge plekjes op de stok en dan nog blijf het gokken. Iemand een oplossing?

Als er te weinig olie in zit, gaat 'ie dan gelijk kapot of kun je het merken aan het rijden/schakelen? Teveel olie is slecht dus dat wil ik sowieso voorkomen.

Peter

qwertyuiop

Geplaatst door qwertyuiop (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

31 Reacties

Heino4267 (200), 6 jaar geleden

Gevonden:
Automaatbak, 1999 2.0 Zetec combi:
Bij het aftappen (warm) blijft de helft, +- 4 1/2 liter, in de bak. Dan bijvullen via de peilstok, met de juiste ATF olie, geen syntheet. Bij warme motor (draaiend), schakelen in alle standen en dan in P peilen (draaiend). Bij het aftappen kijken of de olie niet erg vervuild is (zwart), wanneer dat zo is nog maar een keer verversen.

Ik heb dat zelf ook geprobeerd en ik heb er geen problemen mee, als je na enkele malen peilen de peilstok steeds afveegt, totdat je het peil kunt aflezen.

qwertyuiop (0), 6 jaar geleden

Beste Heino,

Dit betreft een automatische versnellingsbak, zoals in het onderwerp van mijn bericht staat. Die moet je peilen met een warme, draaiende motor...

ronny503 (0), 6 jaar geleden

De olie van de automatische versnellingsbak peilen staat ook in het instructieboekje maar terzijde. De motor starten en daarna met de handle van de automaat alle standen even inschakelen zodat de olie goed verdeeld is. Daarna de motor afzetten en de peilstok uitnemen en deze met een daarvoor geschikte niet pluizige liefst witte doek schoonvegen want dan kunt u zien of de olie nog een mooie kleur heeft en daarna de peilstok weer helemaal terugsteken en nogmaals er uit halen om de olie te peilen. ATF 3 olie is helder rood van kleur maar als de kleur tegen bruin aanloopt is de olie vervuilt. Als de olie zwart is dan is de olie verbrand en is er meer aan de hand.

qwertyuiop (0), 6 jaar geleden

Beste Ronnie,

Heb je mijn vraag eigenlijk wel goed gelezen?

qwertyuiop (0), 6 jaar geleden

Beste Heino,

Net zo lang peilen tot het duidelijk wordt is een goeie, nog niet aan gedacht, ga ik proberen, bedankt!

JdeP (5), 6 jaar geleden

Je kan deze misschien eens proberen.

1.ontvet de peilstok met remmenreiniger,of een andere ontvetter.

2.kleur het peil gedeelte met een zwarte 'permanent marker' (alcoholstift).

3.probeer nogmaals te peilen


Succes

Hans4040 (295) PRO, 6 jaar geleden

Automaat peilen doe je met draaiende motor...het maakt ook nog uit of de olie warm of koud is en daarom staan er twee standen op de peilstok.
Allereerst moet de olie van de automaat op bedrijfstemperatuur zijn. Dit is het geval na ongeveer 15 KM gereden te hebben, bij voorkeur binnen de bebouwde kom. Dit laatste om er zeker van te zijn dat alle versnellingen olie gekregen hebben (een automaat is namelijk een hydraulisch systeem, waarvan alle kanalen gevuld moeten zijn om een juist peil te kunnen lezen). Hierna kan de auto geparkeerd worden (zo vlak mogelijk), gebruik de parkeerrem, [b]laat de motor draaien[/b], schakel de bak in N(eutraal), trek de peilstok eruit, éénmaal afvegen, insteken, uittrekken en aflezen.

qwertyuiop (0), 6 jaar geleden

Beste Hans,

Dit is - na 2 miljoen km's mijn 6e Ford automaat, hoe ik de bak moet peilen weet ik echt wel.

Lees eens goed mijn vraag!!!

Groetjes,
Peter

Hans4040 (295) PRO, 6 jaar geleden

Sorry hoor...probeer te helpen; ik reageer omdat ronny503 zegt dat de motor uit moet staan.
Succes verder.

ronny503 (0), 6 jaar geleden

I rest my case.

Hans4040 (295) PRO, 6 jaar geleden

Tja...na 2 miljoen kilometers en 6 Fords automaat is dit de eerste met een gekronkelde peilstok...

qwertyuiop (0), 6 jaar geleden

Van dit type zijn er zijn er een paar honderdduizend gemaakt, waarvan enkele tienduizenden met automaat. De peilstok is origineel en dus niet bepaald de enige. Er zit ook een bocht in het "peilbuisje".

ferdinand (60), 6 jaar geleden

Misschien een idee om zelf een gladde peilstok te maken. Ik heb dit voor een Citroen picasso ook gedaan.
Ferry

P. Kelder (0) PRO, 6 jaar geleden

Dat een peilstok zo gefabriceerd is is met een reden gedaan. Als ware de kronkel klemt de peilstok in de peilbuis.

Grt. Paul

qwertyuiop (0), 6 jaar geleden

Is een goeie tip, ik heb alleen niet het juiste materiaal en gereedschap en het komt nogal precies.

bedankt.

P. Kelder (0) PRO, 6 jaar geleden

[quote=qwertyuiop]Is een goeie tip, ik heb alleen niet het juiste materiaal en gereedschap en het komt nogal precies[/quote]

Ga je de peilstok platslaan dan klopt de verhouding ook niet meer.........

Grt. Paul

qwertyuiop (0), 6 jaar geleden

Beste Paul,

Ik kan het niet harder met je eens zijn. Bovendien ben ik ook een liefhebber van ORIGINEEL.

ronny503 (0), 6 jaar geleden

Is het niet zo dat bij deze bak de olie niet gepeild hoeft te worden en daarom de peilstok niet af te lezen is. Alle automatische versnellingsbakken worden tegenwoordig elektronisch aangestuurd, gecontroleerd op storingen en als er iets mis is wordt de storing middels een melding op het display of door een oplichtende lamp aangegeven. Een Ford Taunus uit negentien Flintstone had een hydraulisch aangestuurde automatische versnellingsbak met voor zeg maar de show een peilstok om de motor interessanter te maken voor de eigenaar. Mijn advies, als de automatische versnellingsbak naar behoren functioneert en geen storing heeft dan is geen aanleiding om de olie te peilen en zeker niet om voor de "veiligheid" bij te gaan vullen.

qwertyuiop (0), 6 jaar geleden

Beste Ronny,

Helaas heeft deze auto (nog) geen elektronische peilstok. Het boekje zegt dat de dealer dit tijdens het onderhoud doet (werkverschaffing voor de dealer). Het boekje van mijn vroegere Scorpio gaf nog wel duidelijke instructies en een waarschuwing voor te veel bijvullen.

Er is ook geen aanleiding, maar ik heb de gewoonte om elke 3 maanden alles te checken en de bestuurder kan/mag alles met een geel handvat, oog, dopje,etc. zelf te controleren.

ronny503 (0), 6 jaar geleden

Het wordt tijd om die gewoonte los te laten want de controle is niet nodig. Een systeem die het motor oliepeil registreert is niet te vergelijken met die van de bak want normaliter behoeft een automatische versnellingsbak geen onderhoud en dat weet u na zes Fords met een automatische versnellingsbak gereden te hebben inmiddels ook wel.

qwertyuiop (0), 6 jaar geleden

Beste Ronny,

Allereerst bedankt voor je deskundig advies, maar ...

1. Waarom heeft de peilstok dan een geel oog?

2. Het gaat niet zo zeer om onderhoud als wel om ellende te voorkomen. Ik heb met 3 Scorpio's 4 gereviseerde bakken gehad (ja, ik weet het, te hard rijden, te veel trekken met zware boten, etc.), daar heb ik een versnellingbakkentrauma aan overgehouden. Het was ooit de meest gereviseerde bak in heel Nederland. Mijn versnellingsbakkenboer had ze gewoon op de plank liggen en was er zo bedreven in dat hij binnen een uur de bak kon wisselen (wel tegen een dubbel uurtarief!).

qwertyuiop (0), 6 jaar geleden

Pas bij de derde bak kreeg ik het advies om een extra oliekoeler te laten plaatsen. Daarna geen problemen meer.

ronny503 (0), 6 jaar geleden

Als het kapot rijden van versnellingsbakken bijna een hobby is geworden zou een Hummer een optie kunnen zijn maar een personenauto is aan u niet besteed.

qwertyuiop (0), 6 jaar geleden

Ieder zijn mening. Als ik volgens de fabrikant 220 km mag rijden zonder teveel rpm te maken, dan doe (deed) ik dat. Inmiddels ben ik ouder en (eigen)wijzer geworden.

ronny503 (0), 6 jaar geleden

Uw keuze en daar laat ik het bij.

qwertyuiop (0), 6 jaar geleden

Gelukkig!

Moderator Problemcar (75) PRO, 6 jaar geleden

Opgelost?

qwertyuiop (0), 6 jaar geleden

Nog niet opgelost, ik moet nog 1 tip proberen.

qwertyuiop (0), 6 jaar geleden

Beste Heino,

Gelukt, na 3 - 4 keer peilen. De "droge" plekjes onder het peil waar olie aan zit bleken niet droog, maar zodanig vet of glad dat daar geen olie aan kleeft. Daar kwam ik achter doordat eerdere droge plekjes later ineens wèl "nat" werden.

Hierbij is mijn probleem opgelost! Bedankt!

Hans4040 (295) PRO, 6 jaar geleden

Zoals JdeP al zei op 11/10/2017, 20:11....
Mooi dat het opgelost is, bedankt voor de feedback.

Heino4267 (200), 6 jaar geleden

En nou weer lekker doorrijden met een geruster gevoel ...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.