Volkswagen CADDY TDI 77 KW BESTEL: Loopt na koude start op 3 cilinders

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: BLS, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 77

Caddy loopt goed bij koude start. Je gaat rijden en bij accelereren gaat hij op 3 cilinders lopen. Als de motor warm was, ging hij in het begin weer goed lopen, maar dat werd steeds erger dus loopt nu nog bij koude start goed en na accelereren direct nagelen en op 3 cilinders lopen. Het nagelen is dan wel weer weg, maar blijft op 3 cilinders lopen.

Foutcode P0300 en P0301.

Vreemde is dat we met Vagcom in meetwaarde blok 13 zien dat cylinder 1 en 2 de inspuiting bij stationair draaien niet veel corrigeren, maar na dat we een paar keer gasgeven lopen ze op tot ze vastblijven op 299 en -300.

We hebben pompverstuiver 1 en 3 omgewisseld, maar de inspuit correctie blijft cilinder 1 en 2 aangeven, dus verstuiver lijkt niet de oorzaak. We hebben wel al de kabel naar de pompverstuivers vervangen, zonder resultaat.

We gaan morgen eerst nog het brandstoffilter vervangen omdat het misschien een brandstof tekort is omdat hij bij accelereren dit probleem krijgt.

Iemand verder nog suggesties?

Robbie Jensema

Geplaatst door Robbie Jensema (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Caddy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Robbie Jensema (0) PRO, 6 jaar geleden

Update: brandstoffilter vervangen zonder resultaat.

signaal gemeten van de ECU naar de pompverstuivers en die is dik in orde. Ook bij gasgeven.

Verstuiver er nog een keer uitgehaald en verwisseld met de 4e cilinder. Exact hetzelfde beeld. Als de motor op 3 cilinders loopt horen we een verstuiver sissen en komt er ook wat dieselrook uit de klepdeksel ontluchting. De foutcodes komen niet direct terug, maar pas na een paar kilometer rijden.

We hebben de schagt van de pompverstuivers nog eens beter bekeken en zien daar toch wel een behoorlijke slijtage. Zo het toch teveel kunnen zijn en dat de verstuiver daarom bij accelereren loskomt en niet meer goed afdicht?

Zou betekenen een nieuwe kop.

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

Dat is een voorkomend probleem,hoewel meer bij sdi motoren dan bij turbo.
je kan proberen de randen met fijn schuurpapier glad te maken en de verstuiver(s) met nieuwe afdichtingen te monteren,anders zal een nieuwe cilinderkop de enige oplossing zijn.

bert klein (85) PRO, 6 jaar geleden

Je hebt niet vermeld hoeveel kilometer de auto heeft gedraaid.
Bij uitgeslagen verstuivers heb je slechte koude start en brandstofverlies waardoor je oliepeil stijgt
Maak regelmatig mee vervuilde verstuivers door slechte of vervuilde dieselbrandstof omdat er biobrandstof wordt toegevoegd.
Verstuivers laten testen heb je idee waar je moet zoeken,je kan hem ook laten draaien op een brandstof diesel intensief reiniger van Wepp 2030
waar je brandstoffilter mee afvult en hierop laat lopen.
Vr gr Bert

Robbie Jensema (0) PRO, 6 jaar geleden

Dankje jongens, heeft een tijdje geduurd maar is nu opgelost:

bleek uiteindelijk dat de klepstoter van de 1e cilinder in 2 stukken lag. Dus de motor liep netjes tot bij accelereren de klepstoter het niet kon bijbenen. Kop gedemonteerd en andere kop erop gezet (ivm de groeven in de oude kop) en ook een nieuwe nokkenas want die was ook beschadigd. Toen was het geratel en op 3 cilinders lopen over maar kwamen we een nieuw probleem tegen. Bij bij stevig optrekken in de 4e en 5e versnelling begon de hele auto begon te trillen.

De auto heeft toen eerst een paar weken op een reiniging (Dieselboost van Lindemann) gelopen en hoewel het wel beter werd en hij alleen nog bij de 5e versnelling met optrekken schudde, toch de verstuivers laten testen en die laten reviseren. (in het bovenste gebied gaven ze 25% te weinig) en toen was het goed.

Bedankt voor de tips!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.