Ford Ka: Ontstekingsprobleem

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine

Goedemorgen allen,

Wellicht hier iemand die de gouden tip heeft voor de tunnelvrees van mijn Ford Ka.

Afgelopen augustus heb ik een Ka gekocht. 29000 km uit eind 2011, na het overlijden van mijn corsa c.
Precies een maand later, rijd ik door de Beneluxtunnel en gaan er diverse lampjes branden op het dashboard. De auto verliest ook zijn vermogen en stottert als een gek. Deze tunnel is nou niet echt een super plek om stil te komen staan maar met een aantal versnellingen terug schakelen en een licht verhoogde hartslag, kom ik gelukkig de tunnel uit. Auto schokt en stottert enorm dus uitgezet en anwb erbij. Deze komt hier langs de a4 niet helpen dus afgesleept met de bergingsdienst naar het service centrum in Rhoon.

Daar word auto uitgelezen en er is cilinder overslag te zien op 1 en 4. Geconstateerd word dat de bobine vervangen moet worden. Omdat de auto nog in bovag garantie is, wordt dit gedaan door de betreffende garage.

Hierna rijd ie weer als een zonnetje tot we een week verder zijn. Huisgenoot heeft de auto geleend en krijgt op de a15 de zelfde storing. De arme student is geen lid van de anwb dus die komen niet helpen. Na even op de vluchtstrook te hebben gestaan start hij de auto en is de storing weg. Hij vervolgd de weg direct naar de garage. Hier zien ze wederom overslag in cilinder 1 en 4. Hier worden de bougies en kabels hiervan vervangen.

Nog geen week verder, thomassentunnel ( Rozenburg) zelfde storing, wederom afgesleept. Bij de anwb kon een monteur mij vertellen dat de vervangen bougies kabels vol oxidatie zitten, wat achteraf grafiet poeder bleek te zijn, heel fijn die monteurs bij anwb.

Weg vervolgd en vol humor een kruisje geslagen bij het inrijden van de Benelux tunnel. Helaas ook hier weer de storing en met moeite de tunnel uitgekomen. Op de vluchtstrook even stil gestaan en na het starten was de storing weer weg.

Weer naar de garage gegaan( onderweg op rechte 130km/u weg weer storing, naar garage gesleep door berginsdienst) en hier werd geconstateerd dat de bougies misschien wat te kort waren(bosch). Deze zijn weer vervangen door wat langere waarvan ik het merk even vergeten ben.

Gisteren wederom de storing gehad in een tunnel, dus probleem is niet verholpen.

Probleem doet zich voornamelijk voor als ik bij het inrijden van een diepe tunnel gas loslaat en bij het omhoog komen weer gas ga geven. Zolang ik als een gek blijf doorrijden geeft hij geen storing.

Voor de geïnteresseerden:
Foutcode: meervoudige onstekkingsmissers ondekt.
P0304: overslag in cilinder 4
P0301: overslag in cilinder 1

Ik heb zelf precies 0 kennis van auto's en krijg het vermoeden dat de betreffende garage's ook niet goed weten hoe of wat. Om maar niet te spreken over de kennis van de anwb monteurs. Hoewel ik ondertussen mijn premie er wel uit heb gehaald voor dit jaar.

Het is nogal een verhaal maar wellicht dat hier iemand weet wat ik nog met deze auto aanmoet....

r.-1

Geplaatst door r.-1 (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Ka? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Hans4040 (305) PRO, 6 jaar geleden

"als ik bij het inrijden van een diepe tunnel gas loslaat en bij het omhoog komen weer gas ga geven..."

doet mij denken aan een draadbreuk in de voeding van de ontsteking, met het kantelen van de motor...
Is de bedrading al eens gecontroleerd, of heeft men alleen maar onderdelen vervangen..?
Trouwens: die witte poeder is talkpoeder....geen grafiet.

r.-1 (0), 6 jaar geleden

Ik weet eerlijk gezegd niet of dit is nagekeken maar ik mag er toch wel van uitgaan dat onderdelen als bedrading eerst nagekeken word voordat er een onderdeel vervangen wordt?

Laatste keer bij de garage is er wel van alles nagemeten en uitgelezen. Als ze er zelf mee rijden komt de storing overigens niet naar voren. Maar dit kan denk ik ook liggen aan de vlakke wegen in het zuiden van Brabant ( hier heb ik de auto gekocht) in vergelijking met de rotterdamse snelwegen. Daar ik zelf de storing voornamelijk krijg bij flinke hellingen.

Heino4267 (215), 6 jaar geleden

Krijg je de storing niet alleen als de motor flink trekkracht moet leveren?
Dan kantelt de motor iets en dan kan het zomaar zijn dat inderdaad een draadbreuk voor de storing zorgt, ook omdat al het andere qua ontsteking zowat is vervangen.
De tip van Hans is zo gek nog niet ...

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Ik zou voor de gemoedsrust even controleren wat voor boegies er nu inzitten.
En als dat geen Motorcraft is dan een setje originele Motorcraft bougies van Ford erin zetten.
Want waren die Bosch nu te kort of zijn deze die erin zitten nu te lang?

peen (0), 5 jaar geleden

Goede morgen,

Ik heb hetzelfde probleem en word er langzaam aan helemaal gek van.
Mijn auto verliest ook steeds zijn vermogen in de tunnel.
Verschillende lampjes gaan branden en hij heeft geen vermogen meer.
Heeft iemand de oplossing al gevonden??

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.