Volvo C70: Kickdown hapert

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: B5234T3, Motorinhoud (cc): 2400, Vermogen (kw): 277

Sinds kort heb ik een C70 automaat 2,4 ltr turbo uit 1998
Afgelopen periode de nodige km er mee afgelegd zonder problemen
Lekker warm rijden totdat alle olie en de turbo goed warm zijn
Diverse malen daarop zonder problemen de kickdown gebruikt

Als ik 80 km wegen rij of in de stad zet ik mijn bak op S en de pook in zijn 3 tot 80 Km het uur
Als ik boven de 80 kom dan de pook door in zijn D zodat er opgeschakeld kan worden
Als ik dan de snelweg op ga schakel ik over van S naar E (stad/economic)

MAAR!!!!
Voor mijn gevoel gisteren een ZEER domme fout gemaakt
De bak staat in de S stand de pook in zijn 3
Het is druk en ik wil de snelweg opdraaien en schop het gas in
Door de drukte en het met het verkeer bezig zijn er niet op gelet de pook in zijn D te zetten
Gevolg 140 A 150 in zijn 3 en S stand de snelweg op
Tot mijn schrik hoor en zie ik dus op mijn dash dat de pook in zijn 3 staat en de toerenteller erg hoog in toeren
Ik van het gas af terug zakken naar 100 Km het uur en de pook in zijn D en de S naar E gezet

Nu is het echter zo dat na deze (Stomme domme) actie als ik de kickdown intrap (dus het gas echt helemaal onderin)
Dat de auto stottert hapert niet door wil trekken en zelfs snelheid verlies
Ga ik dus van de kickdown af dan reageerd de wagen verder normaal, accelereerd hij zonder stotteren of haperen en schakeld de bak gewoon op en loopt de wagen vlot weg zoals het hoort

Wat zou het probleem kunnen zijn van de haperende kickdown?
Of wat zou er stuk kunnen zijn
Omdat ik dit dus niet had VOOR mijn stomme actie met een pook in zijn 3 en de S stand dik 150 rijden
De bak heeft door de vorige eigenaar een powerflush gehad en de bonnen hiervan zijn aanwezig

M.v.g. Richard

Richard Schoots

Geplaatst door Richard Schoots (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo C70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

primera p11 (0), 6 jaar geleden

Ik kan me niet voorstellen dat deze actie leid tot het kapotgaan van de bak.
Maar wel waarom de vorige eigenaar die flush gedaan heeft.
Vaak worden dat soort acties gedaan omdat er iets is met de bak.
En dat komt er bij jou nu uit vermoed ik.
Maar waarom eerlijk gezegd dat geschakel met die bak?.
Je rijd toch een automaat omdat niet meer te hoeven?.
Maar nogmaals,daar gaat de bak niet van kapot.
Is het haperen wel van de bak en niet een ontstekingsprobleem of een brandstof toevoer probleem?.

Richard Schoots (0), 6 jaar geleden

Beste Primera

Ik rij automaat omdat ik invalide ben en niet anders mag rijden van het cbr

Dat schakelen doe ik om zodoende de motor niet zo zwaar te hoeven laten werken
Dit vooral op wegen waar gemiddeld niet boven de 70 a 80 km per uur gekomen word en de S funktie de bak in zijn 4 zet
Daardoor draait de motor soms minder dan 2000 toeren, wat de motor zwaarder doet laten werken en dus meer brandstof kost
Door de pook in zijn 3 te zetten en niet de D stand
Draait de motor tot 80 km zo`n 2500 toeren en bij 100 km zo`n 3000 waarna er dus over geschakeld word naar de D
Door dit zo te doen loopt de wagen bij accelereren vele malen soepeler weg zonder dat er direct geschakelt word
De S stand zorgt er alleen voor dat de bak wat later op en en wat vroeger terug schakelt
In de praktijk heeft dit mij daadwerkelijk brandstofbesparing opgeleverd

Aangaande brandstof problemen
Ik ben een leek dus zou het echt niet weten
De powerflush is gedaan ten tijde van de chiptuning en dynarun door de vorige eigenaar
Verder rijd en schakelt de wagen prima en als je normaal het gas in trapt dan voel je hem terug schakelen
Druk je nog verder het pendaal in dan schakelt hij een 2de maal terug en accelereert hij prima
Maar zodra de kickdown er bij komt komt het probleem zoals hierboven omschreven

primera p11 (0), 6 jaar geleden

Door de kickdown te gebruiken vraag je het het maximale vermogen van de motor.
Daar gaat blijkbaar nu iets fout.
Dat kan van alles zijn.
Dat kan een brandstof toevoer probleem zijn.
Kan ook aan de tuning liggen.
Kan aan de timing liggen van de motor.
Geen goede timing is terug regelen vermogen.
Een storing in de automaat.
Laat de auto eens uitlezen.
Als je het pedaal ingetrapt blijft houden blijft de auto dan stotteren en gaat tie dan niet versnellen.
Als dat zo is namelijk kun je met datalogger gaan rijden en kun je realtime sensoren en parameters uitlezen.

Richard Schoots (0), 6 jaar geleden

Hoi Primera

Inderdaad als ik het gaspedaal ingetrapt hou dan versneld hij niet maar stottert hevig
Gisteren moest ik nog even weg en nog wat geprobeerd toen de wagen warm gereden was

Ik heb toen het gaspedaal zover ingetrapt dat net niet de kickdown er op kwam
En toen constateerde ik ook dat hij stotterde en niet versnellen en of schakelen wilde
Als ik normaal gas bij geef dan is er niets aan de hand
Accelereert hij prima schakelt ook goed

De rest van uw uitleg is allemaal wat technisch
En een datalogger heb ik niet dus moet de wagen sowieso voor weg dan
Zo ook voor dat uitlezen
Maar ik dacht vraag het eerst hier misschien dat er iets stuk gemaakt was door mijn actie
Maar kan dus veel zijn begrijp ik uit uw verhaal
Dat word dus garage werk want de spullen voor uitlezen heb ik hier dus niet

primera p11 (0), 6 jaar geleden

Hallo Richard,

Als je de storing op kunt roepen is het ook makkelijker te vinden voor een garage.
Dan kunnen ze precies zien met een datalogger wat er gebeurd op het moment dat het stotteren begint.

Ruud10657 (0) PRO, 6 jaar geleden

Is die bak al eens gespoeld en van nieuwe vloeistof voorzien?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo C70 of stel zelf een nieuwe vraag.