Opel CORSA-B: Auto start niet als die langer dan 3 uur stil staat

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: X12XE, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 48

Hallo allen,

Ik heb 3 maaden geleden een Opel Corsa B met een ecotech X12XE blok gekocht. Tot heden iedere dag veel plezier van gehad en geen problemen ondervonden. Echter sinds 1 maand (sinds de winter) start de auto niet altijd meer. In de tussentijd hebben ik en een handige vriend al het een en het ander gedaan. Hieronder een samenvatting van dingen die we al hebben gedaan en de symptomen.

Symptomen
- de auto startte een maand geleden niet meer toen het weer koud en nat werd
- de auto start ALTIJD als je de auto aanduwt en in ze'n twee start
- als de auto eenmaal heeft gedraait start het daarna de volgende 3/4 uur zonder moeite
- wanneer je start draait de startmoter gewoon rond in mooi volle slagen
- de accu is nog goed want je kan in principe 20 minuten lang doorstarten
- de auto heeft in de warme zomermaanden geen last gehad van dit probleem
- toen de anwb mijn ecu aansluiting (schoon en droog?) spoot starte de auto vrijwel zonder moeite
- soms als je blijft doorstarten start de auto uiteindelijk alsnog
- nog nooit iets geks tegen gekomen tijdens het rijden, als de auto eenmaal draait is alles ook goed

wat hebben we al gedaan
- nieuwe bougies
- nieuwe koelvloeistof (tank zat vol met water)
- kabels opnieuw waterdicht gemaakt d.m.v isolatietape (was flink versleten allemaal)
- ecu aansluiting schoongemaakt (luchtdruk + contactspray)
- nieuw temperatuurmeter(sensor) bij het blok

Ondertussen ben ik ten einde raad. Nu al meerdere keren op het werk gestaan en vol schaamte mensen moeten vragen of ze konden helpen met duwen...

Ik hoop dat iemand een doorbraak heeft en weet hoe ik dit raadsel voor goed kan oplossen.

Met vriendelijke groet,

JooSpe

joospe

Geplaatst door joospe (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

kaleido 1 (1355) PRO, 6 jaar geleden

Meet de accuspanning eens als hij niet wil starten , alles onder de 12.6v is toch een probleem met te weinig spanning/capaciteit in de accu.
Dus multimeter mee en op de plus en min van de accu meten wat het voltage is op het moment dat de storing zich voordoet.

joospe (0), 6 jaar geleden

Hi Kaleido,

De accu is het probleem niet. Gister hebben we de multimeter er op gehad een mooie 12.6 volt en op het moment bij starten gaat de accu terug naar 10.4 volt ongeveer. Dit is natuurlijk vrij normaal omdat de startmoter veel gebruikt. Een andere (nieuw) accu er in gezet, gewoon voor de zekerheid, maar verder geen resultaat. vrijwel alles hebben we al kunnen uitsluiten maar toch blijft het iets 'kleins' en 'onbenulligs'.

Toch bedankt voor je hulp.

kaleido 1 (1355) PRO, 6 jaar geleden

Als er bij het starten niets gebeurt , krijg je dan wel spanning op het dunne draadje op de startmotor ?

joospe (0), 6 jaar geleden

@kaleido1 Ja er komt wel spanning en de startmoter draait gewoon rond.

Afgelopen zaterdag hebben wij nogmaals naar de auto gekeken en zijn we erachter gekomen dat cilinder 2 en 4 zeer weinig compressie hebben (80-90 PSI). Dit zal waarschijnlijk een van de oorzaken zijn waarom de auto moeilijk start en met name bij het koude weer. In ieder geval verklaart dit wel waarom, als wij de auto aanduwen, de auto wel goed aangaat.

C.Jonker (0) PRO, 6 jaar geleden

Je zou een cilinderlektest kunnen laten doen maar ik denk dat de kop er af moet.
Begin eens met nieuwe bougiekabels , tapen helpt niet tegen kabels met te veel inwendige weesrtand.
Alle beetjes helpen nu met dit weer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.