Renault MASTER 2.8T L1 H1 2.2 DCI: Lambda sonde

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel

Beste mensen,

Ik heb een probleem met een Renault Master waarvan de motor slecht loopt. We hebben de storingscode uit kunnen lezen en daar kwam Code P0032 uit.
Dit heeft iets te maken met de bedrading van de Lambda sonde, kortsluiting of onderbreking.

Nou ben ik op zoek gegaan naar die sensor, liggend onder de wagen omdat hij niet op de brug kan, om de bedrading te kunnen controleren maar ik kan nergens die sensor vinden. Ik heb vanaf het uitlaatspruitstuk tot aan de katalysator alles afgezocht en er met mijn handen langs gegaan maar ik kan hem niet vinden.

Kan iemand me wegwijs maken waar ik dat ding kan vinden?

Down2easy

Geplaatst door Down2easy (0) PRO , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Master? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Je hebt kennelijk uitgelezen met een EOBD/OBD2 scanner.
Diesel personenauto's hoeven pas vanaf 2004 te voldoen aan EOBD en dit soort bussen pas vanaf 2006/2007.
Renault had wel al de communicatie voor EOBD geintegreerd in de software, maar verder nog niets.
Die foutcode krijg je altijd te zien, of er nu een lambdasonde is of niet (zoals hier) en of die nu defect is of niet.
Het zou me ook niet verbazen als b.v. de koelvloeistof temperatuur 215 graden aangeeft.

Uit (laten) lezen met Renault dealer (of gelijkwaardige) apparatuur.

Down2easy (0) PRO, 6 jaar geleden

Hartstikke bedankt Olford,

Het raadsel is in ieder geval opgelost, ik blijf alleen wel met het probleem zitten van het storing lampje en de slecht lopende en startende motor.

Ik woon op Bonaire en hier is geen Renault dealer.

Is een Renault dealer in dit geval de enige oplossing of zijn er nog andere zaken die de moeite waard zijn om even te controleren?

Elke suggestie is welkom.

Bij voorbaat dank.

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Is er misschien wel iemand met een professionele aftermarket scanner op het eiland?
B.v. Actia, Launch of Snap-On (uiteraard moet daar dan wel Renault op staan).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Master of stel zelf een nieuwe vraag.