Peugeot 106 ACCENT 1.0: Motorolie lekkage

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CDZ, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 37

Is het mogelijk om 3 liter (geen olie meer te peilen) motorolie kwijt te raken via een lekkende afdichting van de kleppendeksel?

Hans Camstra

Geplaatst door Hans Camstra (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

sleutelaar1952 (0) PRO, 6 jaar geleden

Ja dat is mogenlijk , maar erg onwaarschijnlijk, hier is vast meer lek of versleten

Hans Camstra (0), 6 jaar geleden

Dat vond ik ook al vreemd. Een maand geleden nog tot aan het bovenste streepje v.h. peilstok aangevuld.
Geen blauwe walm uit de uitlaat en het ruikt ook niet naar verbrande olie.
Geen witte rook, maar wel een klein beetje witte sludge aan de koelvloeistofdop, dus de koppakking zal wel intern iets lekken.
Maar 3 liter olie verliezen via de koppakking naar het koelwater lijkt mij ook wat vreemd.
Beide krukaskeerringen lekken niet.
Wel is de versnellingsbak nat en daar ontbreekt ook een kleine halve liter olie, maar deze is al lange tijd niet gepeild.
De olie lijkt van boven te komen, op de hoek waar ook de startmotor verder naar beneden zit. Vandaar uit verspreid het olie patroon zich over de achterzijde van de bak, langs de schakelgaffel en beide zijden van het differentieel langs de aandrijf punten waar de assen in het differentieel steken. De olie die onder aan de bak hangt vormt goudgele druppels en dat lijkt weer op olie uit de bak.
Voor mij dus nog een raadsel wat er aan de hand is. Misschien een dubbel probleem.

sleutelaar1952 (0) PRO, 6 jaar geleden

Hallo Hans
er kan n kanaal van de koppakking doorgeslagen zijn , het blijft nog steeds te veel wat er mist, binnen kleppendeksel ook sludge? meet de compressie eens . wat ik verwacht van n peugeot is juist heel , de keerringen .
De sensor zweet misschien door , ook nooit deze hoeveelheid, ik denk eerder schraapveren, klephoedjes en of geleiders, bekijk de bougies daar moet dit aan te zien zijn . is de uitlaat ook wat vettig ? deze hoeft niet persee te roken , het zou wel meer verklaren


Groet Johan

Hans Camstra (0), 6 jaar geleden

Bougies zien er alle vier netjes uit. Droog en licht beige kleurig laagje. Puntjes v.d. bougies verder netjes schoon.
Compressie nu lastig. Bak en startmotor zijn al gedemonteerd omdat ik de keering achter het vliegwiel verdacht, maar deze bleek niet te lekken. Rond de sensor geen olie spoor te bekennen. Ook de koppakking aan de zijde van de bak is mooi droog. Uitlaat wel roet, maar droog en niet vettig.

Hans Camstra (0), 6 jaar geleden

keering = keerring

Hans Camstra (0), 6 jaar geleden

Ik zie wel dat de rubber pakking v.d. kleppendeksel door zijn vorm wat ruimer uitsteekt t.o.v. het blok eronder, als een soort overstekende rand, maar dat is zijn normale vorm. De rubber pakking lijkt wat vettig op de hoek boven de startmotor en bak. Het blok onder de klepdeksel pakking is echter droog. Misschien loopt / lekt er dan olie via de deze rand rechtstreeks op de bak, zonder het blok te raken.

sleutelaar1952 (0) PRO, 6 jaar geleden

Peugeots van deze leeftijd willen nogal ns wat aan de DR kant doorlaten maar beslist geen 3 liter en je zegt zelf al dat die kant droog is Hans.
Ik ga ns sneupen en laat t weten ff n vriend bellen.
wat zo in mn hoofd opkomt is door onderdruk carter ontluchting die het eruit blaast, dan moet de hele onderkant auto knap vet zijn.

Groet Johan

sleutelaar1952 (0) PRO, 6 jaar geleden

Dat rubber zit toch met een profiel om het deksel heen en de vlake kant op de kop redelijk breed zelfs 2 busjes onder het deksel zorgen dat het niet te strak gedraaid word maar idd daar willen ze wel eens lekken.Maar zoveel dat moet geroken worden onder het rijden

Hans Camstra (0), 6 jaar geleden

Carter is schoon. Het wordt steeds vreemder, dat geef ik toe.
Wel onlangs de rubberslang van het kleppendeksel naar de luchtinlaat (tussen luchtfilter en carburateur) vervangen omdat de slang gescheurd was, maar ik zie niet direct in wat het met het lekken van de olie te maken heeft. Mogelijk iets met drukopbouw, maar ik zou juist zeggen dat de druk onder de kleppendeksel lager is geworden vanwege de aanzuigende werking van de inlaat en atmosferisch toen de slang nog gescheurd was, dus geen druk opbouw. Maar misschien heb ik het helemaal verkeerd.

Hans Camstra (0), 6 jaar geleden

Johan, nog niet gezegd, maar ik waardeer je hulp enorm!

sleutelaar1952 (0) PRO, 6 jaar geleden

Hans we zijn hier om elkaar te helpen, vind het leuk om te doen

sleutelaar1952 (0) PRO, 6 jaar geleden

toch ga ik steeds weer naar zuigerveren , en zou eerst eens meten zodra het in elkaar zit, eerst droog metten dan met een paar druppen olie in de cilinder, is de druk dan hoger heb je al n gedeeltelijk antwoord

Hans Camstra (0), 6 jaar geleden

Okay bedankt. Gaat wel even duren voor het weer in elkaar zit, maar ik zal de compressie gaan meten zoals je voorstelt.
Je hoort nog van mij.

Hans Camstra (0), 6 jaar geleden

Weet iemand welke compressiemeter of beter gezegd welke bougieadapter past?
De bougieschacht van mijn Peugeot 106 is ca 82 mm diep.
De meeste compressiemeters / bougieadapters (voor amateur gebruik) zijn veel tekort
en bovendien slechts voorzien van een kartelrand. In en uitdraaien lukt dan niet.
Wie heeft een oplossing?

Hans Camstra (0), 6 jaar geleden

Compressietest uitgevoerd, weliswaar bij koude motor.
Verdwijnen van de olie lijkt niet gezocht te moeten worden in zuigerveren, koppakking of kleppen.
Misschien zie ik iets over het hoofd!?

[yt]https://www.youtube.com/watch?v=mBFRTZ8w...[/yt]

sleutelaar1952 (0) PRO, 6 jaar geleden

Kompressie ok , veronderstelling dat het niet in de koppakking gezocht moet worden niet, er kan n kanaal tussen olie en vloeistof door zijn.kontroleer of er nog op andere plaatsen olie en vloeistof dicht bij elkaar kunnen komen , voor zover ik weet niet.
Koppakking is bij dit type niet het sterkste punt. zet ns wat druk op het koelsysteem, en zie of dat zakt.

Fijn weekend

Hans Camstra (0), 6 jaar geleden

Ik denk dat de koppakking tussen olie en koelvloeistof inderdaad heel iets lekt, maar niet genoeg om de koppakking te gaan vervangen.
Ruim een maand (ca 2000) gereden met nieuwe koelvloeistof. Nu de koelvloeistof weer afgetapt om te zien of er olie in zit / verkleurd is. Zie foto, links nieuwe koelvloeistof en recht na een maand afgetapt uit de motor. Kan natuurlijk ook wat vervuild zijn omdat er nog wat oud vuil uit het koelsysteem is opgenomen in de koelvloeistof. De geringe vervuiling van de koelvloeistof verklaard volgens mij nog steeds niet ruim 3 liter olie verlies in dezelfde periode.
We speuren verder.

sleutelaar1952 (0) PRO, 6 jaar geleden

Ok , het zelfde probleem met mn schoondochter haar peug, veel te weinig om te vervangen. Trouwens de vloeistof ziet er goed uit en ook ik begin mij nu af te vragen waar 3 liter olie heen kunnen zoner een enorm spoor achter te laten, als het via de vloeistof was geweest had dit er anders uitgezien en moesten de slangen week gaan aanvoelen, ook ik kijk verder en laat het weten.

Fijn weekend Johan

Hans Camstra (0), 6 jaar geleden

Kan het zijn dat de compressie die ik gemeten heb bij een koude motor, bij een warme motor lager wordt? Bijvoorbeeld doordat klep seals of zuigerveren juist minder goed afdichten wanneer de motor warm is?

sleutelaar1952 (0) PRO, 6 jaar geleden

als het warmer word sluit het beter, zuigers zetten uit

Hans Camstra (0), 6 jaar geleden

Maar de cilinderwand ook. Wanneer ze beiden dezelfde temperatuur en uitzettingscoëfficiënt zouden hebben, (waarschijnlijk gaat dit niet op omdat de cilinderwand bijvoorbeeld gekoeld wordt), dan zou er juist meer speling ontstaan tussen zuiger (veer) en cilinderwand.
Evenzo voor de klepseals, maar de praktijk zal mogelijk anders zijn, omdat meer factoren van invloed zijn, zoals oliefilm en rubber van de seals. Ik ben geen ervaringsdeskundige.

Ik vrees namelijk dat ondanks de goede compressie toch olie wordt verbruikt. Ik vond dat de slang van kleppendeksel naar het kunststof tussenstuk (tussen luchtfilter en carburateur dus naar luchtinlaat carburateur) en het tussenstuk zelf nogal olieachtig is. Misschien veroorzaakt door een te hoge carterdruk?

Is er nog een andere reden dan verlies via zuigerveren en/of klepseals waardoor een te hoge carterdruk kan ontstaan?

John5711 (0) PRO, 6 jaar geleden

Als een motorblok warm wordt zet alles uit. De cilinderwanden ook, die worden dus dikkeren de speling wordt dan toch ook minder? De slang van de carterventilatie is een slang die verduurt door de oliedampen, en als daar olie lekt is inderdaad de gehele onderkant vet en zou je iets moeten ruiken. Ik denk dan ook aan olievlekken op je parkeerplaats. Heb je geen foto's van je motorblok? Vaak denk dat makkelijker.

dick407sw (0), 6 jaar geleden

Uw carterinhoud is volgens mij 3,2 ltr. Als je 3 ltr kwijt bent, kan er bijna niets meer in het carter zitten en zal je smeringsproblemen krijgen (vastlopen o.i.d).
Zit wel de juiste peilstok gemonteerd? Met een verkeerde (lees te korte peilstok) zal je veel te veel olie in het carter hebben als je tot maximaal bijvult. Hierdoor treedt schuimvorming op tijdens het draaien van de krukas. hierdoor zal er heel veel olie via carterventilatie afgevoerd worden en het oliepeil dus schijnbaar snel dalen.

Hans Camstra (0), 6 jaar geleden

Zodra dat weer kan, zal ik de compressie meten bij een warme motor.

Bij het aftappen van de olie en oliefilter slechts 600 ml opgevangen!
Oliepeil was onvoldoende in de gaten gehouden.
Verbruik is ongeveer 1 liter olie per 6000 km.

Hans Camstra (0), 5 jaar geleden

Bedankt voor de adviezen.
Helaas zijn wij deze middag tijdens een ritje aangereden.
De auto is niet meer te redden.
Triest maar waar.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.