Ford MONDEO: Stottert start slecht.

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CJBA, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 107

Ik zit met een probleempje. Ik heb een ford mondeo 2.0 16v benzine uit 2003. Nu heb ik dat de auto slecht start met een koude motor met een warme gaat het vaak wel goed (niet altijd). Daarbij loopt hij soms niet helemaal goed stationair schommelt die tussen de 750 en de 1000 toeren. Met weg rijden lijkt het dat hij niet op toeren komt lijkt hij weg te vallen(niet elke keer) dan schokt de auto een sec of 3. En regelmatig schokt de auto onder het rijden met een constante snelheid. Dan moet ik een speut gas geven en dan is het weer even weg.

Wat ik gedaan heb al.

Luchtfilter vernieuwd
Erg en gasklep huis schoon gemaakt
Uit gelzen met vag com (geen storingen)
Benzine reiniger van whynns erin gedaan
Benzine filter vervangen.

Uitgelezen met een andere meter.
Daar was het dat de bank sensor 2 schommelde wat niet zou mogen toch?

Mijn vermoede is een kapotte bobine maar nog niet vervangen.

Heeft u toevallig een idee wat het zou kunnen zijn?

Mikeje

Geplaatst door Mikeje (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Het hele verhaal klinkt alsof de motor wat te weinig brandstof krijgt.

Wat doen de fuel trims tijdens het rijden (bij constante snelheid over 30 seconden)?
Wat doen beide lambda sondes tijdens het rijden (constante snelheid over 30 seconden)?
Alle gegevens boven kun je met Vagcom uitlezen.
Indien mogelijk de datalijst beperken tot dat wat je nodig hebt. Dan wordt de data sneller ververst.

Een schommelende 2e sensor geeft aan dat de werking van de katalysator niet voldoende is.
ZIe: https://www.picoauto.com/library/case-st...

Mikeje (0), 6 jaar geleden

Ik ga het na laten kijken kom er op terug

Mikeje (0), 6 jaar geleden

Nog niet aan de com gehad. Maar nu met dit koud weer. Loopt die perfect. Hoe kan dat?

Mikeje (0), 6 jaar geleden

Aan de com gehad merk auto link. Geeft aan zuurstof sensor inc

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Een zuurstof sensor (of O2 sensor) is andere naam voor een Lambda sensor.
Daar heb je er meer dan 1 van en er zijn nogal wat verschillende mogelijkheden.

De tekst die je geeft is niet specifiek genoeg.
Dus als je aan de exacte tekst kunt komen of aan het nummer van die fout (begint met een P) plaats die dan.

Hans4040 (190) PRO, 6 jaar geleden

En foto`s niet op z`n kop...

Mikeje (0), 6 jaar geleden

Heb de stoute schoenen aan getrokken en een andere bobine erop gemonteerd het stottere en het hikken is verholpen. Nu alleen het starte nog

Heino4267 (110), 6 jaar geleden

Wat mankeert er aan het starten?
- de startmotor gaat niet draaien als je de sleutel omdraait?
- de startmotor gaat wel draaien maar de motor gaat niet lopen?
- de motor gaat na starten wel lopen maar valt meteen uit of loopt slecht?

Mikeje (0), 5 jaar geleden

Ik moet de sleutel omdraaien tot hij start en dan staal de auto niet aan doe ik dat meteen nog een keer er achter aan dan start de auto wel.

Lijk net of de pomp niet genoeg druk meer geeft met starten

Heino4267 (110), 5 jaar geleden

Zit er niet ergens een half verstopt benzinefilter tussen?

Mikeje (0), 5 jaar geleden

Benzine filter vervangen nog steeds niet het start probleem niet opgelost

Heino4267 (110), 5 jaar geleden

Tja, het is een bekend slijtagepatroon dat de brandstofpomp rond deze leeftijd niet helemaal fris meer is. Start de auto structureel wel de eerste keer als je de auto op contact zet, 5 seconden wacht (zodat de brandstofpomp wat druk op kan bouwen) en dan start?

Mikeje (0), 5 jaar geleden

Ja dat wel met regelmaat

Heino4267 (110), 5 jaar geleden

Dan zou je deze workaround kunnen blijven toepassen (totdat de pomp het helemaal begeeft) of een nieuwe brandstofpomp monteren.
Als je je kenteken invoert op bv. misterauto.nl, kan je zien wat een nieuwe brandstofpomp kost.

lbjakobs (0), 5 jaar geleden

Is dit nu opgelost met een nieuwe brandstofpomp? Ik heb met mijn mondeo namelijk hetzelfde probleem en ben erg benieuwd.

Mikeje (0), 5 jaar geleden

Ik heb alleen de bobine vervangen. Brandstofpomp nog niet vervangen

lbjakobs (0), 5 jaar geleden

Top.

Bij de mijne heb ik inmiddels de bobine, bougies, bougiekabels en accu vervangen en het probleem is er nog.
Ik vrees toch echt voor de brandstofpomp in mijn geval.

Brandstofpomp bestellen via AutoDoc valt erg mee qua prijs trouwens.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.