Mercedes-Benz C 180: geluid bij 80 en hoger

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 95

Hallo, ik heb een probleem met een mb W203 namelijk dat de auto bij 80 km een geluid geeft wat lijkt op een brommend geluid net of er een lager defect is. Het geluid wordt bij hogere snelheid niet meer maar gaat weg als ik het gas een beetje terug neem of een beetje meer gas geeft. Bij cruise control hoor je niets ,alleen wanneer je een viaduct oprijdt en het geluid is weer weg wanneer je naar beneden rijdt of te wel bij constante snelheid hoor je niks alleen als je iets gas. je kunt door het gas een beetje te bewegen het geluid beinvloeden. het geluid komt van achteren (LA) wat gedaan cardanas tussenlager vervangen was gescheurd .hardy schijven waren goed toen cardan/differentieel vervangen voor andere cardan geluid bleef Het geluid bleef toen links achter wiellager vervangen hielp ook niet toen banden achter gewisseld maakte ook niets uit .
Dus heeft iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn

scheffer315

Geplaatst door scheffer315 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

corvanjaarsveld (0) PRO, 5 jaar geleden

De haakse tandwieloverbrenging, kroonwiel in pignon, heeft een z.g. Hypoid vertanding om het geratel van de tanden op elkaar kwijt te raken. Proefondervindelijk stelt de fabrikant in een geluidskamer de ideale (meest geluidsarme) stand vast. Later in zijn eigenlijke behuizing moet die stand weer aangenomen worden. dwz de pignon diepte op het kroonwiel. Als door een onnauwkeurige afstelling dat niet klopt, maakt het differentieel geluid. Natuurlijk heeft speling of onvoldoende voorspanning van de lagering het zelfde effect. En natuurlijk niet te vergeten een verkeerde oliesoort of een veel te laag niveau. Als het een afstel fout was, zou ik meer niet druk over maken.

scheffer315 (0), 5 jaar geleden

Hallo, bedankt voor je reactie .
Maar ik heb een andere cardan reeds geplaatst en toen was het geluid precies hetzelfde dus mijn inziens zou het niet kunnen olie is op peil en olie gebruik die geschikt is voor Mercedes mb 735.7
Ik heb vandaag nog hitteplaat boven achterste demper vastgezet maar nog geen tijd gehad om te uit te proberen .maar dat wordt zeker maandag

corvanjaarsveld (0) PRO, 5 jaar geleden

Ik blijf bij mijn mening dat je het pignon op het kroonwiel hoort. Als het onbalans in de aandrijving zou zijn? zou je het meer moeten voelen dan horen. Ik ken deze MB niet. Als we er van uitgaan dat er niets te doen is aan de veroorzaking van het geluid, blijft alleen nog de mogelijkheid over er voor te zorgen dat het geluid niet in het interieur doordringt. De fabrikant probeert door ophangingen van z.g. silentbloks te voorzien de geluidsoverdracht te beperken of zelfs kwijt te raken. De hardheid van het rubber in de silentbloks is bepalend. Daarnaast moet alles spanningsvrij gemonteerd zijn. Tijdens de montage moet er rekening gehouden worden met de verschillende standen en belastingen welke er op gedaan worden.
Misschien is er eerder een reparatie aan de achter trein uitgevoerd, waarna het geluid zich openbaarde? Wellicht kun je daar een conclusie aan verbinden.

m.v.g.

Cor van Jaarsveld.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.