Peugeot 308: Motor olie in koelsysteem en toch geen koelwater in de motor

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: RH02, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

Moter olie in koelsysteem en geen koelwater in de moter olie
Wat zou dat kunnen zijn .??

Anselmus2

Geplaatst door Anselmus2 (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 308? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Beste ,
Een inwendige scheur in de olie/koelvloeistof warmtewisselaar . ( zie foto / tekening - onderste gedeelte van nummer 20 )

Anselmus2 (0), 5 jaar geleden

Is het noodzakelijk om heel het oliehuis met koeler te vervangen of kan ik volstaan met de oliekoeler te vervangen??

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Zoals het op de onderdelen tekening staat , zo kan het alleen besteld worden bij PSA .
Dus compleet .( no: 20 )
Heb je zelf nog iets gecontroleerd ? Bijvoorbeeld koppakkinglekkage .

Anselmus2 (0), 5 jaar geleden

Koppakking is gecontroleerd en daar is niks bijzonders te zien.
Als ik online onderdelen opzoek kom ik bij art.09013701 van van Wezel oliekoeler prijs €30,03 terecht
Bij de garage zijn de kosten € 385,99 voor het van het oliefilterhuis.
Als ik de oliekoeler van van Wezel bestel zal die op de huidige oliefilterhuis passen??

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Heb de site even bekeken en het lijkt er op dat dit kan . En voor €30,03 durf ik de gok wel aan .
Nogmaals , PSA leverd alleen geheel compleet .

Anselmus2 (0), 5 jaar geleden

oliekoeler motorolie van wezel nummer .09013701 aangekocht de pakkingen kunnen ze niet leveren bij PSA zit het ook niet in het progamma om de oliekoeler te demonteren moet ik toch het oliehuis demonteren kun je de bestaande pakking als het goed uit ziet nog gebruiken of moet er vloerbaren pakking er bij gebruiken

Anselmus2 (0), 5 jaar geleden

Wat voor volgorde moet ik aanhouden om de oliekoeler te monteren of is er iemand die deze klus al meerderen keren gedaan heeft
Mail mijn plodewikus @casema.nl

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Plaats even de laatste 8 cijfers van het chassisnummer , kan ik u de juiste reparatiemethode sturen .

Anselmus2 (0), 5 jaar geleden

Chassisnummer DS029394 en geheel is VF34BRHD8DS029394 moet er extra vloeibaren pakking gebruiken of is de bestaande als het goed uitziet voldoende welk type pakking moet ik gebruiken

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Bericht ( PDF reparatie ) verstuurd via E-mail .

Anselmus2 (0), 5 jaar geleden

Olie koeler vernieuwd ,radiator en koelsysteem grondig gespoeld met water ivm olie resten maar kan iemand mij vertellen hoe ik al het water uit het koelsysteem kan krijgen en de nieuwe koelvloeistof incl. ontluchten er in.
Welke procedure moet ik aanhouden ?

harry4203 (315) PRO, 5 jaar geleden

spoelen met alleen water heeft geen zin. je moet echt een middel gebruiken wat de olie in het koelsysteem oplost, en zelfs dan valt t nog niet mee om alle olie eruit te krijgen. daarna onderste waterslang los en zoveel mogelijk water eruit laten lopen, vullen met koelvloeistof, poosje rijden en na paar dagen nogmaals verversen. ik weet natuurlijk niet hoeveel olie er in het koelsysteem zit, maar kijk goed of er al geen waterslangen zijn aangetast en vervang eventueel de thermostaat als er veel olie in zat.

Anselmus2 (0), 5 jaar geleden

Koelsysteem ontluchten peugeot 308cc welke procedure moet ik aanhouden op de radiator is geen Ontluchtingsnippel aanwezig er zit een nippel naast de motor bij de stuur kant anderen nippels .??

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

1 ontluchtnippel bij de kachelslang ( zie tekening ) , andere ontluchting is via het kleine plastic slangetje bovenaan de radiator . Volg de onderstaande volgorde van werkzaamheden.
Voor het ontluchten van het koelsysteem van de motor :
Start de motor
Verhoog het motortoerental gedurende 10 seconden tot 1500 - 2000 t/min om zeker te zijn dat de dynamo gaat laden
Houd het motortoerental op 1500 - 2000 t/min gedurende ongeveer 20 minuten
OPMERKING : De procedure eindigt na 2 cycli van inschakelen en stoppen van de motorventilateurgroep.
LET OP : Controleer of er geen lekkage is van motorkoelvloeistof na het ontluchten.

Anselmus2 (0), 5 jaar geleden

Wat voor middel kan ik gebruiken om het koelsysteem te ontvetten???
Cillet Bang (superpower ontvetter) zegt iemand dat iets? Of vaatwasmachine tablet ??

Anselmus2 (0), 5 jaar geleden

Koelvloeistof kun je die ook gebruiken als ontvetter in het koelsysteem ?

j@n-willem (0) PRO, 5 jaar geleden

Ik vraag me serieus af, of je wel valt onder de categorie professional......
Een vaatwasser tablet? Cilet bang?
Er bestaan goede ontvetters bij de auto materiaal zaak, deze moet je dan vaak laten warm draaien en dan aftappen en dan schone goede koelvloeistof vullen.
Je kunt je overloop van de radiateur naar je expansie van ook gebruiken als ontluchting maar normaal zit er een op je kachel radiateur slang schut bord en op je thermostaat huis.
Succes ermee
Gr jw

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

j@n-willem , bij dit type dieselmotor ( DW10 CB FAP ) is geen officiele ontluchtmogelijkheid bij het thermostaathuis . ( zie tekening ter verduidelijking ) De wijze welke ik eerder heb opgegeven is de werkmethode zoals Peugeot voorstelt .
Verder ben ik het met uw vraagstelling eens .

Anselmus2 (0), 5 jaar geleden

Olie koeler vervangen en het koelsysteem een aantal keren met water en ontvetter doorgespoeld

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.