Citroën BERLINGO: Te weinig turbodruk

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 9HF, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 66

Klant heeft auto gekocht met storingen er al in dus weet niet wanneer en hoe het begonnen is. Mil gaat branden tijdens rijden. Foutcodes: P2562 (turbostand signaal. positie te ver van referentiewaarde. niet genoeg turbolading) P0299 (laaddrukregeling. luchtdruk onder referentiewaarde.) -1497 (turbocompressor; positie onjuist ten opzichte van vereiste, onvoldoende turbocompressie). Heb het inlaatsysteem gecontroleerd met de rookmachine maar geen lekkage kunnen ontdekken. Heb de wastegate gefixeerd en tijdens rijden maximale turbodruk gemeten en dat is volgens mij voldoende (2.7 bar). Heb alle vacuumslangen voor de regeling van de turbodruk gecontroleerd en deze zijn allen goed. Regelklep voor de wastegate is vernieuwd en de turbo is vernieuwd maar dit alles zonder resultaat. Kan iemand me hiermee helpen?

harlie

Geplaatst door harlie (0) PRO , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Bericht van toepassing . P0299 is gewoon een meting van de druk , of te wel een gevolg .

harlie (0) PRO, 5 jaar geleden

Zoals je kunt lezen in mijn bericht heb ik de regelklep (pneumatische bediening) voor de turbodruk (waste-gate) reeds vernieuwd. Ook heb ik het inlaatsysteem en het vacuumcircuit uitvoerig gecontroleerd op lekkages. Dit alles is in orde en inderdaad is een te lage vuldruk het gevolg van een defect maar ik kan nog steeds niet vinden welk defect. Natuurlijk erg bedankt voor het meedenken en ik heb voor alle zekerheid vanavond nogmaals dit alles gecontroleerd. Zou de EGR-klep er iets mee te maken kunnen hebben?

Citrogek (0) PRO, 5 jaar geleden

Hoe rijd ie dan? Houd ie in of niet? Turbodruksensoren willen ook nog wel eens falen bij deze motoren.

Als die wel inhoud, rij eens zonder lmm. Had er laatst 1 met gelijke codes en hiervan was de lmm defect.

Westouterik (0) PRO, 5 jaar geleden

Sorry, er loopt iets mis met mijn PC. Straks doe ik een nieuwe poging.
Mijn methode om turboproblemen op te lossen (PSA)
Deel 1
Ontkoppel de vacuümslang van de turbo.
Sluit een vacuumpomp (Mytivac) op de slang.
Pomp zo snel je kunt en je mag geen onderdruk kunnen maken!
Wel onderdruk betekent verstopte leiding of defect elektroventiel of de beluchting ervan. Klein filtertje dat verstopt kan geraken. Bij niet draaiende motor met contact op moet de turbo in verbinding staan met de buitenlucht.
Deel 2
Start de motor
Je moet +/- 500mbar onderdruk krijgen, gemeten op de slang naar de turbo.
Heb je dit niet, controleer dan de vacuumaansluiting (die komt van de vacuumpomp) op het elektroventiel . Je moet daar +/- 800mbar onderdruk hebben.
Geen of onvoldoende onderdruk wijst op een slechte verbinding met de vacuumpomp. Een defecte vacuumpomp zal het wel niet zijn want dan zouden er remklachten zijn.
Indien dit goed is en je toch geen of onvoldoende onderdruk krijgt aan de turbo dan is het elektroventiel stuk.
Daarnaast heb je ook mogelijk een slechte aansturing van het ventiel. Ik heb me hier beperkt tot fouten in het vacuümsysteem op te lossen.
Succes.

harlie (0) PRO, 5 jaar geleden

Bedankt voor je reactie maar het probleem is inmiddels opgelost. Had alle metingen die je beschrijft al gedaan, ook had ik al gecontroleerd of de regeling werkte en of de afstelling juist was. Alles werkte naar behoren en alles stond goed afgesteld. Toen domweg het electr./vacuum-klepje vernieuwd die het membraan voor de waste-gate aanstuurt en hiermee is mijn storing verholpen. Sorry voor mijn late reactie maar was dit topic helemaal vergeten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.