BMW 523I: Aan de kook

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 3

Vraag mijn. Bmw komt steeds aan de kook
Nu is de radiateur al vervangen thermokoppel koelvin en waterpomp.
Als ik ga rijden op de autoweg is er niets aan de hand maar als ik van de weg af ga en de stad in rijd dan is het even en de meter slaat in het rode en als ik de kachel op maximaal zet 32 graden dan gaat de meter ook wel gelijk weer na normaal.
Daarnaast als ik met de kachel op maximaal ga rijden 32 graden en ga dan van de auto weg af dan blijft de meter ook normaal. Alleen als ik dan de motorkap open en voel aan de slangen dan zijn deze echt kei en kei hard en hoor het expansie tank dop behoorlijk sissen. Als de meter wel in het rode slaat dan gooit hij ongeveer een half liter koelvloeistof uit de tank via de dop.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn. De garage zegt niet de kop want hebben met een snuffelaar of zoiets wat hij noemde getest.
Hoor heel graag als iemand de oplossing weet

Langen5

Geplaatst door Langen5 (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

39 Reacties

MJ (0) PRO, 5 jaar geleden

thermokoppel bedoel je de thermostaat? De vin draait en de radiator wordt warm? Ingaande slang moet warmer zijn dan de uitgaande.

Langen5 (0), 5 jaar geleden

Hallo
Ja thermokoppel bedoel in de vin deze moet gaan draaien als deze warmer wordt werkt zonder stroom met bi metaal zoals ik het had begrepen.
En thermostaat is ook vervangen net als de water pomp deze is ook nieuw.
En radiator wordt wel warm

kaleido 1 (980) PRO, 5 jaar geleden

Zou toch eens voor een second opinion gaan elders , koppakking zou met niet verbazen , ik ga er van uit dat hij wel goed ontlucht is , dat moet namelijk wel gebeuren.
Er zit bij je dop van het tankje op de bovenkant van de radiateur een plastic ontluchtingsboutje.
Deze een klein stukje los draaien dan komt de eventuele aanwezige lucht er uit , tankje vullen tussen max en min in koude toestand , ontluchten in opwarmfase met de dop er op dan wordt de lucht vanzelf uit gedrukt , peil eventueel steeds bijvullen.

Langen5 (0), 5 jaar geleden

Ik zelf heb het gevoel dat de koelvin niet aanslaat. Want als ik op autoweg rij constant dat is de temp in orde maar zo gauw ik de stad in rij loopt de temp weer op, als er maar rij wind is dat is het oké maar de garage heeft er een nieuwe op gezet
Maar zou dit kunnen harde slangen en ineens in het rode de temp als de koelvin niet aan slaat

MJ (0) PRO, 5 jaar geleden

Kan je makkelijk checken of de fan wel draait. Neem de eerste afslag van de snelweg en kijk onder de motorkap.

sleutelaar1952 (0) PRO, 5 jaar geleden

is dit n blok van n bouwmodel met 3cm3, ook ik denk nog lucht in het systeem en op deze manier is de koppakking snel weg, als dit al niet gebeurd is.als de vin of kachel aanstaat, worden de slangen dan ook hard? zo ja kop en anders een betere thermoschakelaar

Langen5 (0), 5 jaar geleden

Ja klopt de slangen worden ook erg hard en er zit al een nieuwe thermostaat in

sleutelaar1952 (0) PRO, 5 jaar geleden

dan denk ik wel zeker dat er iets mis is met de kop zelf

Langen5 (0), 5 jaar geleden

Zo heel wat gedaan de afgelopen dagen
De kop is getest dit deed de garage met vloeistoffen of zoiets zei hij maar de kop was goed in orde, maar probleem hebben we nog.
Ook bijzonder na het afvullen van het systeem en ontluchten met de voorzijde omhoog en kachel aan, en als dan alles op de juiste hoogte is en de auto laten warm draaien is er niet aan de hand, gaan we een hele rit maken en dan zelfs na de volgende dag is de expansie zo vol en als ik deze open draai stroomt er zeker een halve liter over. Terwijl de auto een hele dag en nacht Stil heeft gestaan. We zijn dus nog niets verder

Langen5 (0), 5 jaar geleden

Vandaag even weer bezig geweest.
En vraag is het normaal dat ik de dop van de expansie tank eraf haal en als ik de kachel aan heb in de auto dan blijft vloeistof of niveau en als ik de kachel op koud zet dan stijgt het vloeistof tot over de rand van het tankje. En als ik dan snel de kachel weer aan zet zakt het vloeistof weer tot normaal nieveau. Hoort dit zo ?
Weet iemand dit
Hoor graag even
Mvg

kaleido 1 (980) PRO, 5 jaar geleden

Nee , heb je al ontvlucht zoals gevraagd via de nippel op de radiateur , omhoog zetten helpt niet.

Langen5 (0), 5 jaar geleden

Zojuist weer ontlucht
Beide stoppen eruit gehaald en en gevuld tot de stop bij tehermostaat overstroomde toen deze stop erin gedraaid en vervolgens verder met vullen tot stop bij tankje uitstroomde en stop erin gedaan, toen kachel op max en op contact en kwamen nog wat luchtbellen uit tankje en vervolgens warm draaien tor thermostaat open gaat en en het tankje overstroomt toen dop erop gedaan en en gereden en nu afwachten weer

kaleido 1 (980) PRO, 5 jaar geleden

Waarom met dop er af warm draaien , ik heb het idee dat er zoals je hem ontlucht er nu teveel koelvloeistof in het systeem zit.
Koud net boven max vullen.
Ontvluchten doe ik altijd met draaiende motor en dop er op.

Langen5 (0), 5 jaar geleden

Als goed is is alles nu goed ontlucht Hoornse dan maar en heb vanmorgen dus motor koud de tank expansie leeg gezogen tot dat hij nu op max staat in het tankje en nu maar hopen

Langen5 (0), 5 jaar geleden

Nou vandaag stukje autoweg en reden de stad in meteen de meter weer omhoog naar rode en meteen airco uitgezet en kachel aan gezet en dan zakt de temapatuur meter meteen weer naar normaal

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Heb je ook gecontroleerd of de vin wel draait?.

Langen5 (0), 5 jaar geleden

Nee de vin draaide niet toen hij heet werd

ford-12 (0), 5 jaar geleden

Even een gekke opmerking,
Als je 100% van overtuigt bent dat het niet de koppakking is laat dan eens de radiator controleren op plaatselijke verstoppingen.

Langen5 (0), 5 jaar geleden

Radiator zit er net nieuw op net als nieuw thermostaat compleet met huis een nieuwe vin en nieuw waterpomp allemaal nieuw.
Vanmorgen weer ontlucht en alles op peil gebracht en dan moet ik volgens de deskundigen 3 a 4 maal gas geven en dit heb ik gedaan en dan tankje losdraaien en eventueel bijvullen maar ik moest er wat uithalen om op niveau te komen. En wat ik ook bijzonder vond alles was nog koud en gas geven moest binnen 30 seconden dat er lichte schuim in het tankje zag dit trok wel weer weg maar was er wel een paar minuten

ford-12 (0), 5 jaar geleden

Je zegt dat de radiator ook nieuw is maar heeft deze ook de juiste capaciteit ik wil daar mee zeggen dat hij wel in Uw auto past maar de opbouw van de nieuwe radiator kan wel verschillen met de oude waardoor hij de aangeboden warmte niet kan afvoeren aan de buiten lucht.
Wat het schuimen betreft kan ontstaan door de wisselende circulatie van de waterpomp omdat U 3 a4 maal kort achter elkaar gas gegeven heeft.

kaleido 1 (980) PRO, 5 jaar geleden

Als de fan niet werkt zou ik daar eens verder naar kijken , moet werken bij deze situatie .
Zekeringen relais bekijken , spanning meten.

Langen5 (0), 5 jaar geleden

Het is zon vin zonder stroom deze werkt met bi metaal of zo had ik begrepen

kaleido 1 (980) PRO, 5 jaar geleden

Oke dan moet de fan vast staan als de motor zo warm is , is er ook een nieuwe viscokoppeling op gekomen , als daar de vloeistof uit is zal hij niet werken.

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Idd,zoals Kaleido ook al zegt,eerst zorgen dat die vin gaat draaien.
Motor word pas te heet bij langzaam rijden.
Geen rijwindkoeling,dan zal de vin de koeling moeten verzorgen.
Dat zou ik nou eerst eens in orde maken i.p.v dat je straks alles losgehaald hebt met bijkomende kosten en het blijkt achteraf de vin te zijn.

Langen5 (0), 5 jaar geleden

Hallo even een update
Het is nog steeds niet onder controle mijn probleem maar heb het volgende geconstateerd.
Als ik de auto ontlucht volgens de regels en tankje op juiste nieveau heb en ga een rit maken met kachel uit met deze warmte dan heb ik de volgende dag veel druk op de slangen en als ik de dop van het tankje expansie dus los draai stroomt het koelvloeistof erover en staat alles ver boven het max.
Als ik de auto ontlucht volgens de regels en nieveau van koelvloeistof op juiste nieveau heb en ik ga een rit maken met de kachel op vol aan dus 32 graden en dan heb ik de volgende dag geen druk op de slangen en is het koelvloeistof in het expansie tankje nig steeds op het juiste nieveau. Dus met kachel aan rijden is alles onder controle en met kachel uit dan komt er blijkbaar lucht in het systeem waardoor alles erg onder druk komt te staan.
Heeft iemand enig idee van mijn probleem nu ik dit heb geconstateerd
Alvast bedankt

MJ (0) PRO, 5 jaar geleden

Nee je moet eerst antwoorden op de vraag of de viscofan flink draait als er weinig koelwind is (stadverkeer)

Langen5 (0), 5 jaar geleden

Soms wel soms niet maar als de kachel uit is komt er dus lucht in het systeem en als er lucht in zit dan springt de vin ook niet aan dus denk dat daarom de vin ook slecht draait want deze is wel reeds nieuw gemonteerd. En eigelijk ben ik een beetje radeloos en weet niet meer zo goed hoe ik het verder moet aanpakken

Langen5 (0), 5 jaar geleden

Maar zal straks gaan rijden en vervolgens stil staan met draaiende motor en kijken als de vin aanspringt en laat de kachel eerst op 32 graden staan om te kijken wat hij in deze situatie doet

Langen5 (0), 5 jaar geleden

Zojuist op deze warme dag even de autobaan op geweest en 50 km lang 150km gereden en zoals eerder benoemd met de kachel op 32 graden en de temparatuur meter bleef steeds stabiel, zelfs de autoweg af gereden en carpool opgereden en auto 15 minuten laten draaien en de meter bleef stabiel en de vin draait wel maar niet dat deze extra hard draaide gewoon normaal ook Na 15 minuten. Heb zojuist d auto weer stil gezet en ga vannavond kijken hoe het is gesteld met niveau van expansie tank. En als deze weer normaal is en op juiste niveau staat betekend dus als ik de kachel uitzet dat er druk en lucht in het systeem komt en als ik de kachel aan laat op max dat dit niet gebeurd erg erg vreemd allemaal

kaleido 1 (980) PRO, 5 jaar geleden

De kachel heeft geen kraan voor zover ik weet , kachelradiateur circuleert altijd mee , het enige wat ik kan bedenken dat je koelcapaciteit te kort komt op het moment dat je de kachelklep dicht zet en je geen warmte meer af voert via je kachel.
Laat toch nog eens de koppakking controleren via een snuffeltest op het koelwater.

Langen5 (0), 5 jaar geleden

Ja inderdaad want heb nu 3 ritten gemaakt via auto weg dus even flink gas geven en telkens als ik terug kom bij huis zijn de slangen kei hard en als ik de schroef bij tehermostaat huis los draai komt er heel veel lucht uit dus weer ontluchten en weer zelfde rit en steeds het zelfde steeds heel veel lucht in de slang

GJBAutos (0) PRO, 5 jaar geleden

Wat is volgens jou de juiste manier van ontluchten?
Er zit wel degelijk een kraan voor de kachelradiateur.
De slangen worden hard als er nog lucht in het systeem zit en deze modellen zijn lastig te ontluchten als je het niet volgens de juiste procedure doet

gr Martin

Langen5 (0), 5 jaar geleden

Hallo
Juiste manier volgens mij is kachel op vol en ventilatie op laagste stand dan bij vullen en 2 nippels los draaien tot vloeistof komt dan alles op nieveau is dop erop en auto strarten en 2 maal flink gas geven en meteen weer uit doen en dan controle en dan zou het goed moeten zijn maar dan ga ik 15 km stevig rijden en meteen weer veel lucht bij thermostaat nippel als ik deze ontlucht en zo heb ik steeds ontlucht bij de thermostaat nippel en steeds weer zelfde

GJBAutos (0) PRO, 5 jaar geleden

Kachel op de hoogste temperatuur, Kachel motor in de laagste stand, contact aan
Koelvloeistof vullen tot er koelvloeistof uit de ontluchtings nippels komt.
Motor starten en warm laten worden. regelmatig ontluchten en koelvloeistof bijvullen.
Motor laten draaien tot je onderste slang heet wordt

Het mooiste is om hem te ontluchten aan de computer. Dan kun je zien of de thermstaat open gaat aan de hand van de radiator uitgangs temperatuur sensor

Als je een lekke kop hebt, dan is hij altijd lek is ga je een rit op de autoweg niet redden zonder dat de motor aan de kook gaat.

gr Martin

Langen5 (0), 5 jaar geleden

Oké Martin duidelijke taal en ontluchten motor warm laten draaien met of zonder dop op expansie tankje ?

Langen5 (0), 5 jaar geleden

Maar omdat als ik even vol gas geef tot 150 km dan meteen veel lucht in de slangen en ik dacht dit 5 x achter elkaar dan moet lucht er wel uit zijn en daarom dacht ik toch lekke koppakking of heel klein schreurtje of zo omdat het meteen gebeurd met vol gas geven

GJBAutos (0) PRO, 5 jaar geleden

Als je lucht in het systeem hebt en dat word warm worden de slangen ook hard.

Vullen tot het niet meer zakt (Kan een tijdje duren) en dan de dop erop draaien en gewoon laten draaien. Als de slangen aan beide kanten van de radiateur even warm/heet zijn dan is de thermostaat open geweest.

Als er lucht in het systeem zit gaat de thermostaat niet open.

gr Martin

sleutelaar1952 (0) PRO, 5 jaar geleden

Dit is te ondervangen door een klein gaatje in de thermostaat te boren , is er iets doorstroom waardoor lucht weg kan , maar zoals een tijd terug al vermeld ik vrees dat er ergens n scheurtje zit.

Groet Johan

Langen5 (0), 5 jaar geleden

Ik ben er ook bang voor een klein scheurtje maar de garage zegt dat hij met de snuffelaar niets kan ontdekken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.