Peugeot 508: Auto houden of afscheid nemen ?

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 5F02, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 115

Gisteren is er een diagnose aan de auto gesteld i.v.m. gepland onderhoud bij 150.000 km. Voor de 4e keer moet er een nieuwe distributie ketting in. Deze laatste distributie ketting heeft er helaas maar 27.000 km ingezeten. De auto is 5,5 jaar oud en gelukkig kan ik gebruik maken van de 100% coulance regeling. Peugeot heb ik verschillende malen gevraagd mij uit te leggen waarom de distributie ketting maar zo kort mee gaat maar ik krijg er maar geen plausibele verklaring hiervoor. Als je hier met andere mensen over praat worden de wenkbrauwen gefronst. Van de mensen die ik spreek heeft niemand dit ooit meegemaakt. Kettingen hoeven bij andere merken nooit worden vervangen en als het een distributie riem is dan praat je over 100.000 of 200.000 km. Misschien heeft iemand op dit forum er wel een goede uitleg voor. Ook moet mijn auto een granulaat behandeling ondergaan althans dat is het advies. Duur grapje 760 euro. Is hier een alternatief voor ? Volgend jaar moet de auto weer een OH beurt hebben als er dan dezelfde diagnoses worden gesteld, wordt mijn vraag zoals in de titel vermeld.

Leo21

Geplaatst door Leo21 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 508? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

corvanjaarsveld (0) PRO, 5 jaar geleden

Mijn ervaring is dat fabrikanten nooit scheutig zijn met het buiten hangen van de vuile was. Het is mooi van peugeot dat de reparatie aan de distributie door hen wordt betaald. Natuurlijk betreft het een constructiefout, waarvan het oplossen veel meer kost dan het regelmatig betalen van vervanging. Snel gerekend rij je 30.000 km per jaar. Waarom zou je na 5 jaar geen nieuwe Peugeot uitzoeken? Misschien wil de dealer wel een goede deal maken.

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Het zou niet mijn keuze zijn om weer met droge ogen te gaan voor een nieuwe Peugeot.
Maar bij een goed bod kun je het overwegen
Ook de lichting motoren die er na kwamen hebben weer andere problemen waar je ook niet vrolijk van word.
Ook het inlaattrajekt blijft vervuilen,dat is inherent aan de gekozen manier van inspuiting,geld overigens ook voor andere merken.
Tja,ander merk kiezen zijn weer andere problemen.
Andere merken zijn ook niet vrij van troubles.
De boekhouder zit aan het roer en dat levert in de regel kwalitatief slechtere auto's op.
De aandeelhouder is vandaag de dag belangrijker dan een goed product.

harry4203 (315) PRO, 5 jaar geleden

waarom krijg je de ketting wel vergoed en de reiniging niet? krijg een beetje raar gevoel bij het verhaal, maar miss onterecht.

Leo21 (0), 5 jaar geleden

@Harry, goeie vraag eigenlijk. Ik ga er nog eens achterheen. Was allang blij dat de grootste kostenpost van de distributie ketting 1042 euro werd vergoed. Reinigen van de motor (granulaat reinigen) kost 773 euro. Ik heb een rechtsbijstand verzekering. Misschien dat ik die inschakel.

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Volledige vergoeding van de distributie is voor voertuigen met maximaal 150.000 km of 7 jaar oud .
Gedeeltelijke of totale vergoeding van het reinigen is voor voertuigen welke ten eerste vallen in een terugroepactie , te weten de HEE of de HHW .
Ten tweede dient bij het uitlezen ten tijde van de actie één van de volgende storingscode,s aanwezig te zijn in de motor ECU of in het logboek van de BSI . P1385 - P1337 - P1338 - P1339 of P1340 .
Waarschijnlijk voeldoet uw voertuig niet aan deze 2 voorwaarders.

Leo21 (0), 5 jaar geleden

@René, Laatste regel begrijp ik niet helemaal.

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Gewijzigd.

Leo21 (0), 5 jaar geleden

@Rene, De garage heeft de volgende foutmeldingen ontdekt P1385- P2339 en P1186.

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

P1385 .
Is de auto gecontroleerd voor een aanmerking op een terugroepactie ? U dealer weet dat ook .

Leo21 (0), 5 jaar geleden

Ik heb de auto sinds januari 2017. Ik heb geen idee of er een terug roep actie is geweest in de periode dat ik de auto niet reed. Ik heb wel een onderhouds historie maar daar staat niets bij over een terug roep actie.

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Plaats eens de laatste 8 cijfers van het chassisnummer . Misschien kan ik iets zien in de historie . U kan dat niet zien , maar uw dealer kan de gehele historie raadplegen .( Waarschijnlijk een " luie " dealer )

Leo21 (0), 5 jaar geleden

@René. Chassis nr: BL109219. Laatste 8 letters/cijfers.

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Er is inderdaad 3 keer een reparatie met betrekking de distributie uitgevoerd .
Echter is dit slecht 1 maal uitgevoerd ivm de bekende kettingrek . ( en dit komt ook bij andere merken voor buiten de PSA groep ) Google maar eens.
De 2 andere reparatie,s hadden betrekking op ratellende geluiden veroorzaakt door de hydraulische kettingspanner en zijn kettinggeleiders.
Breuk van de bovenste geleider komt wel eens voor .
De reparatie welke nu zou volgen op de distributie valt onder een volledige vergoeding .( 7 jaar of 150.000 km , wat het eerst komt )
Helaas valt daar en tegen de reiniging van het inlaatraject in geen enkele coulance regeling omdat deze vergoeding van toepassing is op voertuigen welke maximaal 150.000km hebben gereden of niet ouder zijn dan 5 jaar .
Uw auto is op 11-1-2013 op kenteken gezet en valt daarom uit een gehele of zelfs een gedeeltelijke coulance . Vandaar de rekening .
De terugroepactie ( HHW ) is wel uitgevoerd en wel op 7-7-2016 .
Dat u nu weer opgezadeld word met een distributiereparatie welke op km stand 120201 ook al is uitgevoerd lijkt mij eerder dat er bij die reparatie niet juist is gehandeld met betrekking de zeer nauwkeurige afstelling hiervan .
Vaak worden dergelijke reparatie,s uitgevoerd in een vlot tempo ( de monteur denkt alles nu wel een keer te weten , immers coulance kost de dealer achteraf ook geld ) zonder dat hierbij de nodige vakmansschap uit word geoefend . Eerst lezen van de laatste documentatie is er vaak al niet meer bij.
En ik spreek uit ervaring , heb het zelf in meerdere bedrijven gezien waar ik langskom .
Alle reparatie,s , met uitzondering van de laatste distributie op 30-5-2017 , zijn bij een andere dealer uitgevoerd dan waar u de auto heeft gekocht .
Hij was daar dus niet in onderhoud .
Doe er uw voordeel mee , en schrijf zoals ik al eerder aangaf , de klantenafdeling van PSA aan omtrent de voorgestelde reparatiekosten .
Succes.

Leo21 (0), 5 jaar geleden

@René Bedankt voor je info. Hoe kan jij eigenlijk in de onderhouds geschiedenis van mijn auto kijken ? Werk jij zelf bij Peugeot ? Als ik in de onderhouds geschiedenis kijk is de granulaat reiniging ook al een keer eerder uitgevoerd bij de 90.600 km. Deze auto is, voordat ik hem over kocht altijd via een Peugeot dealer onderhouden uit Den Haag en nu bij Nefkens in Den Bosch. Ik weet niet in hoeverre ik hier voordeel uit kan halen. Ik moet toch voorzichtig zijn want ik krijg al coulance m.b.t. de distributie ketting. Bewijs van een slechte montage bij de 120.000 km van de distributie ketting heb ik natuurlijk niet.
Inmiddels 29/5 contact gehad met Peugeot Nederland. Zij zeggen dat ze er serieus naar gaan kijken. 26.000 km tussen 2 kettingen vinden ze eigenlijk niet kunnen. Dat vervuiling daardoor komt zou kunnen maar is niet zeker. Er wordt gekeken of er een coulance of gedeeltelijke coulance regeling van toepassing is.,wordt vervolgd. Ik laat de afloop weten,

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Inderdaad heeft er bij 90.609 ( 26-2-2016 ) ook al een reiniging plaatst gevonden .
Stond omschreven als kleppendeksel , maar als ik de reparatie open zie ik inderdaad de reiniging .
We wachten even af wat het antwoord van PSA Nederland word .

Leo21 (0), 5 jaar geleden

@René, krijg net toevallig telefoontje van Peugeot Nederland. Ook de Granulaat reiniging wordt volledig vergoed. Heb dit ook inmiddels zwart op wit gekregen. ben weer blij. Was toch een behoorlijk bedrag. Ik vindt het wel jammer dat ik als klant de dealer moet passeren die eerst nee zei tegen een vergoeding terwijl Peugeot Nederland ja zegt.

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

De dealer volgt exact de richtlijnen zoals deze zijn opgesteld door PSA .
En alleen zij kunnen / mogen hiervan afwijken .
Mooi dat nu ook de reiniging word vergoed .
Ik wens u nog veel rijplezier met uw voiture .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 508 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum