Fiat DUCATO 35 2.3 MJ DPF L H2: Banden en Bleu&Me vraag

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Motorcode: F1AE0481 D, Motorinhoud (cc): 2300, Vermogen (kw): 88

Wie kan mij adviseren over de 2 volgende vragen die betrekking hebben op mijn Ducato die omgebouwd is naar camper.
Vraag 1 :
De voorbanden zijn aan vervanging toe en dat zijn nu Bridgestone 215/70R15 maar achter zitten Continental 215/70R15
Ik twijfel tussen Pirelli All Season 225/70R15 en de Continental Vanco 4Season
Passen 225 op de standaard stalen velgen ?
De Pirelli zijn rustiger en zuiniger met de brandstof en hebben beter grip op nat wegdek dan de Continental. Keuze is daarom ook de Pirelli maar hoe zijn die kwalitatief ?
Wat is jullie advies ?

Vraag 2
Mijn USB aansluiting werkt niet en ik kan dus geen USB sticky met muziek afspelen maar ook geen updates installeren.
Hij blijft zeggen geen media gevonden.
Nu wil ik de kabel nalopen maar hoe kom ik daar bij ? Is dat veel sloop werk ? Het USB slot zit achter de bagageklep in het midden van het dashbord

gsm3844

Geplaatst door gsm3844 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Je kunt tegenwoordig niet zo maar meer een andere bandenmaat monteren.
Als de voorbanden groter zijn dan de achterbanden, dan kan het ABS foutmeldingen gaan geven.
In dit geval zijn de 225 banden iets meer dan 2% groter (afrolmaat) dan de 215 banden.

gsm3844 (0), 5 jaar geleden

Ik weet niet of de ABS een foutmelding geeft voor mijn Ducato van 2011 maar de 2% valt toch binnen de tolerantie ?

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

De meningen wat de maximale tolerantie is verschillen iets.
Sommigen noemen 1,5% maximaal voor grotere banden en 2% voor kleinere banden, MAAR dat is wel voor 4 banden tegelijk.
Een verschil in afrolmaat tussen de vooras en achteras zal veel eerder tot problemen leiden.
Kortom, niet doen. Tenzij je alle 4 banden wilt vervangen, dan zijn de bezwaren kleiner.

peterhoogeveen (0), 5 jaar geleden

Aangezien we het over een camper hebben zou ik er Michelin Agilis Camping banden onderzetten, die zijn speciaal gemaakt voor (zwaar beladen) campers.

gsm3844 (0), 5 jaar geleden

Die heb ik ook overwogen maar zijn wel duur. Achter zitten nu Continental Vanco2 banden en gezien alle reacties en dan met name het mogelijke probleem met wijzigen van de bandenmaat zou ik voor de zelfde banden willen nemen maar Vaco2 in 215/70 R15C kan ik nergens meer vinden, blijkbaar zijn dat de Camper C geworden of de Vancontact 100 en 200
Maakt de keuze weer ingewikkelder
Want de Michelin Agilis zijn dan ook in de picture

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

In Duitsland is de Vanco 2 in 215/70/15C nog volop te vinden.
Zie: https://www.idealo.de/preisvergleich/Off...

peterhoogeveen (0), 5 jaar geleden

Ik was met plaatsen e.d. € 650,- kwijt. Ik denk dat je op banden niet moet bezuinigen, je wil toch vakantie kunnen hebben zonder problemen + deze banden hebben een veel beter rijcomfort.

gsm3844 (0), 5 jaar geleden

@Oldford, klopt maar de vanco camper zijn hier ook volop te koop maar niet de vanco2, ik hoorde vanmorgen dat die niet meer worden gemaakt dus vind je ze nog dan hebben ze een oudere DOT

@peterhoogeveen, ben ik met je eens maar mijn gedachte was om er 225/70 van Pirelli onder te zetten zodat ik iets meer draagvlak kreeg en die zijn geruislozer (68db) en hoger draagvermogen (112)
Nu dat eigenlijk afgeraden wordt i.v.m. mogelijk ABS problemen blijven er voor mij maar 3 banden over : Michelin Agiles - Michelin CrossClimate en de Continental Vanco Camper.
Het gaat dus alleen maar over de voorbanden en ik wil ze dinsdag bij de APK er op laten zetten.

gsm3844 (0), 5 jaar geleden

Iemand nog een oplossing voor de USB aansluiting achter het bagage klep ?

peterhoogeveen (0), 5 jaar geleden

Bagageplek? In neem aan dat je het dashboard kastje bedoelt. AliExpress heeft diverse USB aansluitingen die op 12 Volt werken.
Zoals: https://www.aliexpress.com/item/New-6-Fe...

Het uit elkaar halen valt overigens wel mee.

gsm3844 (0), 5 jaar geleden

Dank je wel en handig om te weten maar het belangrijkste is nu hoe ik achter de bagage dashboard kastje kan komen om te kijken of de kabel los is van of de USB contactdoos in het dashboard kastje of aan de andere kant waar dat ook kan zitten.
Ik kan geen schema of zoiets vinden op internet waar ik kan zien hoe die kabel loopt.

peterhoogeveen (0), 5 jaar geleden

Ik heb de mijne ook uit elkaar gehaald, om radio, achteruitrijcamera e.d. te plaatsen. Maar bij mij zit alles in middenconsole. Niet achter dashboardkastje. Mits je de 2e dashboardkast bedoelt onder het middenconsole. Als je die eruit wilt hebben kun je de procedure volgen van interieurfilter vervangen, die zit door namelijk achter. http://forums.motorhomefacts.com/149-fia...

gsm3844 (0), 5 jaar geleden

Ik denk dan dat ik achter het middenconsole moet zijn want ik bedoel inderdaad de USB aansluiting in de 2e dashboardkast onder het middenconsole.
Ik ga ervan uit dat de kabel van die USB aansluiting naar de Bleu&Me radio gaat.
Ook weet ik dat toen we de bus kochten er iets van de airco gerepareerd moest worden en dat daardoor er iets van het middenconsole gesloopt was. Ik denk dat de kabel daardoor of beschadigd is of los zit/hangt.
Garantie is al vervallen want dat is ruim een jaar geleden en ik nog nooit de USB aansluiting heb geprobeerd, we hebben de bus omgebouwd naar camper en daar zijn we de winter mee bezig geweest.

peterhoogeveen (0), 5 jaar geleden

Volg de eerder gestuurd link, als ik het kon, kan jij het ook.

gsm3844 (0), 5 jaar geleden

Ga ik doen en bedankt daarvoor

gsm3844 (0), 5 jaar geleden

Banden zitten er onder, Michelin Agilis Camping en die hebben ze op 5bar gezet

Wat de USB betreft heb ik het probleem nog niet gevonden.
Dashboard kastje/klepje er uit en ik zie de kabel van de USB contact onder het dashboard lopen maar waarheen kan ik niet zien.
Kabels zien er standaard uit dus niets aan gedaan en stekker zit vast in het USB wandcontact
Word dus nog verder onderzoeken en dus nog vervolgt al zijn adviezen altijd welkom.

gsm3844 (0), 4 jaar geleden

USB werkt nog niet met een sticky met muziek er op er in maar ik heb het anders opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.