Volkswagen GOLF: Motor blijft te lang koud

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: BDE, Motorinhoud (cc): 2800, Vermogen (kw): 150

Goed, korte versie de motor blijft te lang koud, duurt te lang voor hij warm is.

Al vervangen zijn de thermostaat (3x daar meer over), Sensor (2x), waterpomp en een regelmodule fans.


Langere versie;
Het probleem speelt nu al een tijd en zowel ik als de garage raken een beetje op aan ideeën.
Problemen waren het beste te onderschrijven als duurt lang voor hij warm is. (Met dit weer kan hij na 20minuten nog niet op de 90 graden zijn.) Ook daalt te temperatuur tussendoor gewoon, bij stoplichten en dergelijke. Met het warme weer minder last van dalen, maar bij koud weer duidelijker te merken. Goed nu zou je zeggen, thermostaat kapot. Dat dacht iedereen, die vervangen en probleem verholpen... Voor 5 ritjes, daarna begon het verhaal weer. Weer thermostaat vervangen, zal wel een productie fout zijn. Weer ellende na rit of 3. Sensor vervangen, weer even opgelost. Daarna nog een keer een regelmodule vervangen en een waterpomp, ook niks geholpen.

Wat blijft er nu nog over? Er zit nu een thermostaat in die open gaat bij 88 graden. Van 80 hebben er ook in gezeten maar hebben niks geholpen.

Ook een reinigings-beurt is geweest zonder resultaat.

Een van de dingen die mij opvallen, bij het gasklep zitten 2 aansluitingen, maar het lijkt wel of hier niks doorheen loopt, als ik de slangen in knijp verandert er niks, ook doorheen blazen lijkt niet te lukken. Kan dit? klopt dit? heeft dit enig nadelig effect op mijn probleem?

De electro pomp die na draait werkt ook. deze kan je ook voelen. als ik de onderste slang vasthoudt. Je hoort hem dan ook.

Als de motor aanstaat, zie je een klein mini straatje in het reservoir komen. Hoort dit meer te zijn of is dat genoeg?

Auto heeft verder geen storingen. Diverse malen slangen lopen knijpen om misschien nog een verstopte luchtbel te ontdekken.

Jullie snappen dat 's winters echt een ramp kan zijn. Hoop dat iemand tips of een oplossing weet.


Een schema mocht het nodig zijn.
https://workshop-manuals.com/volkswagen/...

EmielS

Geplaatst door EmielS (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

kaleido 1 (1620) PRO, 5 jaar geleden

Is hij ook echt te koud , daadwerkelijk gemeten in reservoir of met een contactvoeler op de bovenste waterslang ?
Je meter kan ook afwijken.
Kachel blijft te koud ?

EmielS (0), 5 jaar geleden

Zowel ik als de garage hebben diverse keren met de computer gekeken.
Kachel geeft wel warmte maar das dan ook alles. Das wel nu zomers.

djoeri (0) PRO, 5 jaar geleden

Kan je aangeven op de tekening waar het wel en niet warm word? En bij de elektrische pomp voel je daar verschil in de slang als deze aanstaat, dit kun je testen door de slang in te knijpen en te voelen of hier een drukverschil in ontstaat als deze aan staat, dan weet je zeker dat de pomp werkt en daadwerkelijk vloeistof verplaatst. Het kan zomaar zijn dat het motortje wel werkt maar je pompwieltje niet meer (bv afgebroken). Het lijkt wel of er erg veel lucht in je systeem zit.

https://workshop-manuals.com/volkswagen/...

EmielS (0), 5 jaar geleden

[quote=djoeri]Kan je aangeven op de tekening waar het wel en niet warm word? En bij de elektrische pomp voel je daar verschil in de slang als deze aanstaat, dit kun je testen door de slang in te knijpen en te voelen of hier een drukverschil in ontstaat als deze aan staat, dan weet je zeker dat de pomp werkt en daadwerkelijk vloeistof verplaatst. Het kan zomaar zijn dat het motortje wel werkt maar je pompwieltje niet meer (bv afgebroken). Het lijkt wel of er erg veel lucht in je systeem zit.

https://workshop-manuals.com/volkswagen/...[/quote]

Gister dus onder de auto gelegen, pomp draait en werkt. Maar ik hoorde het water ook lopen. En dat hoort eigenlijk niet. Je mag water niet horen in een volle leiding. Dus ruim een halfuur lopen knijpen. Elke 10 minuten auto aan en uit gedaan. Niveau was gezakt dus weer vloeistof bij gedaan. diezelfde dag 3x gereden en verhip het ging beter. Maar nog niet 100%. Vanmorgen weer zelfde gedaan, hoorde weer lucht er door heen gaan.

Waar het warm wordt zijn de slang naar het radiateur toe, bovenste slang en die naar het dashboard toe. De onderste van het radiateur af wordt warm als de andere heet zijn. Loopt merkbaar achter op de andere.

Waar zou volgens jouw het lucht zich bevinden? volgens de instructies heb ik ook 11 liter in het systeem, terwijl ik voor mijn idee pas 10 liter in heb gedaan.

djoeri (0) PRO, 5 jaar geleden

Het klinkt toch of je geen goeie circulatie in je systeem hebt. Weet je zeker dat die elektro pomp wel goed werkt? Als de pomp draait voel je de slang dan harder worden of blijft deze hetzelfde (aan de uitgaande zijde) ? Anders denk ik toch dat die wel eens de boosdoener is en er dus toch ergens een luchtbel blijft hangen. Je zegt ook al geen vloeistof te krijgen bij je gasklephuis als je het schema bekijkt zal hier wel koelvloeistof moeten stromen.

Anders ga je bijna denken aan een lekkende koppakking, als deze doorlekt richting het koelsysteem dan kan je ook lucht in je systeem krijgen. Je kan dit testen met een zogenaamde snuffelaar dit is een apparaatje met contrast vloeistof die je op je expansietankje zet en dan van kleur veranderd als de koppakking doorlekt (registreert uitlaatgassen in je koelsysteem. https://www.autogereedschap.com/a-252435...

EmielS (0), 5 jaar geleden

[quote=djoeri]Het klinkt toch of je geen goeie circulatie in je systeem hebt. Weet je zeker dat die elektro pomp wel goed werkt? Als de pomp draait voel je de slang dan harder worden of blijft deze hetzelfde (aan de uitgaande zijde) ? Anders denk ik toch dat die wel eens de boosdoener is en er dus toch ergens een luchtbel blijft hangen. Je zegt ook al geen vloeistof te krijgen bij je gasklephuis als je het schema bekijkt zal hier wel koelvloeistof moeten stromen.

Anders ga je bijna denken aan een lekkende koppakking, als deze doorlekt richting het koelsysteem dan kan je ook lucht in je systeem krijgen. Je kan dit testen met een zogenaamde snuffelaar dit is een apparaatje met contrast vloeistof die je op je expansietankje zet en dan van kleur veranderd als de koppakking doorlekt (registreert uitlaatgassen in je koelsysteem. https://www.autogereedschap.com/a-252435...[/quote]

Vandaag weer onder de auto gelegen, nu de auto andere kant op schuin omhoog gezet. Merkte gelijk dat er lucht in zat, je kan het gewoon horen door de onderste slang. Ik heb aquariums en kan daar in de slang kijken, als er lucht doorheen schiet, kan ik dat horen en zien. Bij de auto merk ik hetzelfde. Als de auto aanstaat is het onmogelijk te horen. Maar ik krijg het er nu onmogelijk uit lijkt wel.

Ik denk dus dat je gelijk hebt alleen is inderdaad de vraag of het lucht erin komt. Dit verhaal zou ook logisch zijn dat het probleem eerste dagen zich niet voordoet. En in een later stadium meer problemen oplevert.

Het gasklep huis is het hoogste punt waar het vloeistof moet komen... Dat kan enige logica geven.

Ik ga de garage contacten met jouw verhaal alsmede je tip om te testen, misschien hebben hun zo'n test set.

EmielS (0), 5 jaar geleden

De test is gedaan. Helaas zonder resultaat. Auto was goed warm gereden, lang stuk gereden. Maar de test wees blauw uit.
Slangen waren goed onder druk. Kreeg te horen dat bij een lekkende koppakking de druk veel hoger zou worden.

Zit dus even zonder ideeën.

djoeri (0) PRO, 5 jaar geleden

Dat is eigenlijk goed nieuws dan, lekke koppakking is niet fijn. Maar weet je nu ook 100 procent zeker dat dat elektrische pompje nou wel goed werkt? Het is toch raar dat je lucht blijft houden in je systeem en dat deze niet echt warm word. Heb je al eens op het volkswagen forum gekeken misschien dat iemand je daar beter kan helpen met een soortgelijke auto.

EmielS (0), 5 jaar geleden

Nou een stuk verder. De thermostaat zit nu een originele in.

Probleem euvel is ook ontdekt, de pomp draait continu. De nadraai pomp die laatste 10minuten nadaait, draait dus ook tijdens het rijden. Startje je de motor start de pomp. En dat heurt dus niet.

Heb de zekering eruit gehaald en dan warmt hij prima op en blijft keurig op temperatuur.

Maja... Nu nog uitvinden waarom... Wordt de pomp ergens om getriggerd?

djoeri (0) PRO, 5 jaar geleden

Ik vermoed dat er een sensor op de motor dit controleert en er een regelunit zit die dit aanstuurt misschien dat er nog een relais tussen zit die kan misschien blijven hangen.
Heb je voor mij een chassisnr? dan kan ik misschien ff kijken in de wpl handleiding.

Kijk hier voor een handleiding van een Corrado, misschien dat niet alles voor jouw auto gelijk is maar er staat wel een hoop info in. O.a. schema's:
http://www.volksforum.com/forum/showthre...

EmielS (0), 5 jaar geleden

Dank, op dit moment deel ik die vermoedens!
Ik heb je mijn chasis nr. gemaild!

djoeri (0) PRO, 5 jaar geleden

Zie mail

EmielS (0), 5 jaar geleden

Inmiddels weer een stukje verder mede dankzij jouw info djoeri!

Wel nog wat vragen.
[img]https://farm6.static.flickr.com/5055/546...[/img]
Iemand enig idee waar de letters voor dienen?

En weet iemand waarvoor het volgende stekkertje dient? Zit onder de accu.
[img]http://oi66.tinypic.com/9gloyh.jpg[/img]

Loopt naar andere kant van de auto vooraan.
[img]http://oi66.tinypic.com/11qtmpu.jpg[/img]

djoeri (0) PRO, 5 jaar geleden

Dit is wat ik op internet heb kunnen vinden.

Die kabel lijkt wel van je aircopomp te komen, er is al aan geknutseld ziet er niet origineel uit.

djoeri (0) PRO, 5 jaar geleden

stuurunit

EmielS (0), 5 jaar geleden

Hij is niet origineel inderdaad djoeri.
Geen idee wat de reden ooit is geweest. Denk wel dat je gelijk hebt. Stuurunit wordt ik niet heel veel wijzer van nog. Denk dat die kabel geen probleem veroorzaakt. Tenminste niet mijn probleem, airco werkt namelijk.

Ik hoopte te zien of de after run pomp ook op het stuurunit zit aangesloten.

EmielS (0), 5 jaar geleden

T14/1 Output Power to run the After-Run Coolant Pump V51 (If so equipped) The After-Run Coolant Pump V51 runs for approximately 10 minutes when
the ignition is switched OFF regardless of engine coolant temperature

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=...

https://workshop-manuals.com/audi/a3_mk1...

[img]https://uploads.tapatalk-cdn.com/2017121...[/img]

Oke Stekker bovenstaand op foto zou dus gelinkt zitten aan T14. Groen aan T14/10, blauw aan T14/6.
Nummer (T14/)4 gaat naar de zekering(s16) die ik los haal zodat hij de pomp niet gaan aan gaat.
Ik heb ampere gemeten bij de zekering, alleen weet ik niet of dat betrouwbaar is. De ampere waarde verschilde of auto liep of niet. Bij omdraaien sleutel kwam er al spanning op te staan.

Ik moet dus T14/1 eigenlijk doormeten.

Edit:
T14/1 zit aan stekker T14a/13 Rood/zwarte kabel komt uiteindelijk via V51 bij T14a/7 weer uit.
https://f01.justanswer.com/MASTEROFMASTE...

Stekker waar we naar keken bovenstaand is T4, waarvan T4/3 en T4/4 omgelegd zijn.
Mocht ik een keer tijd hebben soldeer ik ze, maar laat ze nu even zo.

djoeri (0) PRO, 5 jaar geleden

Maar zat er nog een relais in je zekeringkast die je pomp aanstuurt? deze zou ergens rond je stuurkolom moeten zitten in elk geval ergens daar in de buurt. Zoniet dan komt de regeling puur uit je fan control module en zal ik die vervangen. Let goed op je onderdeelnummer daar zit verschil in vooral de laatste letter.

EmielS (0), 5 jaar geleden

jpgroup 1199150100, oem nummer 1J0919506K.

EmielS (0), 5 jaar geleden

[quote=djoeri]Maar zat er nog een relais in je zekeringkast die je pomp aanstuurt? deze zou ergens rond je stuurkolom moeten zitten in elk geval ergens daar in de buurt. Zoniet dan komt de regeling puur uit je fan control module en zal ik die vervangen. Let goed op je onderdeelnummer daar zit verschil in vooral de laatste letter.[/quote]
Relais is niet aanwezig bij aanwezig heid van FCM.
Weet jij het verschil tussen de 1JO 919 506 K en de 1JO 919 506 N?
Ik lees namelijk dat de K erin kan overal... Maar de N staat ook onder deze auto maar is minder verkrijgbaar. Wat zou het verschil zijn?

djoeri (0) PRO, 5 jaar geleden

Het verschil kan een product wijziging zijn maar ook een specifieke functie die geldig is voor een bepaalde motor/uitvoering auto. de N word wel voorgeschreven voor jouw auto
Het beste kan je even informeren bij een dealer deze kunnen met actuele gegevens dit vaak precies zien aan de hand van jouw chassisnr en motorcode.

EmielS (0), 5 jaar geleden

Probleem opgelost!

1JO 919 506 N was de oplossing!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.