Volkswagen GOLF: vervangen krukaskeerring

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: BAG, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 85

Mannen,
Ik wil de keerring van de krukas vervangen (distributiezijde) i.v.m. lekkage. De klus lijkt me te doen maar maak me ongerust over het op tijd houden van de motor. Ik heb een degelijk stuk gereedschap om de krukaspoelie vast te houden maar blijf bang dat ik het tandwiel en/of de krukas verdraai tijdens het lossen of vast draaien van de krukasbout. Het liefst zou ik de krukas en het tandwiel op de krukas fixeren. Daarom de vraag hoe pak ik dit aan? Of zie ik spoken ?

ad_boer

Geplaatst door ad_boer (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 5 jaar geleden

Met het juiste gereedschap kan er weinig misgaan.
Je kunt het e.a afstrepen indien je geen gereedschappen voorhanden hebt.

Grt. Paul

ricky (0) PRO, 5 jaar geleden

Motor op bdp zetten en krukas en nokkenas blokkeren, dan speel je op safe.
Je kan met luchttol de krukaspoelie bout losdraaien of je houdt de poelie tegen tijdens losdraaien, met het 2e speel je op safe maar het 1e gaat altijd goed met idd het juiste gereedschap en ervaring.
Poelie en die dikke bus eraf trekken en dan de keerring eruit wippen, ook daar is weer speciaal gereedschap voor.
De bus weer op krukas schuiven en ook weer met speciaal gereedschap de keerring op de bus schuiven en met speciaal gereedschap de keerring op zijn plek tikken. Dan het spul weer vast zetten.
Bij geen of weinig ervaring zou ik er niet aan gaan beginnen ivm het feit dat er de mogelijk bestaat dat de distributietiming verspringt oid.

ad_boer (0), 5 jaar geleden

Mannen bedankt voor het advies. Bdp opzoeken en de nokkenas fixeren heb ik gereedschap voor. Al dacht ik dat het afstel gereedschap was en niet om te blokkeren, maar ik kan de bruikbaar van deze werkwijze met het gereedschap in dit geval wel voorstellen. Maar in feite houd ik de timing op deze wijze in de gaten. Omdat het tandwiel op de krukas (waar de ketting op loopt) koud op de krukas zit (geen spiebaan of iets dergelijks naar mijn mening) ben ik bang dat de krukas als het ware gaat slippen op het krukas tandwiel door de enorme krachten die er op komen bij het losdraaien en vastzetten. Ik heb ook het juiste gereedschap om de poelie vast te houden maar er blijven nog altijd gigantische krachten op de krukas over. Mijn vraag is daarom is er ook speciaal gereedschap om de krukas te blokkeren behalve de methode waarbij de nokkenas geblokkeerd wordt en de ketting de krachten op de krukas opvangt??

ad_boer (0), 5 jaar geleden

De klus is uitgevoerd. Cyl1 in bdp gezet en vervolgens de nokkenassen geblokkeerd aan de bak kant met speciaal gereedschap. Plastic kappen links van de motor gedemonteerd en de poelie door tweede persoon en gereedschap vast laten houden. Los draaien en vast zetten ook met twee personen. Keerring verwijderen was even lastig maar alles goed gekomen. Voor de zekerheid de krukas paar keer rond gedraaid en stand van de nokkenassen gecontroleerd. Zo te zien geen lekkage meer. Dank voor de adviezen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.