Daihatsu CUORE: Second opinion; koppeling?

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: EJ, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 43

Bij het vervangen van de cilinderkoppakking moet bij deze auto ook de distributieriem er af gehaald worden. Daarvoor draai je de bout van de krukaspoelie los (heel gebruikelijk). Normaal zet ik dan de auto in een versnelling en de handrem vast. Deed ik dus bij deze Daihatsu ook en in plaats dat de bout loskwam, draaide ik gewoon de motor rond. Met een gewone lengtemaat 19 mm ringsleutel, zonder echte krachtsinspanning. Omdat de eigenaresse al de nodige euro's aan deze wagen heeft verspijkerd en daar ook nog een cilinderkoppakking bijkomt, is denk ik het vervangen van een koppeling (drukgroep + plaat) het laatste waar zij op zit te wachten. Gelet op het gemak waarmee ik dus de poelie ronddraaide lijkt mij de koppeling aan zijn eind. Graag een mening.
Atte

atte

Geplaatst door atte (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Cuore? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Highway (65) PRO, 5 jaar geleden

Nee, een goede test voor de koppeling is rijden. in de hoogste versnelling en dan koppeling laten opkomen. Als de auto afslaat is er geen probleem, maar je kunt niet in de toekomst kijken. Beter een begroting maken van de dingen die nu nodig zijn en kijken wat dat kost en dan de waarde.

atte (0) PRO, 5 jaar geleden

Dank je Highway. Overigens bij een nog werkende motor (deze ligt al voor een deel uit elkaar) schakel je de eerste versnelling in, handrem aangehaald, koppeling rustig op laten komen en dan zien in welke mate de motor wordt afgewurgd. Niet te vaak, want dan is de koppelingsplaat ook snel weg. Maar die test kan ik al niet meer doen. Ook even een collega hier in de omgeving gevraagd. Gelet op het feit dat ik met een gewone ringsleutel (versnelling ingeschakeld, handrem vast) de motor zonder bijzonder krachtsinspanning kon ronddraaien (dus praktisch geen koppel), was zijn mening dat 'hij er toch niet mee op vakantie zou gaan'. Daar zit dus ook het dilemma.

Highway (65) PRO, 5 jaar geleden

als 1 wiel niet op de grond stond of kon draaien dan kan het ook.

atte (0) PRO, 5 jaar geleden

Eigenaresse vond het niet meer de moeite waard om de auto te laten repareren.

atte (0) PRO, 5 jaar geleden

Auto is verkocht

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.