Ford Mondeo: Bij 2009. Airco slaat niet aan., na vervangen Condensor

Brandstof: Diesel, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 103

Hoi,
Recent naar Airco specialist geweest met mijn Mondeo mk4, bij 2009. De Airco het niet meer deed.
Condensor bleek lek en is vervangen. Helaas wil de Airco nog altijd niet aanslaan. Dat had men ook eerst kunnen checken natuurlijk. Omdat dit mij tochgeen goed gevoel gaf verdere reparatie aldaar gestopt.

Ik wil graag zelf snappen wat er aan de hand is, en heb daarom zelf de multimeter ter hand gepakt.

Airco relais R3 op 12V gezet. Schakelt. Dus relais zelf is Ok
Airco op Aan gezet, motor aan gezet. Nu relais weer geplaatst, op de R3 positie. Ik voel niets schakelen.

Dan maar relais kortgesloten (het maakcontact dus overbrugd). Ik had verwacht dat nu de compressor zou aanslaan, maar er gebeurd niets.

Dat is la erg vreemd. Ik wil nog het stuursignaal richting zekeringkast checken, en zie een connector meer meerdere gekleurde kabeltjes.

Ik zit met de volgende vragen
- Kan iemand mij vertellen, welk kabeltje het stuursignaal is voor het relais. Wellicht dat daarom het relais niet schakelt
- iemand een idee waarom de compressor niet aanslaat als ik het relais overbrug oftewel kortsluit met een draadje.. Zit er misschien nog iets aan sensors tussen relais, de 12 V voeding en de compressor. Ik heb nog niet de compressor zelf op 12V gezet, moet ik nog uitproberen.

Iemand ideeën hoe oorzaak uit te vinden. Die zijn meer dan welkom

PascalT

Geplaatst door PascalT (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Probeo (0), 5 jaar geleden

Hallo Pascal.

Basisregel bij inschakelen airco: ventilator radiateur moet gaan draaien, aircopomp schakelt in.
Wanneer ventilator niet inschakelt is er te weinig druk in het systeem of er is een fout in koelventilator/systeem.
Wanneer koelventilator niet kan inschakelen wordt dit gezien door computer en wordt de pomp niet ingeschakeld.

in jouw geval: condensor is vernieuwd, dus ik mag aannemen dat het systeem op druk is. Schakelt de koelventilator in? Zo ja, dan onderzoeken waarom pomp niet inschakelt. Gaat koelventilator niet draaien kan je het systeem uit laten lezen, hierop moet een foutmelding komen. Zit hier een fout in deze oplossen.

Nu de antwoorden op je vragen.

Relais 3 is het goede relais. Op pen 3 moet via zekering 13 voeding komen te staan (en blijven wanneer deze belast wordt!). Pen 5 gaat naar de aircokoppeling. wanneer je hier rechtstreeks vanaf de accu hierop voeding zet moet de koppeling inschakelen. Zo niet kun je op deze aansluiting de weerstand meten t.o.v. massa. Is deze oneindig, is er een breuk in bedrading naar koppeling of een onderbreking in de koppeling zelf.

Op pen 1 komt de voeding via zekering 7 om het relais te bedienen. Op pen 2 wordt het relais via de mortorcomputer aan massa gelegd (wit- oranje draad).


Succes

kaleido 1 (1355) PRO, 5 jaar geleden

Dit werkt alleen als er een compressor met magneetkoppeling op zit , misschien overbodige info , geen spanning er op zetten als er geen magneetkoppeling op.

PascalT (0), 5 jaar geleden

Update :
Ondertussen wat verder. Ook de punten van Probeo deels kunnen checken.

Relais R3
- Aansturing pen 1 is 12V vast (via zekering R7) : Ok

- Aansturing pen 2 blijft “zwevend” qua Voltage in A/C aan (of uit, maar bij Uit is dit ook de bedoeling) en wordt dus niet naar massa getrokken vanuit de computer. Dit is Niet OK.

Computer detecteert wellicht dat er iets niet klopt, en weigert daarom pen 2 naar massa te schakelen. Het relais wordt daarom dus niet aangestuurd. Check.

De kabel check vd compressor:
A) Weerstand gemeten tussen relais Aansluiting pen 5 (is een directe aansluiting op de compressor ) en massa. Weerstand oneindig. Dat is niet goed.

Nagekeken en ziedaar. De connector zat niet goed op de compressor ingeklikt. . Deze nu goed aangeduwd tot ie klik zei, en ziedaar.

Weerstand gemeten van 5.2 Ohm.
Nu pen 5 (vaste 12V vanuit zekering R13) en pen 3 (naar compressor) kortgesloten en ik hoor het klakken. De koppeling lijkt het doet te doen.

Maar ventilator slaat helaas niet aan. De basis regeling bij A/C aan zetten, zoals Probeo dit aangeeft, werkt dus niet.


Mijn nieuwe vragen :)
- als de compressor koppeling aansluit (door het kortsluiten van Airo relais pen 5 en 3). Moet ie dan wel gaan koelen ? Zo ja, hoe check ik dat ?

- ventilator slaat niet

A) Omdat systeem toch niet juist op druk staat
Hoe kan ik checken ?
Kan ik bv een sensor tijdelijk kortsluiten. Zo ja, waar zit ie... of moet ik dat dan echt laten uitlezen.

B) Fout in ventilator /systeem
Kan ik ergens de aansturing vd ventilator meten ?
Of geldt ook hier dat dit alleen kan door uitlezen computer.

Wederom alvast bedankt voor Ideeen !

PascalT (0), 5 jaar geleden

PS
vanuit motor compartiment naar ventilator zit een 3-draads connector met 12V, massa en een dun paars draadje.

Aan de onderkant loopt een 2-draads connector naar ventilator zelf.

Doorgemeten 0 OHM, dus dit zal vermoed ik de voedingskabels zijn voor de ventilator.

Dit kort op 12V gezet, in de hoop dat nu de ventilator zou draaien maar er gebeurd niets.. hmm, ik hoop dat ik nu geen sensor op 12V heb gezet

Probeo (0), 5 jaar geleden

Hallo Pascal.

Op de dunne draad van de ventilator komt een lin-bus signaal te staan. (computer zet hier een aan-uit signaal op door deze draad in de computer zelf aan massa te leggen). Wanneer je hier met een scoop op meet moet je een blok spanning zien die verandert naarmate de ventilator een ander toerental moet gaan draaien.

Als hier een storing in zit is dit uit te lezen. Zolang de storingscode niet gewist is zal deze er voor zorgen dat ondanks de reparatie de ventilator niet gaat draaien!

Compressor niet bij draaiende motor aansturen, de druk kan dan zeer hoog oplopen waardoor schade in het systeem ontstaat.

Een dubbele fout (aircokoppeling probleem + nog een fout) lijkt me niet waarschijnlijk.

Advies nu: uit laten lezen (liefst bij Ford) en van hieruit verder werken.

Succes

PascalT (0), 5 jaar geleden

Dank je Probeo. Mij leek een dubbele fout ook onwaarschijnlijk. Ik ga m laten uitlezen/ storingscode wissen.

Gezien vakantie periode / drukte bij Ford zou ik een maand moeten wachten. Ik kijk even naar alternatieven, en anders wordt t over een maand.

Bedankt zover. Ik laat hier weten hoe t is gegaan...

PascalT (0), 4 jaar geleden

Na analyse van een Aircospecialist bleek dat er geen lek gevonden kon worden. Airco vloeistof met lekstroom detectie gevuld. Sindsdien werkt alles naar behoren. De rekening van de eerdere Airco service bevatte de vermelding van een Aircopomp storing, en blijkbaar is daarom niet gevuld. Dit hadden ze echter niet doorgegeven. Maar wel kosten in rekening gebracht die dit veronderstelden. Tja, weer een wijze les verder.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.