Renault MEGANE SCENIC: Ratelend geluid bij stationair lopen

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: H4J A7, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 96

Hallo Paul,

dank voor je reactie! Is dat een ingrijpende (en dus dure) reparatie, als daar iets over te zeggen valt?

Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt bij een garage voor begin volgende week. Ze vermoeden dat het de distributieketting/spanner zou kunnen zijn, al moet het geluid dan van de passagierskant komen. Daar ga ik dus nog even goed naar luisteren met de motorkap open.

dekraan

Geplaatst door dekraan (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

dekraan (0), 5 jaar geleden

Hallo allemaal,

Wij hebben een Renault Scenic 1.4 TCe uit 2009 met ongeveer 120k op de teller die op bepaalde momenten een rrrrrrr-geluid/ratelend geluid maakt.

We.horen dit geluid wanneer we de auto terugschakelen naar de eerste versnelling en de toerenteller onder de 1000 komt, zo rond de 800-900 toeren. Het geluid houdt aan als we bv voor het stoplicht wachten op groen licht, wordt iets harder als je de koppeling laat opkomen en verdwijnt zodra we gas geven.

Het geluid is er niet altijd, voor zover ik kan nagaan in de eerste minuten rijden vaak niet, en tussendoor kan het zijn dat als we 3 keer stoppen, we 2 keer wel en 1 keer niet het geluid horen. Het is ook niet altijd even prominent aanwezig, soms dus wat zachter en soms wat harder.

Als ik moest gokken zou ik zeggen dat het vooraan bij de bestuurderskant vandaan komt.

Wat kan dit zijn?

P. Kelder (0) PRO, 5 jaar geleden

Mogelijk komt het geluid van de nokkenasversteller.
Laat er eens een monteur naar luisteren..

Grt. Paul

P. Kelder (0) PRO, 5 jaar geleden

Wat er precies mis is kan ik vanachter een scherm niet altijd beoordelen.
Hou er rekening mee dat dit geen paar honderd euro kost, een beetje meer.....

Grt. Paul

dekraan (0), 5 jaar geleden

Hallo Paul,

ik heb twee opnames gemaakt waarop het geluid (denk ik dan) te horen is:

[yt]https://youtu.be/cAPAEd6OQ-I[/yt]
[yt]https://youtu.be/sbR-oLFQX0Q[/yt]

Vertelt dit je iets meer? Het geluid lijkt nu wel van de passagierskant te komen trouwens, als het dat getik is dat ik hoor met de motorkap open.

Kan het trouwens iets vergelijkbaars zijn als dit? https://www.renaultforum.nl/forum/bekend...

Ik begreep van de vorige eigenaar dat hij onlangs olie en filters had ververst. Wellicht zorgt de nieuwe olie voor het losweken van deeltjes, zoals iemand daar zegt.

(Het kan ook zijn dat ik dat hoop want dat klinkt alsof het niet erg is...)

kaleido 1 (1580) PRO, 5 jaar geleden

Dit is niet het geluid van de nokkenasversteller, dat maakt echt veel meer lawaai.
Hydraulische klepstoters hoor ik , felle tik.
Wat voor olie zit er in ?
Tce motoren staan er niet om bekend dat ze erg stil zijn , maar bijgeluiden zijn niet goed te horen op de filmpjes.

dekraan (0), 5 jaar geleden

Hallo kaleido 1,

bedankt voor je reactie. Het is inderdaad wat lastig om te horen, maar beter kreeg ik het er nog niet op. Als de auto bv 80 rijdt, hoor ik ook niets geks voor mijn gevoel, het is echt alleen als je hem in 1 of vrij hebt staan met de koppeling ingetrapt.

Welke olie erin zit weet ik niet. De auto is van 2009 tot 2018 van de eerste eigenaar geweest en dealer onderhouden. Er zit ook een sticker op de motor met de olie die toen is gebruikt. Daarna is de auto echter een paar maanden van een andere eigenaar geweest. Deze heeft de laatste verversing gedaan, hij had het over vervangen van olie en filters. Dit is in Polen gebeurd en toen is er volgens mij wel andere olie gebruikt. Maar hoe dat precies heeft plaatsgevonden weet ik niet. Kan dit de oorzaak zijn?

Heino4267 (215), 5 jaar geleden

Dan zou ik (als het mijn auto was met dat mankement) veiligheidshalve nogmaals olie verversen met de juiste olie.
Wie weet verdwijnt het euvel dan en heb je het goedkoop opgelost.

kaleido 1 (1580) PRO, 5 jaar geleden

Mijn idee.
Je weet niet wat er nu in zit en waarom is dit in Polen gebeurt, zoveel goedkoper zal dat toch zijn ha ha.

dekraan (0), 5 jaar geleden

Dank jullie voor de tip! Ik zal het meenemen straks bij m'n garagebezoek. Het klinkt niet al te ingewikkeld om dat zelf te doen, maar ik sla deze keer maar even over :)

De opgegeven reden was wel dat het in Polen goedkoper was om de auto na te laten kijken. Geen idee natuurlijk of dat echt klopt!

7seconds (0), 5 jaar geleden

je hebt het over de koppeling gehad maar ik begreep het niet helemaal. Je zou nog eens het volgende testje kunnen doen: Laat de motor in zijn vrij stationair draaien. Is er verschil in geluid met en zonder ingetrapte koppeling? Dit om het druklager uit te sluiten.

dekraan (0), 5 jaar geleden

Hallo 7seconds, geprobeerd en het maakt geen verschil of ik de koppeling intrap of niet. In z'n vrij, in z'n vrij met koppeling ingetrapt of in z'n 1 met koppeling ingetrapt hoor ik precies hetzelfde! Het geluid verandert eigenlijk alleen als ik het gas op laat komen, dan gromt hij wat harder, waarna het op lijkt te houden. Je kunt het wellicht horen op de video van in de auto!

kaleido 1 (1580) PRO, 5 jaar geleden

Dus naar Polen rijden beurtje doen en weer terug rijden is goedkoper dan het hier te doen ! daar zal de kennis natuurlijk wel op een hoger niveau liggen , slimme jongens die Polen.
Is de auto niet daar naar toe geweest ivm dit geluid ?

dekraan (0), 5 jaar geleden

Hi Kaleido,

Dat weet ik niet. De verkoper was een Poolse man, en heefr familie in Polen. Ik neem aan dat hij daar op bezoek ging en toen voor het gemak naar een garage is gegaan. Over dit geluid heb ik hem natuurlijk niet gehoord :(

ferry vw monteur (0) PRO, 5 jaar geleden

Als het toch zo goedkoop is in Polen kan je er meteen een nieuwe Nokkenasversteller op laten zetten. Dat is een bekend ratel probleem bij dit Type.
mocht het geluid daar niet vandaan komen, komt dat vanzelf wel.

dekraan (0), 5 jaar geleden

Even een update: het probleem is vanochtend vakkundig opgelost bij de garage.

Wat ik hoorde bleek geen ratel te zijn maar resonantie. Deze werd veroorzaakt door een niet goed gevulde airco die met deze hitte te hard moest werken, in combinatie met een kabel/leiding/element dat niet goed vast zat in zijn klemmetjes. Als ik het goed begreep ging het om het koelelement voor het dashboardkastje.

Klein probleem dus, dat gelukkig goedkoop opgelost is.

kaleido 1 (1580) PRO, 5 jaar geleden

Bedankt voor de feedback

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.