Peugeot 308: 308 1600 met turbo 156 pk

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: thp, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 110

Hallo,
Mijn 308 Sw 1600 met turbo 2010 ( 156 PK )
Waar vindt ik de termostaat bij die auto ?
Op internet lees ik alleen dat ik het complete termostaathuis moet vervangen.
Heeft iemand een foto of tekening waar het termostaathuis zit ?

gr,
Jos60

jos 60

Geplaatst door jos 60 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 308? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

44 Reacties

hans4074 (0) PRO, 5 jaar geleden

Thermostaat vervangen is idd complete thermostaathuis. Thermostaathuis zit onder de lucht-inlaatslangen tussen motor/cilinderkop en accu.

jos 60 (0), 5 jaar geleden

Hallo,
Oke dank u wel makkelijk te vervangen of valt dat tegen ?
ik heb aan de thp motor nog nooit gewerkt.
wel 206 307 enz echt een aparte motor.
gr,
jos

hans4074 (0) PRO, 5 jaar geleden

Het is een redelijk lastige klus en natuurlijk afhankelijk van de handigheid van Jos.

jos 60 (0), 5 jaar geleden

Hallo,
Ik heb de thermostaat vervangen dat was wel even werk maar gelukt.
nu gaan proefrijden en de temperatuur weer in het rode vlak .
gestopt even gewacht gestart weer en na korte tijd weer hetzelfde weer in het rode vlak en stopteken weer aan.
gevoelt aan de radiateur en die blijkt helemaal koud te zijn.
Die zou toch compleet warm moeten zijn met dit warme weer .
Zou de radiateur nu dicht zitten zodat hij het koelwater niet rond pomp ?

gr,
jos60

hans4074 (0) PRO, 5 jaar geleden

Jos, controleer het wrijvingswiel en de poulie van de waterpomp. Het wrijvingswiel zorgt voor overbrenging van de aandrijving voor waterpomp. Zit aan distributie zijde beetje achteraan.

kaleido 1 (965) PRO, 5 jaar geleden

Systeem ontlucht?

jos 60 (0), 5 jaar geleden

Ja wel 3 tot 4 keer ontlucht

jos 60 (0), 5 jaar geleden

oke ik ga dat even nakijken.
kan het zijn dat de spanner van de multiriem niet strak genoeg staat ?
dit probleem is ontstaan nu het wisselen van de aircopomp.
nieuwe multiriem er gelijk op gezet oude was versleten zodoende.

gr,
jos60

hans4074 (0) PRO, 5 jaar geleden

De spanner van de multiriem is een automatische spanner. Kan kapot, dus controleren, maar voor het vervangen van de multiriem moet je het wrijvingswiel ontkoppelen en na plaatsing van de nieuwe multiriem moet je het weer koppelen, dus dat zal vergeten zijn???

jos 60 (0), 5 jaar geleden

oke ik kijk daar straks tegen de avond even naar dan is het niet zo warm meer.
alvast bedank in elk geval.

gr,
jos60

jos 60 (0), 5 jaar geleden

Morgen,
Het is nog niet gelukt Vandaag even een nieuwe looprol ophalen van de waterpomp de rubber is helemaal weg.
hij liep ijzer op ijzer een behoorlijk raar geluid.
ik hoop dat de waterpomp dan wel mee loopt.
echt iets apart bij de thp motor nooit gezien.
ik laat het u weten als het gelukt is.
alvast bedankt voor de goede tip !1
gr,
Jos60

hans4074 (0) PRO, 5 jaar geleden

Als Jos een thermostaathuis kan vernieuwen, dan lukt dit vast ook. Het verdwijnen van het rubber van de waterpomp-poulie komt wel eens vaker voor. Ik meen me te herinneren dat dit komt door het wrijvingswiel.....oorzaak: het oppervlak van dit wiel. Het is in dat geval de uitvoering met een geprofileerd oppervlak i.p.v. een glad wiel. Mocht je het zeker willen weten, dan kan ik dit voor je opzoeken als je de laatste acht posities van het chassisnummer hier even plaatst.

jos 60 (0), 5 jaar geleden

Morgen.
chassisnr is vf34h5fv8as104293

gr,
jos

hans4074 (0) PRO, 5 jaar geleden

Jos, geen specifieke berichten over het oppervlak van het wrijvingswiel. Wel een bericht over de correcte (of niet correcte) werking hiervan. Bij een niet correcte werking hoort er een storingscode aanwezig te zijn. Omschrijving die bij dit bericht hoort: Oververhitting motor met branden van de verklikkerlamp koelvloeistoftemperatuur - Indien een of meer van de storingscodes P023A, P023C aanwezig zijn.
In jou geval zou ik een nieuwe/andere waterpomp poulie monteren en controleren of de aanligkracht van het wrijvingswiel oke is.

jos 60 (0), 5 jaar geleden

Hallo,
Ze zijn onderweg om een waterpomp poulie op te halen.
Nu zal dadelijk de waterpomp wel weer mee draaien hoop ik
klopt wat u zegt stop teken ging branden en temperatuur te hoog.
dat krijg je als de waterpomp niet mee loopt.
bedankt voor de goede tips in elk geval.
u hoort nog als het gelukt is van mij

gr,
jos

jos 60 (0), 5 jaar geleden

Hallo,
Het probleem is opgelost het tandwiel van de waterpomp vervangen en nu blijft de temperatuur 90 graden na een lange proefrit airco werkt ook weer nu.
wordt die aangestuurd via het thermostaathuis ?
In elk geval bedankt voor de goede tips.

gr,
jos

hans4074 (0) PRO, 5 jaar geleden

Goed te horen dat het opgelost is Jos, en ja.....bij een defect in het thermostaathuis werkt de airco niet. Het is een zogenaamde geregelde thermostaat.... aangestuurd door de motorcomputer. Het kan ook zijn dat bij een defect aan bijv waterpomp en daardoor te hoge temperatuur, de airco uitgeschakeld wordt. Gelukkig opgelost en bedankt voor het plaatsen van de oplossing.

jos 60 (0), 5 jaar geleden

U ook bedankt voor de goede tips!
Het is een aparte motor die thp motor.
Ik heb er totaal geen ervaring mee en nu veel bijgeleerd door uw tips.

gr,
jos

jos 60 (0), 5 jaar geleden

Goede avond,
Nu weer een ander probleem de motor heeft totaal geen vermogen meer bij het optrekken op de snelweg.
Op benzine en lpg niet.
Niet voorruit te branden die 308 sw met 156 pk
Waar zou dit aan kunnen liggen compressie gemeten en die was goed.
Ik wordt langzaam ziek van die peugeot.

gr,
jos

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Beste ,
Misschien is er ergens een stekker van na uw reparatie niet goed gemonteerd .( Alles vast tot aan de borgclip ? )
Echter zie ik , naar aanleiding van uw opgegeven chassisnummer , dat er reeds vanaf 20-6-2017 nog een terugroepactie open staat met betrekking de waterpomp van de turbo en een software update aan de motor ECU .
Ik zou mij dus eens eerst in verbinding stellen met uw Peugeot dealer om dit in ieder geval ( gratis ) te laten herstellen .
Een 2e voordeel voor u hierin is dat bij de actie ook de storingen worden uitgelezen .
Misschien voegt dat dus nog iets toe aan de mogelijke oplossing van het vermogens tekort .
Succes.

jos 60 (0), 5 jaar geleden

Hallo,
alvast bedankt voor de tip ik ga morgen even naar peugeot.
Ik laat het u wel weten wat de storing is.
Ik hoop dat zij het kunnen oplossen
gr,
jos

jos 60 (0), 5 jaar geleden

Hallo,
Bij peugeot geweest uitgelezen en verwijderd.
overslaande ontsteking
oververhitte dynamo
storing gestuurde dynamo
storing mengsel regeling
En de mededeling verder kunnen wij niets voor u doen omdat auto op lpg loopt.
Hij heeft nu twee dagen goed gelopen en nu trekt hij weer niet meer.
Ik hoor de turbo nu ook niet meer.
wat ik er nu verder mee moet weet ik ook niet meer.
hij zal wel weer een hoop storingen opgeslagen hebben neem ik aan.

gr,
Jos

jos 60 (0), 5 jaar geleden

Nu heb ik gelezen dat de motor met granulaat gereinigd moet worden ivm met aanlag op de kleppen.
Mij lijkt dat strek bij een motor die op lpg loopt die brandstof is toch helemaal zuiver.
daar zijn hoge kosten aan verbonden rond de 700 euro.
maar als je op internet zoekt zijn er veel met probleme met de thp motor dat valt mij wel op.
en dan is maar de vraag hoelang gaat dat goed als ik dat laat doen?
ik weet het even niet meer.
gr,
jos

hans4074 (0) PRO, 5 jaar geleden

Jos, weet je welke cilinder er storing overslaande ontsteking gaf? Staat van de bougies?? Als je weet op welke cilinder dan zou je de bobine van die cilinder nog eens kunnen wisselen met een andere cilinder om te "kijken" of storing mee gaat naar de andere cilinder. Je bent dan wel gebonden aan elke keer laten uitlezen. Je kunt ook de gok nemen domweg een nieuwe bobine te halen.....als je weet op welke cilinder en uiteraard als de bougies in goede staat zijn.

kaleido 1 (965) PRO, 5 jaar geleden

Ik heb dit zelf ook mee gemaakt bij een THP op gas , kleppen totaal verkoekt , kop er af gehad alles laten reinigen en liep weer als een zonnetje .

jos 60 (0), 5 jaar geleden

Hans,
Wat ik zo raar vindt dat ik nu de turbo niet meer hoor.
Ik zet er nieuwe bougies maar eerst in en dan weer laten uitlezen en vragen welke pin bobine er niet oke is.
Je hoort het weer van mij alvast bedankt.
gr,
Jos

jos 60 (0), 5 jaar geleden

Hallo Kaleido,
Ik dacht altijd dat lpg een schone brandstof is.
Dus hier kunnen de kleppen ook aanslag krijgen dus ?
Met granulaat reinigen zou het probleen dus ook oplossen als het daar aan ligt?
Maar wel een dure hobby tussen de 500 en 800 euro.

gr,
Jos

hans4074 (0) PRO, 5 jaar geleden

Jos, dat je turbo niet meer hoort, komt doordat de regeleenheid een ernstige storing waarneemt (overslaande ontsteking) en alles "plat" gooit en dus het vermogen beperkt om mogelijke motorschade te voorkomen.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Jos, je hebt een aantal storingen, waarbij men of jij kennelijk aan de ontsteking denkt.
Echter, de Nederlandse vertaling "overslaande ontsteking" is verkeerd.
Je hebt last van Misfires, dat is het ontbreken van een verbranding en daar zijn meer oorzaken voor als een niet werkende ontsteking. Het mengsel is ook niet correct, daar heb je ook een foutcode op en dat kan de misfires veroorzaken.

Ik zou de storingen laten wissen, dan de motor starten op benzine en een aantal dagen op benzine blijven rijden.
De vraag is dan of de foutcodes m.b.t. misfires en/of mengselregeling terug komen.
Zo ja, dan zit de fout in de motor of de sensoren of bobines van het benzine-systeem.
Zo nee, dan zit de oorzaak in het LPG-systeem.

De dynamo problemen staan hier gewoon los van.

jos 60 (0), 5 jaar geleden

Hoi,
Bedankt dan ga ik dat eens proberen.
Maar wat mij opvalt als hij even stil staat en dan weer start slaat hij ook niet gelijk aan op benzine. ( ondanks dat de motor nog warm is )
na even doorstarten slaat hij gelijk aan.
dan zou je zeggen dat het aan de pen bobines of bougies ligt klopt dat ?

gr,
Jos

kaleido 1 (965) PRO, 5 jaar geleden

Of te weinig brandstofdruk , versleten benzinepomp , komt wel voor bij auto s op gas.
Laat eens met een endoscoop in de cilinders kijken , als de klepstelen en kleppen vervuild zijn is dit te zien.

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Bijgaand een voorbeeld .

jos 60 (0), 5 jaar geleden

Hallo,
Ik heb nu de pen bobines en bougies vervangen en nu loopt hij goed ik heb er ongeveer 90 km op de snelweg mee gereden paar keer gestopt en hij slaat gelijk weer aan.
Alleen een ding valt mij wel op dat hij op benzine erg slecht aanslaat.
dat zou dus de benzinepomp volgens u kunnen zijn.
nu moet ik maar afwachten meestal loopt hij twee dagen goed en dan trek hij niet meer.
waar zit bij de thp motor de benzine pomp ?
normaal onder de auto maar bij deze weet ik het niet.
Alvast bedankt voor de tips.

gr,
Jos

kaleido 1 (965) PRO, 5 jaar geleden

In de tank .
Verstuivers slecht of te weinig benzinedruk is een mogelijkheid , maar vervuiling is aannemelijker , nevel van de verstuivers komt niet goed in de verbrandingskamer
Je kunt in de tank een goede verstuiverreiniger gooien op een kwart tank brandstof en kijken of daar het aanslaan van op knapt.

jos 60 (0), 5 jaar geleden

Hallo,
Ik heb nu Verstuiverreiniging in de tank gedaan en puur alleen op benzine gereden en hij slaat goed aan nu elke keer.
Nu hem weer op lpg gezet rijden en loopt op lpg zeer goed niet inhouden en de turbo werkt ook goed.
Maar als ik even stop en start hem weer dan slaat hij op benzine weer moeilijk aan.
Waar dit aan ligt zou ik niet weten?
Dan weer een dag op benzine gereden en start elke keer na het afzetten zonder probleme.

gr,
jos

jos 60 (0), 5 jaar geleden

Heeft een BRC gasinstallatie ook een benzine en gasafsluiter of werkt dat via de computer van de brc gasinstalatie ?
ik weet van vroeger dat er twee aparte afsluiters onder de motorkap bevonden.
Of zouden er weer nieuwe storingen in de computer zijn opgeslagen en weer eerst gewist moeten worden?

gr,
jos

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Als je op benzine rijdt (en blijft rijden) dan start de motor goed. Rijd je eenmaal op LPG dan start hij slecht.
Dat is voor mij een aanwijzing dat de afstellijng (mengsel) van het LPG systeem anders is dan van het benzine systeem.
Welke van de 2 er fout is zal door uitlezen gevonden moeten worden.

Rijd weer een dag op benzine en laat dan de zogenaamde Long Term Fuel Trim uitlezen (motor uit of stationair).
Ideaal is deze 0%. Een paar preocent mag, maar 10% of meer is niet goed.
Het getal kan negatief zijn (staat het mengsel te rijk) of positief (staat het mengsel te arm).
Is op benzine de Long Term Fuel Trim goed, dan op LPG rijden en weer uitlezen.

jos 60 (0), 5 jaar geleden

Als ik de hele dag op benzine rij is er niks aan de hand .
hij slaat na een rit van een uur ook als ik even stop ook bij het starten weer gelijk aan zoals het hoort.
Ik zet hem dan wel handmatig op benzine zodat hij niet automatich na een korte tijd op lpg gaat lopen.
Het probleem doet zich voor als ik op lpg rij en dan even pauze maak hij dan niet start gelijk op benzine wil aanslaan.
hij slaat wel aan maar alleen met even doorstarten !
en dan hoor je in de tank een klik en dan loopt hij op lpg en blijft ook goed lopen zonder probleme.
het probleem zit dus bij het starten op benzine.
Alles gaat dus goed maar alleen dat starten op benzine doet hij dus niet

gr,
jos

jos 60 (0), 5 jaar geleden

Hallo,
Kan het niet zijn dat de benzine filter vervuild is ?
Maar waar zit die ook als nomaal onder de auto ?
maar dat kan eigenlijk ook niet als je puur alleen op benzine rijd doet hij het goed.

gr,
jos

pieterp9094 (0) PRO, 5 jaar geleden

Zet bij het rijden op LPG de auto eens stukje voordat je hem uit gaat zetten van LPG op benzine.
Het zou kunnen zijn er er een LPG injector wat lekt na het uitzetten van de motor waardoor de auto bij volgende keer starten op benzine te veel mengsel binnen krijgt en niet goed aanslaat.

Door laatste stukje benzine te rijden kun je dit testen of hier wellicht relatie zit.

Oplossing is als het dit probleem is om de LPG injector of injectoren die lekken te vervangen.

jos 60 (0), 5 jaar geleden

Hallo pieter,

ik ben bij de gasboer geweest en die heeft na heel lang zoeken het probleem
met op benzine starten het probleem gevonden.
De verdamper sloot het gas niet goed af met starten op benzine.
hij maakte een slangetje los en legde het in een potje met water en toen kon je bellen zien en gas ruiken. dus dubbel mengsel met starten.
ruilverdamper van brc gemonteerd en hij start weer perfect.
een ding kreeg hij niet opgelost dat hij stationeer op benzine gaat lopen!!
met laptop proefrit gemaakt en hij gas de hele rit aan dat hij op gas loopt.
alleen na een paar seconde stoppen ging hij op benzine lopen weer.
beetje met de voet gas bijgeven en gelijk weer op lpg lopen.
hij is uren met de laptop bezig geweest maar kon het in de computer van de lpg instalatie het toerental niet hoger zetten. hij ging steeds naar de oude instellingen terug.
Op de groene lampjes zie je niks op dat moment dat hij op benzine loopt dat vondt hij ook best raar.( omstelling schakelaar lpg binnen in de auto )
Hij wist ook niet of dit normaal is bij brc gasinstalatie. ( hij meent dat het komt omdat de 308 met turbo is)
Hij had dit met 15 jaarervaring nog nooit meegemaakt.
maar het is opgelost hij loopt op het moment als nieuw weer.
ik probeer er weer op de een of andere manier achter te komen of dat normaal is bij een turbo die op gas loopt dat hij op benzine gaat lopen bij laag toerental.
maar bedankt in elk geval.

gr,
jos

jos 60 (0), 5 jaar geleden

Morgen,
Peugeot dealer heeft het toerental hoger gezet stationeer en nu is het probleem opgelost.
Jullie bedankt voor de goede informatie.

gr,
jos 60

jos 60 (0), 5 jaar geleden

Morgen,
Het probleem is opgelost door de peugeot dealer.
Toerental iets hoger gezet stationeer.

gr,
Jos 60

harry4203 (315) PRO, 5 jaar geleden

ben wel heel nieuwsgierig hoe ze dat hebben gedaan. volgens mij kan dat namelijk niet. (alleen door bv een tuner wellicht)

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.