Volkswagen TOURAN: EPC storing

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: BSE, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 75

was de gasklep vervangen door een nieuw exemplaar of een gebruikte/gerepareerde?

Jdawson

Geplaatst door Jdawson (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Touran? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Jdawson (0), 5 jaar geleden

Ik heb een probleem met mijn 1.6 Touran bouwjaar 2005.
Ongeveer 1 jaar geleden had ik problemen met de auto toen het EPC lampje gingen branden.

Symptomen destijds waren:
-Lampje gaat willekeurig aan en de auto gaat dan niet hoger dan 3000 toeren.

Analyse:
Ik heb de auto toen langs gebracht om uit te lezen foutcodes 17579 en 17950 melding "Hoeksensor 1 en 2 gasklepactuator: onaannemelijk signaal (Intermitterend).

Oplossing:
Volgens de garage was de gasklephuis kapot deze heb ik vervangen.

Nasleep:
Na 1 week ging het weer fout ben ik terug gegaan en de monteur gaf aan dat hij was "vergeten" de gasklephuis in te leren. Na dat hij dit had gedaan ging het 1 jaar goed.


1 jaar later .....

Probleem is terug maar nu erger als destijds.

Symptomen:
- EPC gaat aan ESP en Motorstoring en de melding in de dash "emission garage"
- De auto gaat in noodloop (Dan gaan alle 3 de lampjes aan) of gaat niet harder als 3000 toeren (Dan gaat alleen EPC aan)
- De storing kwam alleen terug als ik hard over een kuil rij of over verkeersheuvels die 20/30 cm lang zijn.

Analyse:
Volgens het verhaal moest het volgens de monteur wel een kabelbreuk zijn. (Zelfde meldingen als 1 jaar geleden)

Oplossing:
- Kabelboom gecontroleerd niks gevonden
- Kabel van Gasklephuis naar computer was verkeerd gerepareerd en deze is vervangen

Nasleep:
Volgens de monteur was het gerepareerd maar deze keer wou ik eerst met hem een testrit maken. Het ging helemaal goed tot ik de monteur terug wil brengen en de EPC,ESP en Motorstoring aan gingen.

Als ik de auto aan en uit zet gaat het goed tot het volgende kuiltje en dan is het of noodloop of maximaal 3000 toeren.

Dus wat heb ik allemaal gedaan
- Kabelboom gecheckt
- Kabel vervangen van gasklephuis
- Gasklephuis vervangen
- Gasklephuis ingeleerd
- Omdat ik de melding emission garage kreeg, heb ik de katalysator laten nalopen. Volgens de monteur had deze verhoogde uitstoot waardes en dat het de moeite waard is om deze schoon te maken.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Welke foutcodes worden er nu uitgelezen (zowel motor als ABS)?

Jdawson (0), 5 jaar geleden

Het aparte is als ik na de noodloop naar de garage ga dat ik dezelfde melding krijg namelijk : foutcodes 17579 en 17950 melding "Hoeksensor 1 en 2 gasklepactuator: onaannemelijk signaal (Intermitterend).

Dus de motorstoring en ABS zijn niet te zien.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Met deze storingen ontgaat mij de noodzaak om de katalysator te reinigen.
De motor-computer vindt dat deze nog steeds voldoende werkt en die is strenger dan een 4-gas meting.
En hoe wilde die monteur van je de kat (laten) reinigen?

Jdawson (0), 5 jaar geleden

Waarschijnlijk eraf halen.
Maar het probleem is nu dat hij niet weet waar het in zou moeten zitten vandaar dat ik het hier post.

djoeri (0) PRO, 5 jaar geleden

Dit is wat er op de site van Gerrit Speek staat

foutcode: 17579 P1171

Deze foutcode is 'Manufacturer Specific' (voor elke autofabrikant een andere omschrijving en betekenis). De onderstaande omschrijving / verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's.
nl Positiesensor gasklepmotor 2 (G188) bereik-vermogens probleem
du Winkelgeber 2 für Drosselklappenantrieb (G188) unplausibeles Signal
en Angle Sensor 2 for Throttle Actuator (G188) Implausible Signal

Extra info bij de foutcodes.
Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.

Mogelijke verschijnselen:

Storingslampje brandt

Mogelijke oorzaken:

Bedrading en/of aansluitingen van/naar de Positiesensor Gasklepmotor 1/2 voor de Hoeksensor Gasklepaandrijving (G187/G188)
Positiesensor Gasklepmotor 1/2 voor de Hoeksensor Gasklepaandrijving (G187/G188) defect
Gasklep klemt of loopt stroef

Mogelijke oplossingen:

Check Bedrading en/of aansluitingen van/naar de Positiesensor Gasklepmotor 1/2 voor de Hoeksensor Gasklepaandrijving (G187/G188)
Check Positiesensor Gasklepmotor 1/2 voor de Hoeksensor Gasklepaandrijving (G187/G188) (meestal meetwaardeblok 062)
Check Gasklep

djoeri (0) PRO, 5 jaar geleden

foutcode: 17950 P1542

Deze foutcode is 'Manufacturer Specific' (voor elke autofabrikant een andere omschrijving en betekenis). De onderstaande omschrijving / verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's.
nl Hoeksensor gasklepaandrijving (G187) onaannemelijk signaal
du Winkelgeber für Drosselklappenantrieb (G187) unplausibeles Signal
en Throttle Actuation Potentiometer (G187) Range/Performance

Extra info bij de foutcodes.
Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.

Mogelijke verschijnselen:

Storingslampje (MIL) brandt

Mogelijke oorzaken:

Hoeksensor 1/2 gasklepaandrijving (G187/G188) defect
Stroomvoorziening voor Hoeksensor 1/2 gasklepaandrijving (G187/G188) defect
Bedrading en/of aansluitingen van/naar Hoeksensor 1/2 gasklepaandrijving (G187/G188)

Mogelijke oplossingen:

Check Hoeksensor 1/2 gasklepaandrijving (G187/G188) (meetwaardeblokken, meestal 062)
Check stroomvoorziening voor Hoeksensor 1/2 gasklepaandrijving (G187/G188)
Check / repareer bedrading en aansluitingen van/naar Hoeksensor 1/2 gasklepaandrijving (G187/G188)

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Ik zou de auto rijdend uitlezen als je de storing zo makkelijk kunt opwekken.
Er moeten meer storingen zijn dan eerst omdat nu ook de MIL en het ESP lampje aan gaan.

Misschien is er een probleem met de voedingsspanning (5 volt) voor de gasklep positie sensoren wat heel ergens anders zit.
Bijvoorbeeld een defecte airco druk sensor/schakelaar of een kortsluiting heel ergens anders.
Daarvoor zal het elektrisch schema geraadpleegd moeten worden om te zien welke sensoren er op die voeding zitten.

Jdawson (0), 5 jaar geleden

djoeri: Kabel is nagelopen en vervangen
harry4203: De gasklephuis is vervangen voor een nieuwe exemplaar.
Oldford: In eerste instantie kwam dit probleem naar boven door een defecte airbag sensor deze is vervangen geweest. Daarnaast is Cruise control defect en als je de handel beweegt werkt die soms wel wat ook nog een probleem kan zijn. We gaan hier verder op testen updates komen in dit topic terecht!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.