Peugeot 308: Motorvervuiling

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1598, Vermogen (kw): 115

In september vorig jaar deze auto gekocht bij een Peugeot dealer met nog 1 jaar volledige garantie gezien de leeftijd toen. Inmiddels staat mijn auto nu voor de 2e keer in de garage na weer een storing en melding. Nu met de melding: 'storing in motor - laat dit verhelpen'. Mijn vermogen viel weg in de lage toeren. Net van de garage bericht gekregen dat de klus onder nog volledige garantie 2 volle werkdagen gaat duren. Mijn vertrouwen in de auto is helaas weg en wat te doen na afloop van mijn volledige garantie in september? Is het mogelijk om in de PSA database ( Chassisnummer: VF34B5FV8DS177109) te kijken en mij advies te geven?
Alvast dank
Izza

Izza

Geplaatst door Izza (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 308? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Izza (0), 5 jaar geleden

Het betreft de 308CC Sport Pack 1.6 THP

kaleido 1 (985) PRO, 5 jaar geleden

Wat hebben ze nu als storing geconstateerd dan , dat het inlaat trajekt vervuild is en de ketting opgerekt is ?
Google maar eens op THP.
Vaak gaat het zeker met korte afstanden en het nieuwe rijden toch gauw weer mis.

Izza (0), 5 jaar geleden

Dank voor je snelle reactie Kaleido 1. Op mijn vraag wat voor probleem het nu betreft, werd alleen motorvervuiling genoemd, verder geen uitleg. Ik heb gelezen over de THP problemen, distributieketting, olieverbruik enz. vandaar dat ik jullie advies inschakel voor zover dat mogelijk is. Ik rij weinig lange afstanden als mijn werk 15 km. verderop daar niet onder valt. Wat te doen bij het afhalen van de auto volgende week? Ik heb mij voorgenomen precies te willen weten wat er nu aan gedaan is in die 2 volle werkdagen en een uitgebreide uiteenzetting van het probleem. Maar ja, het is best lastig als leek. Ik begrijp uit je reactie dat ik waarschijnlijk het probleem blijf behouden?

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Beste ,
Aan de hand van uw chassisnummer zie ik in de PSA database dat deze uit Belgie geimporteerde auto reeds op 21-09-2017 ( km stand 62252 ) voorzien is van een compleet nieuwe distributie en dat daarbij tevens een motorreiniging van het inlaatraject heeft plaats gevonden . Tevens is er toen ook een nieuw kleppendeksel gemonteerd om het olieverbruik te verminderen .
Motorvervuiling heeft meerdere oorzaken , maar de grootste hiervan is klepoverlapping , of te wel een uitgerekte ketting , danwel de laatste keer niet zorgvuldig afgesteld ( zijn niet allemaal top monteurs die de laatste documentie,s lezen voordat ze beginnen te sleutelen , immers , ze kunnen toch alles )
Doe er uw voordeel mee .

Izza (0), 5 jaar geleden

Nogmaals dank voor je bericht en info en ik zal daar zeker wat mee gaan doen!

Izza (0), 5 jaar geleden

Inmiddels heb ik de auto weer terug en hebben ze de brandstofpomp vervangen en ik begreep ook de auto nagekeken met een camera op vervuiling.
Distributieketting en kleppen waren oké volgens de dealer en de vervanging van de brandstofpomp had niks van doen met een distributieprobleem werd mij uitgelegd.
Of dit zo is, weet ik niet....Zijn deze handelingen/onderdelen ook nu terug te vinden in de PSA-database?

Ik heb de dealer gevraagd wat ze vorig jaar bij afleveren van mijn auto aan eventuele reparaties bij de apk hebben gedaan, maar kreeg daar geen antwoord op. Ik wil het ook graag van de dealer horen omdat ik daar recht op heb.
Wat houdt precies de vervanging in van de compleet nieuwe distributie vorig jaar 21-9, nieuwe ketting enz.?

Misschien stel ik wat veel vragen maar dat is omdat ik nog in dubio zit wat te doen. Enerzijds heb ik wel vertrouwen in de peugeot dealer en ze beloven mij dat toekomstige motorproblemen (niet nog jaren natuurlijk) mochten die zich voordoen in de coulanceregeling van Peugeot komen en hun dat dan oplossen en anderzijds wil ik deze toezegging gewoon keihard op papier hebben. Raadzaam of niet of toch 'onder schriftelijke garantie' nog een tijd doorrijden?

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Beste ,
Er staat nu nog niets in de database van PSA Frankrijk .
Dit duurt meestal ook even . ( aanvraag verwerken - goedkeuren )
De HD pomp heeft inderdaad niets te maken met de distributie ,maar geeft soms wel vergelijkbare storingen . Bv inhouden bij accelereren .
Vervuiling controleren met camera is de juiste manier en neem ook aan dat de distributietiming even gecontroleerd is .
Bijgevoegd de distributie ( nokkenassen 2 - A worden niet vervangen ) Rest wel + krukasbout en keering , staan echter niet op deze tekening .

Izza (0), 5 jaar geleden

Helaas kon ik wegens trieste familie omstandigheden niet eerder reageren.
Ik heb nog wat vragen aangezien mijn auto volgende week uit de garantie komt nog een onderhoudsbeurt krijgt bij mijn Peugeot dealer.
Is de PSA database inmiddels bijgewerkt met de laatste gegevens van het vervangen van de brandstofpomp half augustus?
Wat ligt de oorzaak voor het vervangen van deze branstofpomp en is dat normaal binnen 4 jaar en 70.000 km?
Alvast heel hartelijk dank voor reageren.

Izza (0), 5 jaar geleden

excuses, binnen 5 jaar dus want de auto is van september 2013.

Citrogek (0) PRO, 5 jaar geleden

[quote=Izza]Helaas kon ik wegens trieste familie omstandigheden niet eerder reageren.
Ik heb nog wat vragen aangezien mijn auto volgende week uit de garantie komt nog een onderhoudsbeurt krijgt bij mijn Peugeot dealer.
Is de PSA database inmiddels bijgewerkt met de laatste gegevens van het vervangen van de brandstofpomp half augustus?
Wat ligt de oorzaak voor het vervangen van deze branstofpomp en is dat normaal binnen 4 jaar en 70.000 km?
Alvast heel hartelijk dank voor reageren.[/quote]

Nok in de pomp willen uit slijten bij deze motoren.

Izza (0), 5 jaar geleden

Dank voor je bericht 'Citrogek' waaruit ik begrijp dat dit een normale slijtage betreft bij deze motoren bij deze km.stand en leeftijd auto?

Kan Rene Roolvink hierin meegaan en mij nog inlichten over de PSA datbase en/of mij nog van een advies dienen? Ik zou je hiervoor zeer erkentelijk zijn.

Izza (0), 5 jaar geleden

Ter afsluiting van deze topic wil ik jullie bedanken voor jullie goede toelichting op mijn vraagstukken. Ik heb toch maar besloten voorlopig door te blijven rijden en mijn mindset aan te passen want 'garanties'krijg ik bij een omruil naar een andere auto ook niet en wat nu gerepareerd is, gaat voorlopig niet meer stuk.
Dit laatste geld ook voor mijn remschijven voor die vervangen moesten worden omdat ze krom waren. Er was helemaal niets aan de hand met mijn remmen totdat er (gelijk met het vervangen van de brandstofpomp) ook nieuwe voorbanden werden opgelegd. Bij het afhalen van mijn auto en het naar huis rijden schrok ik mij rot toen ik op de autoweg moest remmen en mijn hele stuur begon te trillen en de auto op de weg leek te stuiteren. Dit euvel ging niet over. Ik vind het vreemd dat ik geen rem problemen had voor de verwisseling van de voorbanden, heb dit ook mijn garage gezegd maar ze konden dit niet verklaren. Al met al geen fijne ervaring het afgelopen jaar.

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Ik wens u in ieder geval weer veel ( en veilig ) rijplezier . Het trillen van de voorremmen ( vooral voelbaar in het stuur ) na het vervangen van de voorbanden , KAN veroorzaakt worden doordat bij de montage van de wielen , de monteur niet de juiste aanhaal methode van de wielbouten heeft gehanteerd . ( momentsleutel gebruikt met het juiste aantrekkoppel ? )

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum