Ford FOCUS: Knipperlichten gaan 2x zo snel

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Motorcode: QQDB, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 92

Sinds gisteren knipperen mijn knipperlichten, zowel links als rechts dubbel zo snel alsof er een lampje defect is.
aan de voorzijde van de auto en in de buitenspiegels branden de lampen met normale sterkte maar achter branden ze heel zwak alsof er een slechte massa is. Links achter de bekleding zitten 2 relais/control units 5c021-v1 en 5c023. De 5c021 bevat 2 relais die je ook hoort werken. De andere heeft ook 3 relais maar die hoor je niet. Ik heb beide relais vervangen maar geen resultaat. Deze reais hebben ook iets van doen met de trekhaak maar wat precies weet ik niet. Het vreemde is ook dat als ik de connector van relais 5c021 trek dan stoppen de lampen met knipperen, als ik dan vervolgens de connector een beetje schuin tegen de pennen van de module houd maar niet vast druk dan werkt alles zoals het hoort , alleen hoor je de relais niet werken. Als ik dan de connector er weer op druk is de fout weer aanwezig. Door dit laatste was ik overtuigd dat deze modules defect waren, maar helaas niet dus. Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen.

frank1958

Geplaatst door frank1958 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Probeo (0), 5 jaar geleden

Hallo Frank.
Het relais 5c023 moet via de oranje draad no 30 voeding krijgen. Controleer ook de massa van de relais.
Succes

Heino4267 (205), 5 jaar geleden

Het snelle knipperen is het gevolg van te weinig belasting.
Te weinig belasting is het gevolg van dat je achter-knipperlichten te zwak branden.
Te zwak branden van de achter-knipperlichten is meestal een gevolg van slechte massa van de achterlicht unit.
Dat laatste kan je zelf eenvoudig controleren: maak een acherlichtunit open (dus alsof je een defect lampje zou willen vervangen). Maak een stuk elekctriciteitsdraad vast aan de buitenzijde van één knipperlcihtlampje (de massa dus), zodanig dat het elektrisch goed contact maakt. Sluit het andere einde van het elektriciteitssnoer aan op massa (bijvoorbeeld tegen de trekhaak kogel of tegen een stevige bout die aan de auto vast zit).
Zet het knipperlicht aan, zodanig dat het snel knippert en hou dan het snoer tegen massa. Als dan alle "normaal"knippert, heb je een massafout. Verandert het knipperen niet, dan heb je een andere oorzaak.

Als je een massafout hebt, zit de oorzaak meestal in de stekker waarmee de achterlichtunit zit aangesloten op de auto (kabelboom). De contacten in die stekker hebben dan te weinig contactdruk. De contactdruk kan je herstellen door met een dikke naald de contacten terug naar elkaar te buigen. Ook kan je het probleem (definitiever) verhelpen door in de acherlicht-print een gaatje te boren in het dikste spoor (= massa) en daarmee met een boutje en een moertje een draad te bevestigen. De andere kant van de draad bevestig je dan goed aan de blanke carrosserie, bv. onder een dikke bout.

frank1958 (0), 5 jaar geleden

Met het schaamrood op mijn kaken moeten melden dat het probleem is opgelost.
Het was zekering 119 (extra voedingsaansluiting bagageruimte voor auto's met trekhaak)
Met al mijn naïviteit dacht ik de lampjes branden, dus de zekering is het niet, wel dus.

frank1958 (0), 5 jaar geleden

Probleem opgelost , zie voorgaande post

Heino4267 (205), 5 jaar geleden

Fijn dat het is opgelost en dat je het toch even terugmeldt!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.