Audi A3: Foutcode 18528 en 18628 op LPG

Bouwjaar: 2008, Brandstof: LPG, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: BSE, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 75

Ik krijg steeds foutcode 18528 en 18628 als ik op LPG rijdt. Na ongeveer 280 km gaat ook het Engine Check lampje branden. LPG is al afgesteld door de inbouwer van de installatie. Stond veel te arm. Ik rijd nu ongeveer 3 jaar op LPG. Drie jaar geleden is er een nieuwe installatie ingebouwd. KM stand nu 220000. tot 3 maanden geleden nooit problemen gehad.

De LPG inbouwer denkt dat er een benzine injector blijft lekken tijdens rijden op LPG. Stelde voor om injector cleaner aan de benzine toe te voegen en dan een 150 km te rijden. Weet niet of dit het probleem gaat oplossen.

Volgens Gerrit Speek zou ik de meetwaarden van de G39 sensor kunnen meten, maar heb geen idee wat de waardes moeten zijn. Rijdend is er geen probleem.

Iemand die kan helpen?

rinke

Geplaatst door rinke (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

laurens allround (0) PRO, 5 jaar geleden

Wat geeft hij als beschrijving bij de foutcodes ?

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

De betrokken lambdasonde is een breedband sensor. De waardes daarvoor liggen niet echt vast.
Indien de waarde in volts gegeven wordt dan verschilt dat per autofabrikant en mogelijk merk lambdasonde of merk/type motor-computer.
Dat komt omdat de sonde niet een signaal in volts afgeeft, maar het signaal (in miliamperes) wordt omgerekend naar een voltage.

Als je uitleest met een algemene EOBD/OBD2 scanner (zit ook ingebouwd in VCDS) dan kun je de equivalence ratio zien.
Nu dat is een vaste waarde die moet schommelen rond de 1.0 (Lambda 1) - tenzij de motor in lean-burn draait bij lichte belasting.
Met een foutmelding dat de 1e sonde te rijk aangeeft denk ik dat dat signaal continue onder de 1 is.

N.B.: Voor het bekijken van die equivalence ratio alleen deze inschakelen en geen andere data als dat mogelijk is.

Als (zoals de LPG inbouwer denkt) een benzine injector lekt, dan lekt deze ool als de motor op benzine draait.
Dan zou de lambdasonde ook te rijk moeten aangeven. Maar kennelijk gebeurt dat niet.
Is eenvoudig zonder sleutelwerk te controleren zoals boven omschreven.

Hoe langer ik er over na denk, hoe meer ik neig naar de gedachte dat de breedband lambdasonde defect is en een verkeerd signaal afgeeft.
Door dit verkeerde signaal gaat de motor-computer het mengsel (behoorlijk) verarmen.
En dat wordt dan weer geconstateerd door de lambdasonde na de kat.
Asl het mengsel echt te rijk is voor de kat, dan is het ook "rijk" (zuurstof arm) na de kat en niet opeens "arm" (zuurstof rijk).
Wat het echte mengsel is (rijk of arm) is eenvoudig met een 4-gas tester te controleren.

Of als alternatief de achterste lambdasonde is defect dan wel geeft een verkeerd signaal b.v. door een lekkage in de kat waardoor zuurstof in de kat komt.
Het effect is dat het mengsel verrijkt wordt en dat wordt dan gezien door de voorste lambdasonde.
Ook hier brengt de 4-gas tester uitkomst en zal laten zien of het mengsel nu echt te rijk is of echt te arm.

rinke (0), 5 jaar geleden

Afgelopen weekend de voorste lambdasonde (G39) verwisseld. Na 450 km komt engine check lampje weer aan. Zelfde foutcode (18528 en 18628). Nieuwe lambdasonde geinstalleerd. Ik ben toch bang dat de katatalysator kapot is. Volgende week APK en dan zie ik wel wat de 4-tester aangeeft.

Iemand misschien nog andere ideeën?

rinke (0), 5 jaar geleden

Afgelopen week APK uitgevoerd en geen probleem. Omdat er geen 4 gastest werd uitgevoerd heb ik die bij LPG inbouwer laten uitvoeren. Was goed. Motor liep iets onregelmatig en bougies, kabels en bobine verwisseld. Foutcode kwam weer terug. Zaterdag katalysator vervangen, maar geen resultaat. Vandaan vanaf begin 50 km op benzine gereden en geen foutcodes. Via monitor status OBD zag ik dat Secondary Air Sytem not passed aangaf. Andere sytemen passed. Zie bijgevoegd document. Overgeschakelt op LPG en sec. air system blijft not passed aangeven. Geen fotcodes deze rit van 125 km. Als ik bij koude start en automatisch laat overschakelen op LPG krijg ik de volgende status met not passed: Catalyst, Secondary Air System en Oxygen Sensor. Foutcodes komen dan ongeveer na 20 km. Na 300 km MIL lampje aan.

Komen foutcodes door Secondary Air System of zie ik iets over het hoofd? Hoe ik controleren of Secondary Air System goed is?

Alvast bedankt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.