Alfa Romeo Spider 1998: Auto loopt alleen stationair en injectielamp blijft branden

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AR 32201, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 106

Hallo,

ik ben in het bezit van een Alfa Spider. ( 916 ) Nu heeft de Spider het volgende probleem. Wanneer ik de auto start komt de motor niet verder dan 1500 toeren ( schommelend tussen de 1000 en 1500 toeren, het injectielampje blijft continu branden en de koelvin slaat direct aan. ook als is de motor niet op temperatuur. wanneer je dan gas geeft smoort de motor en hoor je wat klappen. Auto zou je moeten kunnen uitlezen ( OBD 2 ) 16 polige stekker, maar dit is blijkbaar niet mogelijk. dus het echte probleem opzoeken word problematischer.
Iemand enig idee. de auto heeft voor dat ik hem kocht bijna een jaar stilgestaan.

yucca

Geplaatst door yucca (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo Spider? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Eric Van Der Plas (0), 5 jaar geleden

Uitlezen met ‘mes’
De benzine is ook een jaar oud?

yucca (0), 5 jaar geleden

Nee zit nieuwe benzine in. Wat bedoel je met MES?

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Auto is te oud voor het uitlezwen met EOBD/OBD2. Dat werd pas verplicht in 2001.
De aanwezigheid van een 16-polige stekker wil nog niet zeggen dat het EOBD/OBD2 protocol ook daadwerkelijk ondersteund wordt.

Uitlezen dient te gebeuren met dealer (of gelijkwaardige) apparatuur.

Gezien het gedrag van de koelvin denk ik aan een koelvloeistof temperatuur sensor die verkeerd aangeeft (defecte sensor/bedrading). Maar dat is een gokje.

N.B.: Uitlezen van actuele koelvloeistof temperatuur dient met draaiende! motor te gebeuren. Sommige ecu's uit die tijd hadden de onhebbelijke gewoonte om bij motor uit een temperatuur van -31 graden weer te geven (koelvloeistof en inlaat lucht).

yucca (0), 5 jaar geleden

Oldford, bedankt voor jou antwoord. Dit roept bij mij wel een aantal vragen op.
1 waar zit het uitleespunt dan? Kan ik de wel zelf uitlezen?
2 storing koelvin en injectielampje zijn beiden tegelijk ontstaan. Heeft dit met elkaar te maken?

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

De uitleesstekker is die 16-polige stekker, alleen werkt deze niet met het algemene EOBD/OBD2 protocol, maar alleen en uitsluitend met het fabrieks protocol.
Zie het als meer talen, vanaf 2001 spreekt de auto Italiaans (fabrieksprotocol) en Engels (EOBD), voor 2000/2001 alleen Italiaans.

Je kunt zelf met FICOM uitlezen, dat komt een beetje in de buurt van de fabrieks testers.
Zie: http://www.obdtester.com/ficom-eculist/a...

kaleido 1 (1565) PRO, 5 jaar geleden

Wat heb je verder allemaal al bekeken , ik weet niet waar hij stil gestaan heeft maar een luchtfilterhuis vol met muizennesten is niet vreemd , ook een verstopte uitlaat is mogelijk.
Vacuumslangetjes gecontroleerd , rubber vergaat , zeker bij stilstaan , distributie op tijd ?

yucca (0), 5 jaar geleden

Ik heb alle slangen nagekeken, luchtfilter is vrij nieuw en schoon. 1 slang was iets gescheurd. Dit was de slang die op het gasklephuis uitkomt vanaf de cilinderkop. Verder alle relais verbindingen nagekeken en gecontroleerd. Sinds ik dr Spider heb, heb er ongeveer 1200 km mee gereden. Alleen bij koude start moest hij opgang komen. En soms met gas geven iets snotterig. Wanneer je vol gas gaf smoorde hij wel iets. Dus rustig gas geven.

yucca (0), 5 jaar geleden

Ik bedoel stotterig 😀

yucca (0), 5 jaar geleden

Vandaag de bougiekabels gedemonteerd. Wat ik toen zag

yucca (0), 5 jaar geleden

Zie foto

yucca (0), 5 jaar geleden

Auto loopt weer perfect na het monteren van nieuwe bougies en bougiekabels.
Iedereen bedankt voor zijn tips!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo Spider of stel zelf een nieuwe vraag.