Opel CORSA: motor doet raar

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorcode: Z13DTJ, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 55

dag mensen kunnen jullie mij mischien helpen mijn auto doet raar
motor geluid van mijn opel corsa van bj 2009 diesel veranderd soms er komt dan ook vieze stank met rook uit motor en uitlaat en de diesel verbruik meter word gelijk heel hoog normaal is die ongeveer 5.0Liter bij 100km maar zodra de motor geluid veranderd en vieze stank met rook komt dan is die verbruik gelijk rond de 20.0Liter bij 100km

wat kan dit zijn?

Renault52

Geplaatst door Renault52 (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

check

Beste antwoord, geplaatst door R_Bakker (0) PRO, 5 jaar geleden

Hij is dan waarschijnlijk aan het regenereren, je roetfilter aan het reinigen.
Als hij dat te veel doet is er meer aan de hand en kan het olie peil stijgen.

Om de hoeveel KM doet hij dat

Renault52 (0), 5 jaar geleden

eerlijk gezegt niet opgelet van de km stand. de ene keer rij de auto goed zonder enkel probleem en dan heb je opeens het probleem dat er rook komt en stank en dat de motor wat anders klinkt het lijkt wel alsof de motor druk krijgt want de diesel verbruik is dan heelhoog alsof je op een hoge berg rij

Renault52 (0), 5 jaar geleden

het olie zag ik gisteren toevallig hoger op de peilstok dan normaal...

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Duidelijk een probleem met het regenereren van het roetfilter.
Naast een hoog diesel verbruik krijg je ook nog eens olie verdunning/vervuiling door diesel in het carter.
Als het oliepeil nog verder stijgt, dan loop je het risico dat de motor op hol slaat en kapot draait.
Ook al heb je pas olie ververst, weer olie verversen en oorzaak voor het probleem met regenereren zoeken en oplossen.

Renault52 (0), 5 jaar geleden

wat is dat precies regenereren van het roetfilter? eerder nooit gehoord..

R_Bakker (0) PRO, 5 jaar geleden

Google eens

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Regenereren is het schoon branden van het roetfilter. De opgevangen roet wordt verbrandt.
Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Roetfilter of https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-re...

Renault52 (0), 5 jaar geleden

naaar de garage geweest en hoorde dat er een gaatje aanwezig is in me roetfilter die willen ze lassen.. ben ik dan af van me probleem? en kan roetfilter uberhaut wel worden gelassen?

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Of het dicht lassen van de gaten in je roetfilter het probleem met regenereren oplost weet ik niet.
Ik zou eerst wel eens willen weten hoe die gaten daar zijn gekomen.
B.v. of er geboord is in het filter of dat het komt door doorroesten of omdat een lasnaad open springt, etc. etc.

Je oliepeil gaat bij om het eender welke uiteindelijke oplossing er komt NIET vanzelf terug naar de normale stand.
Je zult toch echt nog een keer olie moeten verversen.
Kon je garage deze vraag niet voor je beantwoorden?

Sven Verschaeren (0) PRO, 5 jaar geleden

Wat betreft regeneratieproblemen: eerst bij de officiële dealer maar eens laten checken of de software van de ECM (Engine Controle Module) up to date is. Er zijn in het verleden idd 1300’s op hol geslagen doordat olie via de carterventilatie werd aangezogen.

Doe je veel korte afstanden?

Renault52 (0), 5 jaar geleden

.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Zou leuk zijn als je de oplossing ook vermeld.

Renault52 (0), 5 jaar geleden

sorrie er is nog geen oplossing de auto is bij de garage we rijden ongeveer 40 50km perdag en heb de auto niet lang
ongeveer 3 weken heb ik de auto nou

Sven Verschaeren (0) PRO, 5 jaar geleden

40-50km op binnenwegen of doe je ook stukken snelweg aan constante snelheid? Het is dan pas dat de auto de roetfilter gaat regeneren.
Software moet up to date zijn omdat Opel verbeteringen voor de roetfilter heeft gedaan in de software.

Renault52 (0), 5 jaar geleden

we rijden meer snelweg aan de zelfde hoge snelheid
er komt en in snelweg en de stad veel rook vanuit het uitlaat en motor dit is ongeveer om de 200km..

Renault52 (0), 5 jaar geleden

toen ik de auto had gekocht kreeg ik later een servise lampje op de dashboard
garage geweest en zij zijden olie moeten we verversen ik heb toen oliefilter en nieuwe olie gekregen
toen was de servise lampje weg maar nu is mijn olie kleur best zwart geworden vind ik de oliepeil is gestegen en het stinkt naar diesel.....

Renault52 (0), 5 jaar geleden

2 dagen terug ree ik er even mee toen kwam er weer veel rook uit de motor en uitlaat
wat ik gelezen en gehoord hebt is dat de rook niet lang blijft dat het weer snel weg gaat dus ik bleef 10minuten ongeveer doorrijden omdat de filter mischien dan schoon zou worden...
maar het rook en stank werd echt heel erg dat ik ervan schrok en toch ben gestopt met rijden

Sven Verschaeren (0) PRO, 5 jaar geleden

Wat is de km stand?

Renault52 (0), 5 jaar geleden

260xxx
bouwjaar 2009
1.3 diesel

Renault52 (0), 5 jaar geleden

deze probleem heb ik 1 week later ontdekt
het garage gebeld waar ik de auto gekocht hebt en ze doen moeilijk terwijl ik geholpen zou worden met problemen..
NIK Autogarage spijkenisse moet niemand gaan zijn gewoon oplichters!
zze hadden me belooft dat ik met problemen geholpen zou worden maar dat doen ze helemaal niet

Sven Verschaeren (0) PRO, 5 jaar geleden

Als hij continu wilt regenereren dan betekent dat dat er ook continu roet wordt aangemaakt, er vanuit gaande dat er verder elektrisch geen probleem is.
Bij een auto met 260000km kan dit komen doordat de verstuivers door slijtage en vervuiling niet mooi meer vernevelen maar pissen zoals men zegt. Men krijgt dan onvolledige verbrandingen met veel roetuitstoot tot gevolg.

Wat er zou moeten gebeuren:
-controleren of er geen foutcodes zijn op alles wat motormanagement is.
-mechanisch de motor nazien
-verschildruksensor controleren
-injectoren laten testen op een testbank
-software laten controleren of er updates zijn

Renault52 (0), 5 jaar geleden

ik ga zo naar de garage ben benieuwd ofdat er al wat is gevonden..
toen ik de auto had gekocht had ik nieuwe olie + olie filter gedaan en 2 nieuwe verstuivers want bij de eerste 2 verstuivers was er lekkage en dieselpomp is vervangen

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Tja, ik zou juridische bijstand gaan zoeken. Lid van de ANWB? Dan kun je de juridische dienst bellen.
Of heb je een rechtsbijstands verzekering?

Het probleem met regenereren en daardoor olievervuiling door diesel in de olie is een zogenaamd verborgen gebrek.
De verkoper dient dit kostenloos onder de wettelijke garantie volledig te repareren.
Kan of wil de verkoper dat niet dan kun je ontbinding van het koopcontract eisen - dus geld terug.
Zie: https://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontev...

Misschien kun je dan zelfs de kosten van de vervangen onderdelen ook nog claimen, maar dat wordt moeilijk als dat niet eerst aan de verkoper is gevraagd.
Waarom is de dieselpomp vervangen? Want dat is nogal een duur onderdeel en ook die valt onder de bovengenoemde wettelijke garantie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.