Peugeot 106: Koelvin slaat niet aan

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: HFX (TU1JP)

heren.

Auto voorzien van nieuwe radiateur omdat deze lekte. Bij binnenrijden werkte de vin al net na starten ( Koude motor). Stond een foutcode op de temperatuursensor in de motor ecu, deze gewist, vin stopt, maar gaat niet meer aan.

Uitgelezen met Delphi. Motortemperatuur loopt netjes op, geeft aan in meetwaardeblok, vin actief stand 1, snelheid 0%, draait dan ook niet.
Bij +/- 95 graden, melding stand 2 actief, vin draait nog steeds niet. Alleen het veroorzaken van een fout door het lostrekken van de temperatuursensor, of de schakelaar van de oververhittingslamp ( zit geen meter in het dashboard) laat de vin vol inschakelen.

Bij testen met de delphi, indien vin stand 1 wordt geselecteerd, gaat de brandstofpomp lopen, ( ?? Fout in software delphi ????), je hoort dan de bitron schakelen.
Bij testen stand 2 wordt wel het relais in de fanschroud ( geel relais) geactiveerd, en gaat de vin lopen.

Kan het even niet meer volgen. Het zou een 2 standen vin moeten zijn ( Enkele vin, geen airco) maar dit is een aanname. Indien de vin normaal in en uitschakelt op stand 2 zou ik al tevreden zijn.

Wie kan me helpen ???

hellbat

Geplaatst door hellbat (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

hellbat (0) PRO, 5 jaar geleden

Iemand die me in elk geval aan het schema van het systeem kan helpen ?????

hellbat (0) PRO, 5 jaar geleden

Iemand een idee wat dit voor rare stekker is, waar de bedrading van de vin mee in de kabelboom verdwijnt ???, waarom gaat die dikke roze draad, vanaf het relais naast de vin, in die stekker over in een hele dunne ??? waar komt de gele stuurdraad op uit van dat relais ??? Als het een 2 standen vin is, waar kan ik dan de weerstand vinden ??? of is deze met een PWM module ofzo aangestuurd ( Over die roze draad ????)

Oxo8319 (0) PRO, 5 jaar geleden

als je een schema wil plaats dan de laatste 8 van chassisnr

hellbat (0) PRO, 5 jaar geleden

Euro 4 weet ik niet, is een bosch computer met 3 stekkers, geen airco aanwezig

Oxo8319 (0) PRO, 5 jaar geleden

de gevraagde schema's
de werking van de vin wordt door de motorcomputer aangestuurd.
in schema 2 zie je de stekker IC62

dat de draaddikte veranderd komt omdat de kabelboom voor andere vin configuraties gebruikt kan worden waar geen relais aan zit.
(dus met een ander koelvin kabelboompje gekoppeld kan worden)
Met deze schema's lukt het vast wel.

hellbat (0) PRO, 5 jaar geleden

Owja, deze stond ook nog open.

Na veel meten, zoeken, schema's uitpluizen, foutcodes generereren en wissen, kwam ik er achter dat dit een typisch frans probleem is.

Het motormanagement wil wel een en ander aansturen, je kunt via diagnose ook diverse funties activeren, maar het wordt in een budgetuitvoering zonder airco niet gebruikt, en niet uitgeprogrammeerd.

oplossing was een nieuwe temperatuurschakelaar monteren, alles werkt gewoon naar behoren nu.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.