Fiat PANDA: Hardnekkig knipperend motormanagementlampje

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 188A4000, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 44

Voor de techneuten onder ons heb ik het onderstaande probleem met onze Panda 1.2 uit 2009.
Na het voor de eerste keer knipperende motorstoringslampje is er door onze (universele) garage eerst 1 bobine (dat gaf het uitlezen van de computer aan), dat hielp niet, het knipperen kwam weer terug, terug naar de garage. Dezelfde foutcode vertelde dat ook de andere bobine vervangen diende te worden, ook dit hielp niet, het knipperen kwam weer terug, nu de bougiekabels vervangen, ook dit hielp niet, het lampje bleef knipperen. Ten einde raad Carmo in Helmond gebeld (daar doen wij zakelijk gezien veel mee), deze wisten te vertellen dat er vaker problemen met de computers van sommige modellen Panda waren m.b.t. de bobines. De computer opgestuurd en te horen gekregen dat er geen foutcodes waren opgeslagen en dat de computer goed functioneerde, in overleg toch de aansturingsmodules van de bobines laten vervangen. Computer weer gemonteerd in de hoop dat het nu goed zou zijn, maar helaas, tijdens de eerste de beste rit na het herplaatsen van de computer direct weer een knipperend lampje, soms knipperde het lampje een keer of 5, dan weer een keer of 25, maar ging steeds weer uit. Mijn vrouw rijdt per jaar 30.00 km en ik wil haar niet zo graag met een auto op pad sturen die ik zelf niet vertrouw. Toen we de auto kochten stond er 14.700 op de teller (de NAP gaf aan dat de kilometerstand logisch verklaarbaar was, dus daar maar op vertrouwd) en gekocht bij Broekhuis in Lelystad. We zijn nu een jaar en 30.000 km verder en we hebben er best wel veel trammelant mee....................hopelijk komen we hier met jullie kennis wat verder mee. Zelf ben ik geen sleutelaar en we hebben de auto in onderhoud bij een lokale universele garage welke veel goede recensies heeft gekregen.
Ik hoor het graag van jullie.
Groeten

Bandit1200

Geplaatst door Bandit1200 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Panda? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Het knipperende lampje geeft aan dat er misfires zijn die de katalysator kunnen beschadigen.
Een misfire is het ontbreken van een verbranding in een cylinder.
De foutcode was dan ook Misfire op cyl. x. Dat zegt niet per sé dat de bobine defect is.

De oorzaken zijn legio. Kennelijk niet de bobines en de bougiekabels, maar misschien wel de bougies.
Andere oorzaken zijn defecte/verouderde sensor, valse lucht, brandstofdruk probleem, injector probleem of een mechanisch probleem. Dat wordt helaas even zoeken en meten voordat je er achter bent wat het is.

Bandit1200 (0), 5 jaar geleden

Hallo Oldford.
Bedankt voor je reaktie. Dat wordt inderdaad nog een heel gezoek. Helaas kan ik dat zelf niet en zal het moeten uitbesteden. Ik ga hierover nadenken en dan een beslissing nemen of we de auto houden of wegdoen..... We hebben er best wel veel geld inzitten inmiddels en op dit moment is er geen direct zicht op verbetering op herstel.........
Gertie

Bandit1200 (0), 4 jaar geleden

Auto heeft het probleem nog steeds, we laten het voor wat het is. Het gaat erg veel tijd kosten om een diagnose te stellen. De auto loopt prima en de APK is tot op heden geen probleem. De storing komt met enige regelmaat voor, het lampje knippert enige tijd, soms wat langer, soms maar een paar keer en gaat weer uit.
Mocht het probleem ernstige vormen aan gaan nemen, dan gaan we overwegen om te repareren of te verkopen met mededeling dat er een storing inzit.
Iedereen bedankt voor de reacties.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Panda of stel zelf een nieuwe vraag.