Opel ASTRA-G-CC: Motormanagment lampje

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: X16XEL, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 74

Vandaag de radiator en 2 koplampen vernieuwd bij de auto van mijn dochter en gevuld met gewoon water, antivries doe ik er in als die goed werkt maar nu wilde ik hem starten en start goed maar gaat gelijk uit en begint het motormanagment lampje oranje te knipperen.
Moet er bij vermelden dat één koplamp nog niet aangesloten zit maar het lijkt me stug dat de oorzaak is.
Ik denk eerder aan het koelwater of de oliekoeling van de automatische bak.
Maar weet iemand een oplossing ?

gsm3844

Geplaatst door gsm3844 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Bij dit bouwjaar wijst dit knipperen van de motorlamp op een probleem met de sleutel herkenning.
Probeer je reservesleutel eens.

gsm3844 (0), 5 jaar geleden

OK maar hij start wel gewoon, als die aanslaat dan loopt die ±2seconden en dan komt het knipperende lampje op en slaat de auto uit.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Uit je 1e post begreep ik dat de motor gelijk afsloeg en dan het lampje begon te knipperen.
Nu zeg je dat eerst het lampje gaat knipperen en dan de motor uitvalt. Wat is het?

Bij lopende motor wijst het knipperende lampje op misfires (ontbreken van verbranding).
De motor-computer schakelt dan doorgaans de injector van de betrokken cylinder uit.
Misschien heb je op teveel cylinders misfires en is het mengsel gewoon niet goed.

Reservesleutel al geprobeerd? Kost niets - alleen een beetje tijd.

gsm3844 (0), 5 jaar geleden

Het uitslaan en knipperend lampje gebeurd gelijktijdige dus lampje gaat knipperen en gelijk gaat de motor uit.
Reserve sleutel is defect.
Nu las ik ergens dat je de sleutel in het contactslot moet doen en op contact draaien en dan op de AB de deuren opslot en weer open moet doen. Dan zou de sleutel opnieuw ingeleerd zijn en deze methode heeft bij meerdere gewerkt.
Ga ik straks ook proberen

Maar nog een update mijn dochter belde mij net en er brand nog een lampje en dat is boven het accu lampje staat een vierkantje met een ster er in en dat beschrijft het instructieboekje op blz 25 als elektronisch gestuurde motorkoeling
Ja koeling - radiator vervangen komen me bekend voor maar waar moet ik dat zoeken ?

kaleido 1 (965) PRO, 5 jaar geleden

Alle stekkers wel goed/vast ?

gsm3844 (0), 5 jaar geleden

Ja alle stekkers zaten vast behalve die van de linker koplamp.
Ik heb het gisteren weer gecontroleerd en de stekkers losgehaald en weer vast gemaakt maar helaas weer het zelfde
Ik zie ook nergens een losse stekker zitten.
Op de radiator zit een stekker met 3 draden en op de ??? (dynamo of zo iets) zit een stekker met 2 draden.
Ik ga er vanmiddag weer heen en zal daarvan een foto nemen

Ook zal ik proberen of ik de ECU kan uitlezen en eens kijken wat er voor foutmeldingen in staan. Ik heb daarvoor OBD Auto Doctor icm een Elm327 en ik hoop dat dit werkt, ik zelf heb een Ducato en daar gebruik ik de geregistreerde Multiecuscan icm de Elm327 en dat werkt goed

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Bespaar je de moeite. Met OBD Auto Doctor kun je deze auto niet uitlezen. De motorcomputer zal niet reageren.
Bij Opel kun je die tool voor benzine motoren pas gebruiken vanaf modeljaar 2001 (motorcode begint dan met een Z).

gsm3844 (0), 5 jaar geleden

Jammer maar bedankt voor het melden want dan loop ik daar ook weer niet stuk op
Is er een ander software waarmee ik het wel simpel kan uit te lezen met de ELM327 ?

gsm3844 (0), 5 jaar geleden

Net terug van verder onderzoek en ik verwacht wat Oldford al schreef dat de sleutel inderdaad de schuldige is.
Dit is voor mij geheel onverwacht.
Wat is er gebeurd : mijn dochter tikte een voorganger aan die plotseling remde en daardoor brak het plastic van de koplamp af en de radiator ging lekken. De sleepwagen heeft de auto opgehaald en thuis afgeleverd. De auto werd op de sleepwagen gestart en reed zelf van de sleepwagen af en werd in een parkeerplek gereden.
Ik heb beiden koplampen vervangen omdat de andere ook al slecht was en de radiator
Daarna starten en toen dit probleem, ik dacht in eerste instantie aan iets met de stekkers of iets met de koeling maar kon niets vinden, stekkers zaten weer vast zoals het zat en het water blijft netjes op hoogte staan dus was het voor mij onduidelijk.
Ik weet dat als de sleutel niet past bij de auto dan start die niet maar hij start wel.
Vanmiddag de linker koplamp aangesloten maar nog steeds het zelfde probleem, wat ik ook wel verwachte.
Toen het mogelijke sleutelprobleem bekeken en de originele sleutel waarmee die ook van de sleepwagen af is gereden in het contact gedaan en contact aan gedaan maar niet gestart en na 4-5 seconde gaat het motormanagment lampje knipperen.
Sleutel er uit gehaald en er weer in en toen gelijk gestart en auto loopt voor ±2 seconde en gaat dan uit op het moment dat het motormanagment lampje opkomt en gaat knipperen.
Ter controle heb ik de reserve sleutel, waar geen chip meer in zit, gepakt en die in het contactslot gedaan en ook nu niet gestart en ook nu na 4-5 seconde gaat het motormanagment lampje knipperen.
Sleutel er uit gehaald en er weer in en gelijk starten en motor loopt weer voor 2 seconde en gaat dan uit als het lampje weer opkomt en gelijk gaat knipperen.
Conclusie sleutelprobleem wat toevallig net is ontstaan nu ik de lampen en radiator heb vervangen en ik daar totaal niet aan zou denken.
Gelukkig Oldford wel dus bij deze bedankt.

Dan de vraag : wat kan ik nu doen ?
AB van de sleutel doet het al lang niet meer dus verwacht ik dat de batterij vervangen moet worden.
Zou een lege batterij dit probleem hebben veroorzaakt en zou het probleem dan verholpen zijn ?
Moet die opnieuw ingelezen moeten worden en gaat dat op de manier zoals ik dat op het andere forum heb gelezen en hierboven heb beschreven ?

kaleido 1 (965) PRO, 5 jaar geleden

Ik zou inderdaad eerst de batterij in de sleutel vervangen , mocht dit niet helpen , kun je soms geluk hebben als je de min klem van de accu er even afhaalt , 15 min. wachten en er weer op.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Het is een tijd geleden dat ik aan zo'n oude Opel gesleuteld heb, maar ik ben er niet van overtuigd dat de sleutel het probleem is.
Ik dacht dat bij een onbekende sleutel het motorlampje vrijwel onmiddelijk na het op contact zetten begint te knipperen.
Gezien de wachttijd hier denk ik eerder aan een probleem met de leesring of de bedrading daarvan.

kaleido 1 (965) PRO, 5 jaar geleden

Laten we zeggen je kunt gelijk hebben, maar in 99 van de 100 gevallen als de motor 1-2 seconden loopt en dan uit gaat is dit een probleem met de startonderbreker , de sleutel leesring en bedrading en de module zijn daar onderdelen van , er wordt niet goed gecommuniceerd, sleutel/batterij is vaak eerste verdachte.

gsm3844 (0), 5 jaar geleden

Probleem is opgelost.
Het was inderdaad de sleutel, dank daarvoor Oldford
Maar het was achteraf ook stom, de goede sleutel lag opgeborgen in een sleutelkastje en ik was aan het werk met de kapotte reserve sleutel
Met de "gevonden" goede sleutel starten en lopen
Nog één vraagje over de sleutel, de sensor chip zit niet meer in de reservesleutel is die sleutel weer kompleet te maken zodat die ook weer goed werkt ?

gsm3844 (0), 5 jaar geleden

Laatste vraag is ook opgelost en alles werkt weer goed en ze heeft nu weer 2 goede sleutels.
Nogmaals hartelijk dank voor jullie hulp en adviezen want ik wist totaal niet dat er bv een losse transponder in de sleutel zat, ik dacht dat alles op het printplaatje zat maar dat blijkt alleen de AB te zijn

gsm3844 (0), 4 jaar geleden

Iedereen bedankt voor de hulp.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.