Nissan ALMERA TINO: Motor Inhouden en storing codes P0300 en P0340, distributieketti

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: QG18, Motorinhoud (cc): 1769, Vermogen (kw): 85

Hallo allemaal, een technische vraag waarbij ik hulp nodig heb van de meer ervaren Nissan kenners.

We hebben sinds kort een Nissan Almera Tino 1.8 benzine automaat van het bouwjaar 2005.
Zo nu en dan wil deze inhouden tijdens het rijden. Het gebeurd dan bij het optrekken om bijvoorbeeld iemand in te halen, na een bocht of na een afrit. Bij het accelereren dus. Hij wil dan tijdelijk, enkele seconden lang, niet optrekken. De motor lijkt niet op het gaspedaal te reageren. Even wachter en hij doet het weer. Ik heb niet het idee dat hij dan op 2 of 3 cilinders loopt, hij reageert gewoon niet op het gaspedaal. Al het gebeurd gaat er geen motorstoringslampje branden. Verder start, loopt en pakt de motor perfect op. Ik heb nog naar de automaat laten kijken, daar is niks mis mee.

De onderhoudshistorie van de auto is onbekend, er staat alleen een sticker in dat de distributieketting is vervangen bij een Bosch Car Service bij 105.000 km. De huidige km-stand is 140.000 km, de ketting is dus 35.000 km oud.
Verder heeft de auto momenteel de storing code P0300 en P0340. Bij aankoop bleek de motor ook niet goed te lopen, daarvoor is er een nieuwe originele LMM geplaatst. Kan zijn dat 1 van de codes nog van de defecte LMM is, ik weet niet of na die reparatie de computer is gereset (ik mag hopen van wel).

Kort even alle kabels en vacuüm slangen geïnspecteerd, hier heb ik geen gekke dingen aan gezien.

Na wat inlezen heb ik toch de bovenste deksel van de distributie gehaald om de uitslag van de spanner te bekijken. Deze lijkt precies 10 mm uit te staan, de schuifmaat op de foto (zie bijlage) is op 10 mm ingesteld. Wat ik hier en daar lees is dat boven de 10 mm er een nieuwe distributie set om moet. Klachten van inhouden en storing code P0300 lijken daar ook op te duiden. Maar ik heb nog even moeite om te geloven dat een distributieketting van 35.000 km oud al vervangen moet worden. En de spanner staat 10 mm uit, niet meer dan 10 mm, is hij dan net goed of net niet meer goed? En verklaard dit ook code P0340?

Wat is jullie kijk om mijn diagnose? Mis ik nog iets, moet ik toch eerst proberen de nokkenassensor te vervangen? Of is dit overduidelijk de distributieketting?
Ik ben benieuwd naar de reacties.

Fluppie

Geplaatst door Fluppie (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Almera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Een defecte of verouderde LMM zal geen P0340 veroorzaken, hooguit de P0300. Dus die P0340 is niet van toen.
Normaal worden fouten die niet meer gedetecteerd worden na 40 motorstarts automatisch verwijderd.
Die zullen na 35.000 km echt wel een keer gewist zijn, als ze al niet gewist waren na de reparatie.,

Nissanwielmonteur (0) PRO, 5 jaar geleden

Multimisire en een sensor storing.

Zou eerst de sensoren als setje eens vervangen. En hoe is de rest van de bougies en bobines??

35000 km vind ik wel vlug voor weer een opgerekte ketting. Hoewel ik weet dat merken als Nipparts ook niet de beste zijn in dit spul. Meer als 10mm is inderdaad de gevarenzone. Maar het niet willen optrekken kan ik niet rijmen aan de kettingrek.

Fluppie (0), 5 jaar geleden

Dank jullie wel voor het meedenken. De LMM is 2-3 maanden geleden vervangen, die is nog nieuw. Maar dat zal dus niet de oorzaak van de codes zijn. De distributieketting is 35.000 km geleden vervangen, maar dat is dus ook niet de vermoedelijke oorzaak.

Ik zal de krukas- en nokkenassensoren eens vervangen en nieuwe bougies monteren. Dit kan ik komende weekend wel doen. Aan de bobines is niks geks te zien, maar ik zal ze eens doormeten. Aangezien het een code P0300 is en geen P030x zat ik niet direct aan 1 defecte bobine te denken. En tijdens het inhouden heb ik niet het idee wat hij op 3 cilinders loopt.

Wordt vervolgt...

Fluppie (0), 5 jaar geleden

Vandaag de nokkenassensor en krukassensor vervangen en 4 nieuwe bougies gemonteerd. Bobines heb ik nog niet doorgemeten, maar zelf beschik ik ook enkel over een multi-meter.

De klacht blijft, maar nu wel iets consequenter. Rijden gaat de hele tijd goed. Maar met 100-120 km/h op de snelweg en dan willen accelereren, dan houd hij in en bokt wat. Langzaam aan gaat hij wel ietsjes sneller, maar niet lekker vloeiend.

Iemand ideeën waar ik nu het beste naar kan kijken?

Fluppie (0), 5 jaar geleden

Het heeft even geduurd, maar de oorzaak van het uiteindelijk probleem is verholpen. Het bleek de lambda sonde te zijn. Deze was stuk, maar gaf geen foutcode. Hij bleef hangen op ca. 1,2 V waardoor de motor voortdurend te rijk liep. Bij koude motor is dat geen probleem omdat hij dan nog niet naar de waarde van de lambda sonde kijkt, bij warme motor wel.
De vorige garage was helaas niet slim genoeg om dit te vinden, die was van mening dat de storing door de automaat kwam. De wegenwacht was wel een stuk slimmer, nadat de auto onderweg begon af te slaan zijn zij erbij gehaald en die hebben het redelijk snel gevonden.
Nieuwe lambda sonde erin en de auto rijdt weer als een zonnetje en nog een stukje zuiniger ook.

Opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Almera of stel zelf een nieuwe vraag.