Algemeen: Algemene info over airco systeem

Ik heb mij verdiept in o.a. het hoe het airco systeem werkt.
alleen zit ik met een aantal vragen.

Ik merk dat er over bepaalde dingen door verschillende mensen met ervaring verschillende antwoorden gegeven wordt.
Dus daarom wilde ik hier een bal opgooien om te kijken wat nu de juiste methode is. Ik zou dan ook willen vragen als je een antwoord geeft of je dan ook kan uitleggen waarom het zo is. en dan bedoel ik niet een antwoord "dat is gewoon zo" maar waarom.

1.
Het vullen van een airco systeem. Je hebt de lage en de hoge druk leiding.
Als je koude middel in de auto doet zegt de ene dat je deze het beste kan vullen via de lage leiding, de andere alleen via de hoge leiding.
terwijl het apparaat ook de mogelijkheid geeft om beide te gelijk te doen. Wat is jullie antwoord hierop, en waarom?

2.
Een tweede vraagis dat ik dit bij verschillende auto gezien heb.
Is dat bij het vullen van een airco systeem en het inschakelen van het airco systeem van de auto de hoge druk begint te stuiteren als een gek.
Wat is hier de oorzaak van? Ik zelf vermoed dat het TEV is. en dat hier 2 oorzaken voor zijn. A er zit teveel koudemiddel in het systeem? B het TEV is defect waardoor het ventiel gek gaat doen?? En mijn vervolg vraag zou zijn. Kan dit kwaad?

3.
Andere vraag is dat ik sommige mensen wel eens hoor over een verstopping, waaraan is dit te herkennen en wat is daar tegen te doen.

4.
volgende vraag is de olie, er moet olie in het systeem. Maar als je het airco systeem gaat vacuümmeren wordt daarbij ook de olie afgezogen.
Waarom is bij het ene systeem dat er veel olie uit komt en bij de andere helemaal niks.
En bij het vullen of je dan olie bij moet vullen ook al haal je er niks uit.
En hoeveel olie moet je toevoegen als je een onderdeel van het airco systeem vervangt.

5.
En als laatste vraag zie ik soms wel eens dat de druk in een airco systeem soms erg hoog op loopt.
Mij is geleerd dat de druk in een airco systeem bij laag standaard op 2 bar moet staan. en uit ervaring dat de hoge oploopt van 10 bar naar 15 bar en bij 15 a 20 bar de fan in stand 2 zet.

Wat betekend als de lage druk te laag of te hoog is? ventiel wat de druk bepaald wat niet goed werkt?? of een verstopping of te weinig koude middel?
En wat als de hoge druk te hoog wordt? een fan die niet goed werkt of een ander soort probleem??

Graag hoor ik jullie mening hierover

Timothy

Geplaatst door Timothy (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

0 Reacties

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.