Peugeot PARTNER 170C 2.0HDI: Partner 2.0 HDI 2004 - niet starten

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld

Hallo allemaal,

In het bezit van een Partner uit 2004 (2.0 HDI) gekocht met 180k en rijdt de laatste 100K als een zonnetje.

//
Denk ong. een jaar geleden, onderweg naar supermarkt, begin wat te stotteren // in te houden. Parkeer auto, wil nog wat gas geven, slaat af. Vervolgens met geen mogelijkheid meer aan de gang te krijgen.

ANWB erbij, kon ‘m niet uitlezen, dacht dat de hoofdpomp kapot was, zelfs op ‘easy start’ niets.

Naar huis gesleept, ongeveer twee uur later nogmaals geprobeerd te starten. Hoefde de sleutel maar aan te raken, starten lopen. Even laten lopen, daarna uit en vervolgens probleemloos nogmaals starten.

Nooit meer voorgomen, tot afgelopen week-:(

//

De afgelopen weken, start ie ‘s ochtends wisselend, ene keer, starten lopen, de andere keer meerdere malen starten. Tot afgelopen vrijdagochtend, ‘deja-vu’ naar een jaar geleden, helemaal niets.

Alles nagelopen, gemeten etc. niet aan de ga gang te krijgen. Op internet kom ik de zg. ‘shunt fuse’ tegen, grijs groen, onder het stuur in de zekering kast. Ik naar buiten, wip die zekering los en er weer in, starten en lopen.

Puur om te checken, motor uit gezet en nogmaals gestart, zonder problemen direct weer starten.

Een dag later, ‘s ochtends niet starten en ook de ‘shunt’ zekering eruit//erin biedt geen oplossing.

Het ‘lijkt’ erop dat de lagedruk-pomp niet wordt aangestuurd of kaduuk is. Op aansluiting naar de pomp onder de auto 5,5 volt. In de zekeringkast naast de accu 12v op de brandstofpomp-zekering.

Toevoer diesel naar hogedruk pomp, wat opengedraaid, met starten van de auto geen diesel met handpompje wel diesel.

Zekeringen allemaal gechecked, in de auto, onder de motorkap, zo ook alle ‘grote’ zekeringen gechecked.

‘Ergens’ blokkeert er ‘iets’, maar wat? Iemand suggesties // adviezen?

Dennis.

Geplaatst door Dennis. (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Partner? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

56 Reacties

harry4203 (420) PRO, 5 jaar geleden

je verhaal is een beetje onsamenhangend. de zegt dat je 5.5volt meet op de lagedrukpomp, dat is te weinig uiteraard. en je zegt dat er een handpomp op zit. dat kan niet, of er is een handmatige ontluchtbalg aanwezig of er zit een lagedrukpomp in de tank. zijn er foutcodes? al eens met een tester wat meetwaardes bekeken als ie het niet doet?

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Hoi Harry,

Jij noemt het denk ik ‘correct’, handmatige ontluchtbalg. Die zit er inderdaad op, net voor het dieselfilter.

Dus dan houdt het in, dat de ‘grote pomp’ zelfaanzuigend is? en wat meet ik dan in de tank, stroom op de vlotter?

Nee, geen foutcodes en heb ook geen tester.

(Voorlopig ook geen beschikking over test-apparatuur, zit op dit moment ‘aardig’ geïsoleerd.)

kaleido 1 (1555) PRO, 5 jaar geleden

Hoeveel draden zitten er in de stekker bij de tank , ik vermoed 2 ?

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Hoi Kaleido,

Stekker richting tank inderdaad 2 draden.

kaleido 1 (1555) PRO, 5 jaar geleden

Dan zit er geen pomp in de tank en meet je de vlotter .
Er zit op je pomp een stukje electronika , dit moet de flow vrij geven , het zou kunnen dat dit niet goed werkt en er daarom geen diesel naar je verstuivers gaat .

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Wij dachten in eerste instantie aan lucht, danwel een ‘stopmagneet’. Voordat ik dit bericht post al menig site doorgespit, maar de HDI 2.0 heeft geen stopmagneet, itt de 1.9, aldus de fora.

Maar kennelijk dus wel, een soort van. Weet exact waar je bedoelt, zit aan de zijkant van de pomp en er zit volgens mij een een oranje stekker op met twee draden.

Morgenochtend nog eens die stekker checken.

Dank een ieder tot zover!

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Genoemde stekker doorgemeten, staat op contact 0,24v op en met starten ong 5,25v.

harry4203 (420) PRO, 5 jaar geleden

dat is goed, die is voor de regeling van de brandstofdruk. je zult, hoe vervelend dat ook is echt met een tester of liefst nog met de juiste meetset de brandstofdruk moeten controleren om te beginnen. je moet enige zoekrichting hebben.

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Dank je voor je info Harry.

Voorlopig geen helaas beschikking over enige testapparatatuur.

Vind het vreemd, afgelopen zondag de gehele dag gezocht en van alles nagemeten. Niet aan de gang te krijgen, enkele uren later, die ‘shunt’ zekering eruit en erin en starten lopen. En een dag later weer helemaal niets.

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Aanvullend:
Zondag ook nog geprobeerd met easy start, helaas ook niet aan de praat te krijgen. Dan zou je denken dat de verstuivers wel diesel krijgen maar dat het iets electronisch is?

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Haal , indien de motor weer eens niet aanslaat , eens de stekkers los van de motor ECU .
Procedure :
Open de motorkap , zet het contact af en vergrendel de portieren .
Wacht minimaal 3 minuten . ( Wachten op einde power latch , opslaan van gegevens )
Demonteer de stekkers van de motor ECU .
Wacht minimaal 1 uur , en sluit daarna de stekkers weer aan .
Ontgrendel de portieren , zet het 2e contact aan en wacht 10 seconden .
Draai daarna de sleutel door om de motor te starten .
Plaats ook eens de laatste 8 cijfers van het chassisnummer .

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Hoi Rene,

‘Indien de motor weer niet aanslaat’; helaas slaat hij helemaal niet aan.

Zondag heeft ie nog ff gelopen, na de ‘shunt zekering actie’, daarna tot vandaag, met geen mogelijkheid aan de gang te krijgen.

Al een nacht van de accu gehad, bsi reset, stekkers van de ecu eraf (zoals jij aangeeft).

Chassnr: 96110792

ford3600 (0), 5 jaar geleden

beste dennis waneer je het contact aan zet brand dan het mm lampje zeg maar oranje met motortje waneer deze niet brand is het voertuig ook niet uit te lezen wat je ook al vertelde dit kan worden veroorzaakt door corrosie van de stekkers van de zekeringkast onder het stuur links waar ook die shunt zit neem alle stekkers hier een los en bekijk ze goed reinigen en cleaner gebruiken en monteren hopelijk verandert er iets

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Hoi Ford3600,

Dank! ook dit lampje brandt. En wat jij aangeeft, zekering kast onder stuur links.

Elke zekering gecheckt, stekkers daar ook al los gehad.

Eigenlijk doet ie alles wat ie normaal ook doet, behalve aanslaan.

harry4203 (420) PRO, 5 jaar geleden

je schrijft dat ie op easystart ook geen teken van leven geeft, als ie op zulke troep of startpiloot/remreiniger ook geen aanstalten maakt heb je m.i. een mechanisch probleem.

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Hoi Harry,

Vorig jaar spoot de ANWB er bijna een halve spuitbus in leeg, niet aan de gang te krijgen. Naar huis gesleept en vervolgens twee uur later, starten-lopen. Tot afgelopen week lopen en starten als een trein, geen slag of stoot verkeerd.

Een via via kennis, die werkzaam is geweest in de auto wereld, gaf aan dat m’n startonderbreker me destijds in het ooitje nam.

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Reservesleutel geprobeerd ?
Heb je een testkast waarop je de parameter " ECU vrijgegeven " kan uitlezen ?
Haal de stekker van de transponder antenne eens los , en sluit deze weer aan . Plaats ook eens de laatste 8 cijfers van het chassisnummer , kan ik het elektrisch PSA schema raadplegen .

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Hey Rene,

Yep, ook met reserve-sleutel geprobeerd, starten maar niet lopen.

Heb geen testkast en de transponder antenne stekker, weet je waar deze zit?

Chassis nr reeds gegeven, op je 1e verzoek, iets naar boven. Dank je wel voor meekijken Rene!

harry4203 (420) PRO, 5 jaar geleden

zwarte ring om contactslot.

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Dank Harry!

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Helaas, de stekker rondom slot los en weer terug, niet de bottleneck.

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Als u dan toch bij de stekker van de transponder antenne bent , controleer dan eens op de 6 voudige grijze stekker aan de stuurkolom , de aansluiting 5 op permanente accuspanning en op aansluiting 4 een goede massa . Aansluiting 5 word gevoed door de shunt .

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Ik was daar, kapje zit er weer op, trek ‘m nog een keer los. Dank Rene!

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Hey Rene,

Grijze stekker nagemeten, accu spanning op ingang 5. Shunt er even uitgetrokken en toen zakte de spanning naar ong 1,26 volt.

kaleido 1 (1555) PRO, 5 jaar geleden

Vind het vreemd dat hij op start pilot ook niets doet , een diesel zou daar toch op moeten lopen , minimaal even een poging geven , krijgt hij wel lucht ?

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Hoi Kaleido,

Een jaar geleden spoot de ANWB denk een halve spuitbus (beetje overdreven) erin, helemaal niets.

En dik een jaar verder, zonder maar enige (start)problemen te hebben.

Nu ook getest, ook niets. ‘s Avonds, shunt zekering eruit en er weer in, starten & lopen.

Dag later weer helemaal niets.

Dennis. (0), 5 jaar geleden

@Rene,

Ben jjj genegen om een electrisch schema van de partner naar mij te sturen? Dank!

Als het goed is van de week aan de testbox.

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Hoi Dennis . Natuurlijk wil ik dat wel doen . Morgenvroeg zoek ik alles uit want momenteel word er vanuit Frankrijk aan de server gewerkt .

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Zie uw E-mail voor de schema,s .

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Super! hartelijk dank je wel Rene!

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Zojuist aan de computer gehad, foutcode p1180.

Weet iemand hoeveel volt er op de stekker naar de pomp hoor te staan? Ga er van uit 12, meet nu met starten 7 tot 8.

En, welke draad//draden zijn dit op de computer?

Gevalletje ergens kortsluiting?

harry4203 (420) PRO, 5 jaar geleden

links onder de motorkap zit een zekeringkast, de zgn psf 1. meet hier eens op pos 8 van de 16voudige zwarte stekker of je hier 12v hebt met starten. dit is oa de voeding voor de hogedrukpomp.

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Voor de volledigheid, bij de eerste keer aan de computer stonden ook onderstaande codes in Delphi:

P0191
P1197
P1164
P1641


Daarna foutcode P1180.

Input enorm welkom

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Dank Harry! Had de pagina nog niets ververst. Ga checken.

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Pos 8 van de zwarte 16voudige stekker, in dit geval een gele draad.

Gemeten met de stekker vast, 12V op contact en zakt met starten iets naar beneden, naar ongeveer 10,4 volt.

harry4203 (420) PRO, 5 jaar geleden

ok en ditzelde draadnummer op de pomp? niet naar de kleur kijken, dat werkt niet bij franse autos, alleen op de draadnummers af gaan.
draadnr 1203 in dit geval.
koppel de electroklep van de egr en de luchtmassameter eens af en kijk eens of ie het dan toevallig doet.

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Stekker van de luchtmassameter naakt geen verschil.

Stekker van de EGR klep kan ik echter nog niet 123 vinden.

Zie foto, gele stekker, waar heeft deze betrekking op? Zowel op contact als met starten staat hier 0 volt op. Of is het een signaalkabel?

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Kan de foto niet oploaden,. Zie link naar YouTube, dit is dan wel een berlingo, maar de gele stekker zit op dezelfde plek

https://youtu.be/FYWGNSd-Dfc

//edit zie dat de toch is geüpload//

harry4203 (420) PRO, 5 jaar geleden

die gele stekker is van de olieniveausensor, dat is niet relevant.

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Oké, dank Harry. Nog ff en ik ken de partner ook geheel onder de motorkap -;)

Vanmiddag zat er wat geluid in, wilde twee keer voorzichtig aanslaan. Maar, helaas, dat duurde nog geen seconde, daarna weer starten zonder aan te aan te slaan.

Zag elke keer na het starten de nodige luchtbellen in de slangen bij pomp en filter.

Dieselfilter-huis eraf, goed schoongemaakt & uitgeblazen. Daarna weer erop, dmv van balgje diesel erin gepompt, net zo lang tot ik geen luchtbellen meer zag.

Daarna nogmaals gestart, ook hier een seconde teken van leven, wilde aanslaan, maar daarna niets meer. Starten zonder enig teken van aanslaan.

Hoeveel volt dient er op de hogedruk pomp te staan, heb met starten 7-8 volt gemeten.

harry4203 (420) PRO, 5 jaar geleden

12

harry4203 (420) PRO, 5 jaar geleden

kijk eens of je nr 1203 op die draad hebt staan. als dat zo is, probeer er dan eens met een zekering ertussen 12v op te zetten.

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Harry,

FF voor de zekerheid, hier op *3 meet ik dan 7-8 volt met starten. En hier hoort dus 12 volt op te staan.

Komt die 12v dan via de computer of via de zekeringskast, 16 voudige zwarte stekker, pin 8.

Pagina 2: *3 ‘fuel high pressure regulator’
http://www.amtgarageforum.nl/public/topi...

Ik check het graag nogmaals van het voren voordat ik er (gezekerd) 12v op zet

Dennis. (0), 5 jaar geleden

En qua nummers, staat niets op. Op een enkele draad staat een nummer.

harry4203 (420) PRO, 5 jaar geleden

die spanning komt idd vanaf die pin 8. draadnummers staan er echt op, je zult de isolatie wat verder moeten verwijderen.

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Kabel naar pomp, op de witte staat 1221, op de blauwe staat niets.

Okido, pel het nog wat verder af.

//edit: yep, 1203 staat op de 16voudige - p8//

Dennis. (0), 5 jaar geleden

‘Schiet’ mij maar lek 🙈 staat nu bij de pomp op gewoon 12v op.

Harry, wederom dank voor je input!

Iemand nog een suggestie//suggesties aan de hand van de foutcodes hierboven?

Wellicht nogmaals aan de box en kijken hoeveel druk die op de rail krijgt.

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Tussen de betreffende draad welke nu gemeten word , zit nog een knooppunt ( dus geen stekker ) . Het zou kunnen dat hier een " weerstand " in voorkomt .

harry4203 (420) PRO, 5 jaar geleden

ff heel lullig, maar heb al paar keer meegemaakt dat stekker op de hogedrukpomp voor problemen zorgde.
en knooppunten zijn idd ook altijd een goede verdachte.

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Voordat ik de stekker, die op zo’n lekkere plek zit, op de pomp nogmaals loshaal.

Zie foto’s, tussen de pomp zit nog een kort ‘kabelboompje’ wat op de bruine stekker zit aangesloten.

Meet twee waardes indien op contact, de 12v is dan van de 1203 kabel en 3,7v is op kabel 1221.

Kloppen deze waardes? heb de schema’s van Rene, maar net iets te klein, wellicht voor mijn ogen -;)

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Stekker losgehaald, ziet er goed uit.

Rene, kun jij zien hoeveel stroom er op kabel 1221 hoort te staan? Volgens mij komt die uit de ECU?

harry4203 (420) PRO, 5 jaar geleden

1221 is de aansturing vanuit de ecu naar de electroklep brandstofdrukregeling. dit kun je eigenlijk alleen maar goed meten met een scope. die 3.7v zou in principe dus wel kunnen kloppen.

harry4203 (420) PRO, 5 jaar geleden

schiet me nog wat te binnen, zit de uitlaat niet dicht? schroef de bevestiging aan het spruitstuk eens los en kijk eens wat ie doet.
kaleido opperde ook al zoiets in de vorm van 'krijgt ie wel lucht'

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Dank Harry! dan zal de pomp wellicht goed aangestuurd worden.

Uitlaat dicht? met wat dan precies?

//
Jij had het trouwens eerder over de EGR loskoppelen, ik zie echter geen stekker bij de klep zitten. Wanneer je voor de auto staat, links achter bij de kleppendeksel.

harry4203 (420) PRO, 5 jaar geleden

dat los koppelen van de egr heeft geen zin meer mits de spanning op de pomp goed is, een uitlaat en dan met name de katalysator of een demper kunnen dicht gaan zitten met roet.

Dennis. (0), 5 jaar geleden

Laatste update:

Bij een Peugeot aan de computer gehangen, kwam een boek aan foutcodes uit. Garage heeft er een twee tot drie uren aan besteed, ' ze denken aan een kabelbreuk//electronisch probleem, echter weet men dat niet zeker. Men is eerlijk geweest in de feedback; wellicht hebben we het binnen twee uur gevonden, maar dat kan ook 10 uur worden, maar dan weten we 't niet zeker of we dan het lek boven water hebben, het een elektrisch probleem is. De relatie met de 'Partner' is beëindigd, iedereen hartelijk dank voor zijn input!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.