Ford GALAXY: Geluids Isolatie tegen Motorgeluid - rolgeluid

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AOWA, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 107

Beste Leden,

Ik rij een ford galaxy. Ik ben uitermate tevreden met de ruimte en comfort die de wagen biedt.

Het is een 2.0 liter benzine, 5 bak handgeschakeld waarmee ik vlot kan meekomen met het overige verkeer, maar boven de 100 km/h mis ik de trekkracht van een grote diesel. De wagen heeft dus geen zesbak en relatief korte verhoudingen waarbij er nogal wat toeren gemaakt wordt rond de 100 km - 120km/h

Op de snelweg ervaar ik redelijk veel motorgeluid en rolgeluiden in de cabine wat ik eigenlijk hinderlijk vindt.

Ik wil eigenlijk Geluidsisolatie hebben voor het afschermen van de cabineruimte voor geluid van buitenaf. Heeft iemand ervaring met dit soort isolatie bij autos?
Ik wil graag iets Het om het motorgeluid , rolgeluiden etc tegen te houden, te blokkeren.

Helpt bijv noppenschuim in de portieren en wielkasten en onder motorkap bijv?

Ik hoor graag of iemand mij hierin kan adviseren?

Dank

Mvg

Sjef

sjefi

Geplaatst door sjefi (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Galaxy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

ferdinand (0), 5 jaar geleden

Google even ,naar geluidsisolatie motorruimte e.d. Het staat er vol mee.
ferry

metins (0), 5 jaar geleden

2.0 16v is zoals je aangeeft een 5 bak. Rond 120 km/u maakt motor al behoorlijk wat toeren...
Een 1.6 Eco boost was een goede alternatief dankzij de turbo en dus hoge koppel bij lage toeren.
Bij een bouwmarkt kun je brandvertragend geluidabsorberende matten kopen . Je moet oppassen dat het nadelig uitpakt voor de koeling van de motor..

ferdinand (0), 5 jaar geleden

Ik heb mijn Jeep Wrangler geisoleerd met materiaal ,dat echt bestemd is voor auto,s.Het goedkoopst is Bang Good.Het nadeel is de levertijd: plus minus 20 dagen.Bouwmarkten
verkopen isolatie (noppenschuim) dat geschikt is voor b.v. een studio.
Ferry

Hans4040 (190) PRO, 5 jaar geleden

Noppenschuim (schuimrubber) is niet geschikt voor de motorruimte.
Ik zou gaan voor de tip van JdeP...

ferdinand (0), 5 jaar geleden

Hans,
Bang Good levert goede isolatie voor de auto.Voor minder dan de helft van de prijs.
Het nadeel is de levertijd.Zoals ik al heb gezegd,noppenschuim is voor binnenshuis.
Ferry

Heino4267 (110), 5 jaar geleden

Voordat je "isoleert", zou je eens moeten nagaan wat de bron van het geluid is wat je wil wegwerken: trilt dat metaal mee en veroorzaakt dat het geluid (bv. een groot metalen oppervlak zonder gaten er in)? Dan helpt schuimrubber niet, maar moet je de metaalplaat dan tot rust brengen door de plaat te beplakken met van die "teerplaten".
Wil je het algehele geluidsniveau verlagen? dan kan je schuimrubber aanbrengen waar dat gemakkelijk kan.

Let altijd op dat de functionaliteit nooit in gevaar komt (bv. pedalen, bedieningsorganen) en dat het niet brandgevaarlijk wordt.

ferdinand (0), 5 jaar geleden

Zoals ik heb begrepen vind topicstarter gewoon dat zijn auto teveel lawaai maakt en niet dat er dingen los zitten e.d.Meestal lost dit op door antidreun platen in de motorruimte aan te brengen ,ook de firewall kan je afdekken. Wat ik heb voorgesteld lost dit aardig op.
Ferry

sjefi (0), 5 jaar geleden

@Metins

Ik vindt het spijtig dat ik geen turbo heb, want mis de koppel wel helaas.
Voorlopig maar even aanzien.

Het soort geluid is constante luide motorgeluid. Vergelijkbaar overtoeren alsof ik in zijn 3 of 4de versnelling zit. Het soort geluid dat je hebt als je bijv je auto afremt door middel van terugschakelen.

Ik heb momenteel voorgenomen om eigenlijk vanuit de binnenkant van de auto , bij de bestuurderszijde en de passagierszijde de schutting onder het dashboard en onder de bekleding van de voetenmatten isolatie te plaatsen om het motorgeluid te dempen.

Kan je ook aangeven of ik naar een specifiek merk of soort brandvertragend geluidabsorberende mat moet vragen?

Hoor graag,

Dank

Mvg

sjefi (0), 5 jaar geleden

@Ferdinand

Goed om te horen dat je je Jeep Wrangler heb weten te isoleren.

Wachttijd is niet zo erg voor mij.

Ik heb momenteel voorgenomen om eigenlijk vanuit de binnenkant van de auto , bij de bestuurderszijde en de passagierszijde de schutting onder het dashboard en onder de bekleding van de voetenmatten isolatie te plaatsen om het motorgeluid te dempen.

k kom zojuist op het idee om misschien de portieren te isoleren.kan dat wel met noppenschuim ?

Maar,Kan je adviseren welke delen in de auto het best kunt isoleren ,,of. Is dat weer sterk afhankelijk van het soort probleem dat je hebt.

Kan je mij ook een link sturen van het isolatiemateriaal Bang Good dat echt bestemd is voor auto,s ?

Hoor graag

Mvg

Sjef

ferdinand (0), 5 jaar geleden

Voor de derde keer .Bang Good levert goede dreunplaten en/of isolerend materiaal voor de auto. Ik weet niet of je motorkap geisoleerd is .als dat niet zo is zou ik daar mee beginnen. Daarna je firewall.
Ferry

ferdinand (0), 5 jaar geleden

Je was me net drie minuten voor. Ga naar de site van Bang Good en daar zie je verscheidene isolatie materialen .Ik heb die van 100 cmx 50cm x 7cm gekozen.Zijn goed te verwerken en voldoen ook .De prijs is een lachertje. Noppenschuim is niet voor een auto ,maar voor o.a. een geluidsstudio.
Ferry

sjefi (0), 5 jaar geleden

@heino4267

Ik wil inderdaad het algehele geluid graag dempen. Wij moeten in auto harder praten om het geluid te overtreffen. Er is geen rust in de auto.

Het soort geluid is constante luide motorgeluid. Vergelijkbaar overtoeren alsof ik in zijn 3 of 4de versnelling zit. Het soort geluid dat je hebt als je bijv je auto afremt door middel van terugschakelen.

Ik heb momenteel voorgenomen om eigenlijk vanuit de binnenkant van de auto , bij de bestuurderszijde en de passagierszijde de schutting onder het dashboard en onder de bekleding van de voetenmatten isolatie te plaatsen om het motorgeluid te dempen.

k kom zojuist op het idee om misschien ook de portieren te isoleren.kan dat wel met noppenschuim ?

Ben ook van plan om de algehele stoelen en vloerbekleding weg te halen voor en achter en de vloer inderdaad met teerplaten te beplakken.

Hoor graag

Mvg sjef

ferdinand (0), 5 jaar geleden

We zitten elkaar qua tijd wel in de weg,
Ferry

sjefi (0), 5 jaar geleden

[quote=ferdinand]Voor de derde keer .Bang Good levert goede dreunplaten en/of isolerend materiaal voor de auto. Ik weet niet of je motorkap geisoleerd is .als dat niet zo is zou ik daar mee beginnen. Daarna je firewall.
Ferry[/quote]

Er zit wel standaard af fabriek isolatiemateriaal onder mijn kap. Ik ga ervan uit dat dit deugdelijk spul is?

Ik heb geen idee wat een firewall is?

Hoor graag

Mvg sjef

sjefi (0), 5 jaar geleden

[quote=ferdinand]Je was me net drie minuten voor. Ga naar de site van Bang Good en daar zie je verscheidene isolatie materialen .Ik heb die van 100 cmx 50cm x 7cm gekozen.Zijn goed te verwerken en voldoen ook .De prijs is een lachertje. Noppenschuim is niet voor een auto ,maar voor o.a. een geluidsstudio.
Ferry[/quote]

TOP Ferdinand ;-) dank

sjefi (0), 5 jaar geleden

[quote=ferdinand]We zitten elkaar qua tijd wel in de weg,
Ferry[/quote]

Haha ;-) bedankt voor je advies. En excuus dat we zo langs elkaar mailen

sjefi (0), 5 jaar geleden

[quote=Hans4040]Noppenschuim (schuimrubber) is niet geschikt voor de motorruimte.
Ik zou gaan voor de tip van JdeP...[/quote]

Hans4040,

Ik neem de tip van JdeP zeker in acht.

Vraag mij af of dit noppenschuim van pas komt in de portieren? Is dit daar goed toe te passen?


Hoor graag

Mvg

Sjef

sjefi (0), 5 jaar geleden

[quote=ferdinand]Zoals ik heb begrepen vind topicstarter gewoon dat zijn auto teveel lawaai maakt en niet dat er dingen los zitten e.d.Meestal lost dit op door antidreun platen in de motorruimte aan te brengen ,ook de firewall kan je afdekken. Wat ik heb voorgesteld lost dit aardig op.
Ferry[/quote]



Klopt....er zitten geen dingen los !

Mvg

Sjef

ferdinand (0), 5 jaar geleden

De fire wall is de kant waar tegen je kijkt al s je motor kap open doet .Je hebt twee zijkanten en een achterkant.De achterkant is de firewall. Die staat dus direct in verbinding met de binnenkant van de auto.
Ferry

Heino4267 (110), 5 jaar geleden

[quote=sjefi][quote=ferdinand]Zoals ik heb begrepen vind topicstarter gewoon dat zijn auto teveel lawaai maakt en niet dat er dingen los zitten e.d.Meestal lost dit op door antidreun platen in de motorruimte aan te brengen ,ook de firewall kan je afdekken. Wat ik heb voorgesteld lost dit aardig op.
Ferry[/quote]



Klopt....er zitten geen dingen los !

Mvg

Sjef[/quote]

Ik zeg ook helemaal niet dat er dingen los zitten!
Hoe denk je dat het motorgeluid bij jouw oor terecht komt? Door die paar minieme gaatjes in kabeldoorvoeren? Of door luchtlekken in de deurrubbers? Ik dacht het niet.
De grootste bron van geluid is de motor en/of wegdek die (in het laatste geval via de wielophanging) de carrosserie in beweging brengen. Daarom besteden fabrikanten véél tijd en geld om grote plaatoppervlakken tot rust te brengen. Dat kan door verstevigingen of door het toevoegen van massa/demping op specifieke plekken. Dat laatste kan je ook zelf met zelfplakkende anti-dreunplaten die je overal kunt kopen: die plak je vanaf het midden van de metalen vlakken (daar trilt het het hardst) naar de randen toe (of het vlak helemaal vol, naar gelang je er geld in wil steken).
Zo breng je de metalen vlakken tot rust waardoor ze geen/minder geluid afgeven naar de bestuurderscabine toe.

Ook in de portieren: zelfklevende antidreunmatten ("van teer-achtig spul") in het portier tegen binnen- en buitenzijde aan, werken véél beter dan schuimrubber en het kan ook veel beter tegen vocht.

ferdinand (0), 5 jaar geleden

Heino,
Ik denk,dat ik niets anders voorstel.Gewoon anti dreun platen op plaatsen die een relatief groot oppervlak hebben.Schuimrubber heb ik niet voorgesteld,hoort ook niet in een auto.Overigens kunnen sommige banden ook voor een aardig lawaai zorgen.Of anders informeer bij Rolls Royce hoe zij dit oplossen.
Ferry

sjefi (0), 4 jaar geleden

Ferdinand , Heino

Nu heb ik.gezien dat er veel maten zijn etc.
ik zal vandaag op banggood surfen om te kijken of er iets bij zit.

thanks

metins (0), 4 jaar geleden

Ik heb keer jaren geleden Seat Toledo 1.6 16v gehad, bij 120 km/u kon je niet meer met elkaar praten. Dat was volgens de dealer normaal voor zo een 16 kleppertje.
Opgegeven moment bij een andere dealer kwamen ze achter dat een motorsteun geen rubberen delen meer had.. na het vervangen van de motorsteun was het veel aangenamer geluid in de auto .

sjefi (0), 4 jaar geleden

Metins

Bedankt voor je reactie.
Ik zal er naar laten kijken. Alhoewel mijn steun wel in orde lijken.
Het lijkt als ik in zijn 5 zit alsof ik ben vergeten te schakelen en dat de auto nog in zijn 3 of 4de versnelling is.
Het soort geluid dat je zou hebben als je met de motorrem afremt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.