Renault CLIO: P0130 p0136

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K4m 748, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 79

STFT is/lijkt "minder belangrijk" omdat er snelle wijzigingen plaats vinden op zeer korte termijn.LTFT geeft dan een beter beeld.

Plukjee

Geplaatst door Plukjee (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

Plukjee (0), 5 jaar geleden

De clio start soms moeilijk, lang starten af en toe. Wanneer hij start is het heel ongelijk stationair. In het begin lage toeren, moeite met aan blijven, na een tijd stationair iets verhoogd.

Wegrijden/stationair/koppeling in gaat met bokken, toeren die wegvallen etc etc. Vaak nodig om even te wachten voor ik wegrijdt, soms wat gas op de koppeling om weg te komen, normaal gesproken schakelt hij snel over op lpg.
Op lpg soms een keer overslaan van de motor bij stationair of constante snelheid(+/-2200toeren)
Snelweg weinig problemen op lpg. Vooral, en ook andere problemen dus op benzine.

Foutcodes:

P0130 en P0136. (Sensor 1 voor kat, pendelt soms wel soms niet. Wanneer deze het niet doet, hangt ie ergens tussen de 0 en 0.1v) wanneer wel, tussen de 0.1 en 0.8/0.9


Vervangen;
- lambda voor kat(niks uitgehaald)
- stappenmotor (teruggewisseld naar oude vanwege hangende hogere toerentallen bij koppeling in/stationair)
- benzinefilter
- bougies (iridium)
- 1 bobine (ook uitgewisseld met de andere 3, zoekend naar effect)
3 andere bobines laatst vervangen voor 1.4 16v bobines(zouden gelijk moeten zijn), krijg daarop een kort motorstoringslampje en koelvloeistof lampje. Uitgelezen, freeze frame data geeft -40 koelvloeistof temp. Aan.
- inlaat temp. Sensor(veel backfires dus teruggewisseld)
- injectoren(niks uitgehaald)
- pakkingen inlaatspruitstuk

De lambda geeft dus aan een arm mengsel te krijgen als ik dit goed begrijp?
Ik vraag het even hier, voor ik nog meer onderdelen ga bestellen die niks uithalen.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Tja, als het signaal van de voorste lambda sonde pendelt tussen 0,1 en 0,8 volt dan is het mengsel geregeld.
Blijft dat signaal vast staan op 0,1 volt dan is ofwel het mengsel veel te arm, danwel er komt zuurstof in de uitlaat.
Dat je foutcodes P0130 en P0136 krijgt is volledig te begrijpen (zo hoort het ook).
N.B.: Ik neem even aan dat die metingen op LPG verricht zijn.

Heb je al eens een paar dagen op benzine gereden?
Hoe start de motor dan? Heb je dan ook nog het hikje bij 2200 rpm? En krijg je die foutcodes dan ook?

viper_ren (0) PRO, 5 jaar geleden

Wat mij vooral opvalt is dat je zegt dat de motortemperatuur op -40°c staat maar dat die sensor nog niet gecontroleerd en/of vervangen is...

Lijkt mij vooral logisch dat als de rekeneenheid denkt dat de motor koud is dat die meer gaat inspuiten waardoor de verbranding slechter is en dat dan ook de motor slechter gaat draaien...

Misschien toch iets om even te controleren

Plukjee (0), 5 jaar geleden

De metingen/ uitlezen zijn op benzine gedaan, omdat hij daar het slechtst op loopt.
Deze P meldingen heeft hij al een tijdje, is ook gewoon door de apk gekomen hiermee.
Wat me op zich al vreemd lijkt.
Als het de lambda sondes/kat waren, had hij ook op lpg niet door de keuring moeten komen? Of mis ik iets/zie ik het verkeerd.

De motor temperatuur(koelvloeistof) geeft wel correcte waardes aan als ik de live data bekijk.
Alleen bij de momentopname van wanneer de kvs storing er was, gaf hij -40 aan.(wanneer de bobines van de 1.4 16v erin zaten, dat probleem is nu ook weg)

viper_ren (0) PRO, 5 jaar geleden

Dus die motortemperatuur is nu altijd goed? Zelfs als de wagen koud is?

Plukjee (0), 5 jaar geleden

Heb een screenshot met live data, daarop is de coolant temp. 59°. Lijkt dus verder in orde.

viper_ren (0) PRO, 5 jaar geleden

Maar dan weet je de waarde toch niet als de motor koud is??

Hoelang had de motor gedraaid nadat je die 59° had?

Plukjee (0), 5 jaar geleden

De 11 graden was met de motor uit, 16° met koude motor, met x seconden lopende motor.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Wat in ieder geval niet klopt is je LTFT met minus 45% (of te wel de inspuitduur wordt bijna gehalveerd).
Die LTFT wordt alleen maar zo laag als de voorste lambdasonde heel lang, heel rijk aangeeft.
En dat is niet bij de koude start, want dan wordt het mengsel nog niet geregeld.
Dat kon wel eens duiden op een LPG systeem dat een veel te rijk mengsel afgeeft.

Wis de foutcodes eens (of ze er zijn of niet) bij warme motor (> 85 fraden Celsius) en kijk of de LTFT daarna 0 is.
Start de auto op benzine en kijk wat de LTFT gaat doen voor een paar minuten (stationair en rijdend op benzine).
Blijft deze in de buurt van de 0, schakel dan op LPG en kijk eens wat de LTFT dan doet.
Als deze snel richting negatief gaat, kijk dan eens wat de lambdasondes voor signaal afgeven.

Plukjee (0), 5 jaar geleden

Ik lees de auto uit op benzine. Deze start ook op benzine, schakelaar staat voor nu op benzine, gezien daar de grootste problemen mee zijn qua lopen.
Dacht eerst hiermee aan de gang te gaan, om een goede basis te hebben.

Short term fuel trim staat dan weer op 99.2%(in de plus).

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Welke STFT heb je het over? De algemene of diegene die bij het lambdasonde signaal staat?
De STFT bij de achterste sonde (sonde 2) MOET 99,2% zijn (dat betekent Niet Gebruikt).
Is het de algemene dan zou de injectieduur weer verdubbeld worden. Die waardes slaan nergens meer op.
De (algemene) STFT in je foto's is 0%, maar dat komt omdat het mengsel nog niet geregeld wordt.

Dus
1. Warmdraaien
2. Foutcodes wissen (of ze er zijn of niet)
3. Controleren of de LTFT 0% is.
Dan pas verder gaan (op benzine).

Plukjee (0), 5 jaar geleden

Ik zal even zorgen dat ik een filmpje heb met wat gegevens, terwijl de motor draait(en warm is). Zijn er nog meer gegevens die je meer informatie kunnen geven buiten de meters zoals in de bijlage?

LTFT1 en STFT1 zijn; brandstof trim bank 1 long term, en brandstofafstelling 1 korte periode.

Plukjee (0), 5 jaar geleden

Ik heb hem uitgelezen met draaiende warme motor. Getest bij stationair, en 1500-2000 toeren.
Foutcodes bleven weg deze keer, lambda 1 lijkt niet in beweging te komen, en blijft op zo'n 0.1V. Zie link van de video hieronder;


[yt]https://youtu.be/aTo1fLJcrWg[/yt]

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

En waren de LTFT en de STFT 0% voordat je de motor startte, maar wel ,met contact aan?

Want ik geloof die waardes die je hier ziet niet.
Als de de STFT inderdaad zo hoog zou zijn, dan werd de LTFT wel hoger (minder negatief) en dat gebeurt niet.
Ik zou eerst maar eens met een ander merk scanner gaan uitlezen.

Plukjee (0), 5 jaar geleden

Nee dat niet. Is dat geen opgeslagen waarde? Die F/T 1x1 is wel verandert. STFT niet veel/vaak bewogen. Zoals in de bijlage.

Apart dat de eerste lambda niet echt beweegt.

Plukjee (0), 5 jaar geleden

Heb helaas alleen zo'n ELM327 kastjr tot mn beschikking.

In ieder geval lambda voor kat(Bosch) en koelvloeistof sensor besteld, hopelijk hiermee opgelost, maar weinig vertrouwen er in momenteel.

Plukjee (0), 5 jaar geleden

Lambda voor kat vervangen, brandstofpomp vervangen, gasklephuis schoongemaakt.
Weinig opgeleverd. Set bobines besteld, komen over een aantal weken binnen. Kvs temp. Sensor moet nog vervangen worden. Ideeën zijn bijna op.
Even nog de injectoren checken op lucht lekkage bij de o ringen, bougies bekijken, wellicht komt daar iets vreemds tevoorschijn.(sinds de auto staat, aantal weken, alleen op benzine gehad)

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Tja, nu heb je een hoop geld uitgegeven aan onderdelen die helemaal niet defect waren.
Ook de koelvloeistoftemperatuur sensor is niet defect. Geeft keurig 11 graden bij de koude start en 88 graden bij warme motor.

Je had beter dit geld kunnen steken in een keer laten uitlezen met goede apparatuur.
Dan hadden we nu misschien wat meer geweten en had je een goed advies kunnen krijgen.
Nu is het maar raden wat er wel of niet gebeurt.
De enige aanwijzing is dat de voorste lambda sonde een erg laag signaal afgeeft en dat duid op een te arm mengsel of zuurstof die ongewild in de uitlaat komt. Maar daar ben je met een 4-gas meting zo achter wat het geval is.

Plukjee (0), 5 jaar geleden

Dat is het hem juist. Ik zit al langere tijd met dit probleem, metingen waren allemaal in orde.
Is toen ook uitgelezen met Delphi door een garage, pasgeleden ook nog.
Er blijft op een gegeven moment voor mezelf ook niet veel meer over dan dingen uitsluiten dmv vervanging.

Ik zal even kijken of ik morgen de bougies eruit kan pakken, misschien geeft dat een aanwijzing.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Tja, ik had het iets duidelijker moeten zeggen.
Met goede apparatuur bedoel ik hier dealer uitlees gereedschap.

Plukjee (0), 5 jaar geleden

Injectoren laten reinigen en testen, niks opgeleverd. Elektrodenafstand bougies gesteld. Kwam een lekje in de uitlaat tegen, ná de 2e lambda sensor.

Ik wilde eigenlijk de map sensor testen dmv uitlezen.
Hier heb ik een aantal vraagjes over.
Moet ik op "intake"(kpa) letten met uitlezen, of iets anders? Welke waardes zou het moeten aangeven, als de map sensor in orde zou zijn?

Geef het bijna op met het ding, gaat teveel geld kosten zo, zeker als je bedenkt dat er beide afgelopen keren bij de garage ook vraagtekens bij het probleem werden gezet.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

De map-sensor is simpel te testen met contact aan, motor uit zoals in je 1e foto van 12/11/2018.
De druk in kpa moet overeen komen met de buiten luchtdruk. Toen gaf de map-sensor 98 kpa aan (= 980 milibar).
Dat is een geloofwaardige druk, maar dat verschilt met het weer van dag tot dag.
Volgens opgave van de KNMI was de luchtdruk op die dag rond de 1010 mbar, dus de sensor lijkt iets te laag aan te geven.
Tenzij die screenshot de 11e of 10e november al gemaakt is, dan klopt de druk wel.

Lees je vandaag uit, dan moet de druk rond de 1020 mbar (102 kpa) zijn..

Plukjee (0), 5 jaar geleden

Shit. Notificatie email stond bij ongewenst, ik lees je reactie nu dus pas.

Is er een bepaalde waarde wat ie aan zou moeten geven bij stationair? Want als ik je zo hoor, zou hij dus correct moeten werken.

Zaterdag misschien voor een megane coupe op gas kijken, zou zelf wel balen als de clio weg gaat. Maar het houdt een keer op natuurlijk.

Bedankt voor je vele reacties en pogingen om te helpen trouwens.

Plukjee (0), 5 jaar geleden

Heb een leuke coupe op lpg g3 gekocht. Dus deze gaat weg.
Mocht er iemand interesse hebben, graag. Motor heeft 200k gelopen, waarvan +/- 50k op gas, koppeling is zo'n 40k oud, distributie is vervangen met de motor in 2016(192k).

Totale kmstand 242k.

Bij interesse zal ik foto's toevoegen.

Foto's van de nieuwe aanwinst hieronder:

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.