Ford MONDEO: Motor slaat slecht aan

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CHBB, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 92

Hallo allemaal.

Ik heb ongeveer 2 weken geleden een Ford Mondeo station uit 2002 gekocht (247xxx km op de teller).
Na de eerste dag begon het probleem.
Starten bij een koude motor ging goed, maar de auto was ontzettend aan het schokken.
Terug naar de garage. Daar uit laten lezen en bleek de bobine defect te zijn, dus deze vervangen.
Ook meteen maar de bougies en de bougie kabels meegenomen.
Het schokken is nu verdwenen.

Toch blijft de motor moeilijk aan slaan, dus ik dacht dat misschien de accu slecht zou zijn, dus deze ook maar vervangen.
Helaas blijft het probleem bestaan.

Zodra je start gaat de motor rond en moet ik soms best lang blijven starten voordat de motor daadwerkelijk aan slaat.
We kunnen uitsluiten dat het aan de accu, bobine, bougies of bougiekabels ligt, gezien deze al vervangen zijn.

Heeft iemand nog enig idee?

Alvat bedankt!!

lbjakobs

Geplaatst door lbjakobs (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Heino4267 (110), 5 jaar geleden

Je wervelkleppen in het inlaatspruitstuk zijn nauwelijks van invloed op het starten.
Voor het starten heb je nodig:
1. voldoende stroom om tijdens het draaien van de startmotor de ontsteking e.d. te voeden.
2. benzine: werkt je benzinepomp nog wel goed en zakt bv. door luchtlekjes in de leidingen de benzine niet terug naar de tank?
3. voldoende compressie: dat kan worden nagegaan middels een compressiemeting.
Ik heb een een Mondeo met een benzinemotor van 2001 en die slaat meteen aan.

M.b.t. 1.: dat kan je het gemakkelijkst checken: zet eerst de binnen verlichting aan en start dan. Als de binnenverlichting blijft branden is er genoeg spanning over voor de ontsteking (incl. computer).

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Als je de auto bij een bedrijf hebt gekocht, dan valt dit onder de wettelijke garantie.
Ook al heb je de auto zonder garantie (zoals een Bovag-garantie) gekocht, dan nog heb je bescherming door de wet.
Verborgen gebreken (zeker als die gelijk na 1 dag al duidelijk worden, moeten door de verkoper gerepareerd worden.

Zie: https://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontev...

lbjakobs (0), 4 jaar geleden

Dit topic kan worden afgesloten.
De Mondeo heb ik inmiddels niet meer. Helaas had de auto meer gebreken waardoor hij financieel total loss was.

Bedankt voor de reacties.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.