Audi A1 2012: Hevig schokken auto, ESP lamp gaat aan

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Benzine, Motorcode: CBZ, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 63

Goedemorgen iedereen,

Vorige week reed ik (constant) 80km/h in de 5e versnelling en plotseling begon te auto te schokken. Het voelt ongeveer alsof je in de 1e versnelling rijdt, ~10km/h rijdt en heel snel gas geeft en weer los laat(dit meerdere keren).
Een paar seconden later verscheen er op het dashboard het ESP lampje en de text: Storing, stabiliteitsprogramma uitgeschakeld.

Na een minuutje ongeveer verdween dit probleem, toen heb ik de auto aan de kant gezet(ik was op mijn bestemming) en 5 minuten later ben ik weer gaan rijden.
Toen deed hetzelfde probleem zich voor, weer in het lage toerengebied bij weinig gas.

De volgende dag(vandaag) ben ik naar mijn werk gereden en was er geen enkel probleem.
Toen heb ik de auto zelf uitgelezen, de foutcodes zeggen niets over een misfire, alleen over een "Short to Ground" van Fuel injector 2 en 3, en "Supply voltage for Fuel Injector Group B (P2150)"

Toen ben ik naar de garage gegaan, deze heeft alle injectoren er uitgehaald, gemeten en gereinigd.
Alles weer netjes terug (Injector 2&3 gaven storing, dus bij het terugplaatsen injectoren 2&3 omgewisseld met 1&2).

Nu leek het probleem verholpen maar na 3 dagen begon de ellende weer.
Weer dezelfde omstandigheden:
-3-10 minuten na starten koude motor
-Contstante snelheid
-Lage motorlast (gaspedaal

moirten

Geplaatst door moirten (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A1? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 5 jaar geleden

Waarschijnlijk, voor 95% zeker zit het euvel in de ECU zelf. (veel voorkomend euvel)
ECU is van de firma Continental - Simos PCR2.1

Grt. Paul

moirten (0), 5 jaar geleden

Hoi Paul,

Bedankt voor je bericht, is het mogelijk om een gebruikte ECU te herprogrammeren? Of zijn deze beveiligd?

P. Kelder (0) PRO, 5 jaar geleden

ECU niet uitwisselen, voorkom ellende. ECU is prima te herstellen - ACtronics in Almelo

Grt. Paul

moirten (0), 5 jaar geleden

De ECU is gister aangekomen bij ACtronics, maar ze zeggen dat ze dit type niet kunnen testen of repareren(wat me raar lijkt gezien dit toch een veelvoorkomend ECU zou moeten zijn).

P. Kelder (0) PRO, 5 jaar geleden

Raar verhaal, de ECU staat in hun programma vermeld dat ze hem kunnen herstellen.
Hun documentatie blz 178

Grt. Paul

moirten (0), 5 jaar geleden

Nu eindelijk na ruim 2 weken de auto weer terug.
We hebben toch de injectoren vervangen omdat dit type ECU nergens getest of gerepareerd kon worden, wat eigenlijk al aangeeft dat dit niet een veel voorkomend probleem is bij deze wagen.

Alle kabels zijn doorgemeten vanaf ECU tot injector, en ook geheel gecontroleerd op knellingen en beschadigingen maar hier is niks gevonden.

Na doorvragen bij de garage heeft hij niet alle injectoren om kunnen wisselen omdat een injector helemaal vast zat en hij deze er niet heel uit kon krijgen.
Nu heb ik zelf de injectoren in Duitsland besteld(scheelt 570 euro met garage).

De auto lijkt nu weer goed te zijn, maar nog niet veel getest(~40km).
Ik zal het even aankijken en updaten hoe het verloopt.

Wel heeft de garage ook misfires gedetecteerd met een meetapparaat live(tijdens rijden), deze misfires worden namelijk niet in de ECU opgeslagen als foutcode.
Deze misfires is een extra probleem gezien ik hier zo goed als niks van merk en de injector problemen begon de auto echt te bokken(tot ESP lampje aan toe).

Nu ga ik zelf uit voorzorg de bougiekabels vervangen.
Heeft er iemand een OEM nummer voor de juiste bougiekabel?
Dus een revisiekabel die beter is dan die van af-fabriek gezien dit een bekend A1 kwaal is.

moirten (0), 5 jaar geleden

Ik heb vandaag de NGK bougiekabelset besteld:
Artikelnummer: 44316
Gebruiksnummer: RCVW1110
EAN: 087295443163

moirten (0), 5 jaar geleden

De vernieuwde bougiekabels hebben het probleem niet verholpen.

Gister is er een nieuwe ECU in gegaan en ingeleerd, maar het probleem is nog steeds niet verholpen.

moirten (0), 5 jaar geleden

Het probleem zat in de kabelboom, deze was beschadigd omdat deze strak langs de startmotor lag.

Bij een bepaalde hoeveelheid gas kantelt de motor onder een bepaalde hoek, waardoor er alleen op dat moment kortsluiting werd gemaakt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A1 of stel zelf een nieuwe vraag.