BMW 540I: Schommelend toerental na warme start

Bouwjaar: 1994, Brandstof: LPG, Transmissie: Automaat, Motorcode: M60B40, Motorinhoud (cc): 3982, Vermogen (kw): 210

Ik hoop dat het alleen bij het vacuüm lek blijft, maar als het daarna niet over is moet ik wel weer verder zoeken inderdaad!

Er zit een Vogels VGI systeem ingebouwd. Ik heb ook nog als tip gekregen dat deze LPG injectoren nog weleens vies willen worden en dat reinigen een makkelijk klusje is.

Bedankt voor de tip in ieder geval!

BMWE34

Geplaatst door BMWE34 (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

BMWE34 (0), 5 jaar geleden

Beste leden,

Ik heb een vrij specifiek probleem en hoop dat jullie mij daar mee kunnen helpen, voordat ik naar de garage ga.

Het betreft een BMW E34 540i (4.0 V8) op LPG G3 uit 1994.

Laatst begaf de brandstofpomp het en deze heb ik vervangen voor een after market exemplaar. Voordat de pomp stuk was had ik al weleens als ik 'm in R of D zette dat hij wat in toeren zakte. Voorheen sloeg hij zelfs weleens af, maar dat heb ik al een jaar niet meer gehad. Met de nieuwe pomp er in start hij vlotter en lijkt hij dat dipje bij het schakelen niet meer te hebben.
Maar nu is er dus een ander probleem. Koude start gaat meestal goed. Als ik een warme start doe gaat het toerental meestal schommelen. Hij valt soms zo erg ver naar beneden dat de lampjes van alleen contact aan al gaan branden maar hij blijft lopen. Dit is meestal binnen een minuut (soms is het maar 10 seconden) weer over en loopt 'ie prima. Op LPG eigenlijk nooit problemen. Mis alleen (eigenlijk al vanaf het begin, 3 jaar terug) wat vermogen lijkt het, hoog in de toeren.
Nou heb ik 'm van de week weer warm gestart met de luchtmassameter stekker los en toen ging hij heel erg schommelen. Zodra hij op LPG kon lopen (meestal na 40 seconden als de motor warm is) gaf ik een dotje gas zodat hij overschakelde. Daarna liep 'ie weer stabiel. Zette ik 'm weer op benzine begon hij weer te schommelen.
Als ik de LMM stekker los trek gaat 'ie de ene keer wel wat beter lopen, andere keer blijft het schommelen.

Nou weet ik dat het lastig te beoordelen is vanaf een afstandje. Maar ik vind het vrij specifiek en hoop dat er daardoor wat gerichter gezocht kan worden. Omdat hij op LPG goed lijkt te lopen en op benzine het vaak binnen een minuut weer over is en alleen bij een warme start is vind ik het wel opvallend.

Mijn eerste stap is nu de LMM schoon te maken, morgen krijg ik daar een reiniger voor binnen als het goed is. Mocht dat het zijn dan bestel ik waarschijnlijk een nieuwe, voor het geval hij het definitief begeeft. Als dat niet helpt laat ik er een rookmachine opzetten om eventuele vacuüm lekken te kunnen vinden. Iemand hier nog een idee?

Hier nog 2 video's. Eentje dat 'ie meteen afslaat en de 2e schommelt hij een tijdje (en deze keer nog vrij mild, schommelen is soms een stuk erger):

[yt]https://www.youtube.com/watch?v=RAxKj-U2...[/yt]
[yt]https://www.youtube.com/watch?v=0znK6i8r...[/yt]

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

Robko (0), 5 jaar geleden

LMM zou kunnen. Al schoongemaakt?

BMWE34 (0), 5 jaar geleden

LMM heb ik vervangen en gaf gewn resultaat. Was een gokje (43 euro).
Vandaag eindelijk kunnen laten uitlezen en deze beste man gaf aan dat een cilinderbank geen goed mengsel pakt waardoor hij gaat schommelen. Na een laar tellen corrigeert de ECU dat en loopt ‘ie vrij netjes, maar wel veel te rijk. Zijn conclusie is dus een vacuümlek. Dus dit zal ik eerst laten zoeken.

Robko (0), 5 jaar geleden

Ik ben benieuwd of het een vacuümlek is

BMWE34 (0), 5 jaar geleden

Ik laat het weten! Vrijdag gaat ‘ie naar de garage.

BMWE34 (0), 5 jaar geleden

De rookmachine is er op aangesloten en daardoor kwam er een lekkage bij de carter ventilatie aan het licht. Deze wordt in het nieuwe jaar vervangen, hopelijk was dat het!

Bloemy222 (0), 5 jaar geleden

Dat vacuüm lek zou heel goed de oorzaak kunnen zijn.
Wat voor lpg installatie heb je ingebouwd?
Als het een lpi systeem is kan het ook zijn dat de benzine injectoren van die ene bank niet uitgeschakeld word als je op gas rijd. Tijdens het rijden op gas regelt de lpi computer keurig bij en loopt hij prima. De computer van je auto blijft echter door werken alsof hij de auto aanstuurt. Die ziet dan tijdens rijden op gas dat die ene bank minder brandstof nodig is(immers hij krijgt gas maar weet dat niet) . Die computer leert zelf en als hij dan warm start begint hij daar te regelen waar hij gebleven was. Met dus op dat moment een te laag benzine toevoer op die ene bank. Na een poosje stuurt hij dat weer bij en loopt hij weer goed. Koud start met de koude start en heb je van dit probleem geen last. Voor elke cilinder bank zit een eigen onderbreek relais en die gaan wel eens kapot. Misschien heb je hier wat aan. Succes er mee.

BMWE34 (0), 5 jaar geleden

Carterventilatie is vandaag vervangen. Hoewel hij wat beter lijkt te trekken, is het probleem met de warme start niet opgelost. Vandaag ook meteen de errors gewist (lambda’s gaven storing, zijn halfjaartje oud) en kijken of die terugkomen.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Weet je ook de exacte fouttekst en/of het nummer van die storingen?

BMWE34 (0), 5 jaar geleden

Ik heb ze niet genoteerd, maar zover ik weet gaven beide lambda’s een storing. We hadden ze een tijdje terug gewist en na vervanging carterventilatie zaten ze er dus weer in. Toen (gisteren) gewist, 10km gereden (goed doorgetrokken op zowel LPG als benzine en laten afslaan met de warme start) en ze gaven nog geen storing. Vandaag naar het werk dus zo een 80km erbij en dan morgen weer uitlezen als ik tijd heb. Ik hoop dat ze geen storing meer geven, dan is er in ieder geval iets opgelost. Mochten ze er weer zijn noteer ik ze exact.

BMWE34 (0), 5 jaar geleden

Hmm, stappenmotor misschien? Al geeft hij daar geen storing over.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.