Peugeot 206: Slechte start

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: NFU, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Hallo, 

Hierbij een nieuw probleem met mijn 206 1.6 xs uit 2001 met 184 xxx km


Als ik de auto voor de eerste keer start, dan start de auto heel slecht. De wijzers van de km teller, toerenteller etc gaan flipperen, en daarbij krijg ik een piepsignaal airbag storing. 
Dit duurt ongeveer 4 a 5 seconden en uiteindelijk pakt de motor alles goed op en kan ik gewoon met de auto rijden.
Als ik flinke stukken gereden heb kan ik zo 4 a 5 dagen zonder problemen de auto starten.
Rijdt ik kleinere stukken dan start de auto weer beroerd.

Ik heb sinds 4 maanden een nieuwe accu. En vorige week heb ik alles laten doormeten bij een garage, dit heb ik gedaan omdat de auto helemaal niet meer wilde starten. Heb toen de accu los gemaakt en na een half uur weer aangesloten en kon de auto weer starten.
zowel de accu als de dynamo waren goed.

206 heeft een maand geleden een kleine beurt gehad en nieuwe bougies gekregen.

Iemand enige idee?

mandytjuh-93

Geplaatst door mandytjuh-93 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

hans4074 (0) PRO, 5 jaar geleden

Klinkt toch echt als een probleem in de stroomvoorziening. Laden dynamo, kortsluiting in de accu, accu-aansluitingen (massakabel), massa aansluiting op de motor/versnellingsbak of massa aansluiting op de carrosserie.

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Kleine aanvulling nog op bericht van hans4074 .
Het " flipperen " van de wijzers en het piepsignaal + storing airbag tijdens het starten word veroorzaakt door een te grote spanningsval ( bekende PSA klacht )
De accuspanning komt onder de 9 Volt uit , waardoor bovenstaand optreed .
Dus , meten zoeken / kijken naar wat hans opgeeft .
Check toch maar eens die " nieuwe "accu . Of probeer eens met een andere accu . ( ruilen met iemand ? ) U bent niet de eerste .

mandytjuh-93 (0), 5 jaar geleden

Oke, dan ga ik dat allemaal even bekijken.

Bedankt!

mandytjuh-93 (0), 5 jaar geleden

Dit zijn de resultaten van de test.

Zitten hier misschien problemen in? Of zijn de waardes goed

mandytjuh-93 (0), 5 jaar geleden

Ik ga vandaag achter een nieuwe accu aan. Kijken of daar het probleem ligt, aangezien er bij de starttest 9.97V word gemeten bij een " goede" start zonder rare storingen.

Ik denk dat tijdens de storing en flipperende wijzers, bij de eerste start de spanning onder de 9v komt.
De dynamo levert 14,24 dus daar zal het probleem niet liggen.

Is het verstandig om misschien een iets zwaardere accu te nemen? Of raden jullie misschien andere soort merk aan, ik heb nu een INTACT battery-power.

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Ik weet niet wat er nu bij u is gemonteerd . Volgens de elektrische gegevens behoord er een accu met een ampérage van 480A - 50 AH gemonteerd te zijn .

mandytjuh-93 (0), 5 jaar geleden

Ik heb nu een 400a en volgens mij is het een 44 of 45ah.

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Dat is dus al te weinig .

mandytjuh-93 (0), 5 jaar geleden

Hmm dan ga ik daar dus even achteraan. Want heb het er in laten zetten bij een accu bedrijf.
Bedankt voor het mee denken!

mandytjuh-93 (0), 5 jaar geleden

Heb er een andere accu in laten zetten. 540a 62ah
Tot op heden start de auto als een zonnetje. Nu even afwachten tot de eerste start.

Dynamo is opnieuw doorgemeten en laad goed.

mandytjuh-93 (0), 5 jaar geleden

Helaas start de auto nog steeds moeilijk.

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

En het " flipperen " ?
En de storing ?
En het piepsignaal ?

mandytjuh-93 (0), 5 jaar geleden

De airbag storing met piepsignaal en flipperende wijzer tot op heden nog niet weer gehad.
Dus ik kijk het nog even aan. Mocht ik het weer ervaren dan laat ik weer van mij horen.

djoeri (0) PRO, 5 jaar geleden

Is het slecht starten (moeizaam rondgaan van de motor) of moeilijk aanslaan van de motor? Dit zijn namelijk 2 verschillende dingen. Slecht starten kan nog steeds slechte massapunten zijn of de startmotor die wat slechter wordt. Slecht aanslaan kan o.a. betekenen dat je in de ontsteking problemen kan hebben, zag dat de bougies al eens vervangen zijn, maar heeft deze bougiekabels en zijn deze al eens vervangen?

Het zou ook nog de bobine kunnen wezen, heb dit zelf al eens gehad vooral met dit weer: Moeilijk aanslaan en bij rijden van korte stukjes motor al iets warm nog steeds beroerd aanslaan maar na het rijden van een lang stuk en daarna weer eens starten gaat dit wel goed. Dit bleek bij mij uiteindelijk de bobine te zijn die niet meer goed was.

mandytjuh-93 (0), 5 jaar geleden

Heb het probleem alleen bij de eerste start. Wanneer de auto bijna een dag heeft stil gestaan. Als ik de auto na de eerste start gelijk weer uit doe en dan weer aan is er niks aan de hand.

Als het een ontstekingprobleem zou zijn dan loopt de motor ook niet mooi neem ik aan. Dan zou hij onregelmatig lopen, rauw motor geluid of wellicht op 3 poten gaan lopen
Ik merk verder niks aan de auto, trekt goed op en houd niet in en loopt mooi stationair.

Heb mijn oude accu laten testen en bleek nagenoeg leeg te zijn.
Heb een grotere accu laten plaatsen, ook is hierna alles doorgemeten.
Met draaiende motor laad de dynamo goed bij.
Piepsignaal met airbag storing en flipperende wijzers probleem heeft zich nog niet weer voor gedaan.

Hoop dat het zo blijft. Maar op de 1 of andere manier ben ik toch bang dat mijn accu binnenkort weer leeg is..

djoeri (0) PRO, 5 jaar geleden

Je zou nog kunnen controleren op lekstroom (ampere) van de autom als alles uit is om te controleren of er niet ergens wat aan blijft staan en je accu leegloopt.

Die bobine die ik defect had merkte je met rijden e.d. niks van alleen met starten van de motor.

mandytjuh-93 (0), 5 jaar geleden

Oké, ik zal het even laten bekijken.
Als de problemen weer verergeren laat ik hem bij een garage staan zodat ze op zoek kunnen gaan.

Aan lekstroom heb ik ook al gedacht.
Maar alles gaat netjes uit, kofferbaklampje is ook niet aan( Dit is af en toe nog wel eens een boosdoener)

Bedankt voor het meedenken

mandytjuh-93 (0), 4 jaar geleden

Opgelost! Grote accu laten plaatsen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum