Renault Espace: Abnormaal geluid

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2000

Hallo, daarbij wens ik iedereen een gelukkig 2019. Ik rij met een espace 20dci van 2008, ik kreeg af en toe melding van het ABS systeem tijdens het rijden met de wagen en dan wilde die voor enkele seconden niet meer vooruit, heb wat opgezocht en kon te maken hebben met het gasklepsysteem, vandaag er alles afgehaald en ook de EGR, alles proper gemaakt want er zat nogal drap aan de EGR. Alles terug geplaatst en nu maakt de gasklep enorm lawaai of wel de EGR, het lawaai is alsof er een riem slipt, doet alleen als ik gas geef, stationair blijft die goed draaien. Wat zou er hier aan de hand zijn? hierbij een knipsel van wat ik eruit heb gehaald.

losseke

Geplaatst door losseke (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

35 Reacties

viper_ren (0) PRO, 5 jaar geleden

En je bent zeker dat het je riem ofzo niet is??

losseke (0), 5 jaar geleden

Hallo, intussen heb ik het gevonden, de geribde buis had ik niet genoeg aangespannen, god wat kwam er daar een lawaai uit zeg. Nu, de melding van ABS en ESP is er terug, krijg ik enkel als ik de wielen ff laat doorslippen, normaal zou die melding terug moeten verdwijnen zodra de slip stop? Als ik de wagen afleg en terug opstart is de melding verdwenen, denk dat het een slechte sensor is of ABS ring, dat word ff zoeken

Heino4267 (215), 5 jaar geleden

In mijn Vel Satis had ik twee verschillende meldingen van ABS en ESP: als de wielslip wordt gedetecteerd ging een gele waarschuwing branden die uitging direct nadat e.e.a. weer normaal was (dus geen slip meer).
Daarnaast is er ook een signaal wat aanblijft, als een probleem wordt gedetecteerd in je ABS of ESP werking.
Wellicht eens laten uitlezen wat er aan de hand is? Want als de lamp niet meer uitgaat, lijkt mij dat er een probleem in de werking wordt gedetecteerd.
Foutmeldingen worden opgeslagen, ook al gaat de lamp uit na een herstart.

losseke (0), 5 jaar geleden

Hoi, ik had 1 fout melding> P2101 is een diagnostische storingscode (DTC) voor "Gasklepaandrijving regelmotor Circuitbereik / Prestatie".
Daarmee dat ik het gasklephuis en de EGR gereinigd heb. Andere foutmeldingen staan er niet bij.

Heino4267 (215), 5 jaar geleden

Wie heeft dat uitgelezen? Was dat een Renault dealer of niet?

Als de "foutlamp" aan is gebleven totdat de motor is uitgeschakeld, is daarvan een storingscode opgeslagen.
De Renault dealer kan ze allemaal uitlezen (of resetten en opnieuw uitlezen om te kijken wat er actueel nog aan de hand is) en heeft de juiste teksten bij elke code.

losseke (0), 5 jaar geleden

Nee hoor, heb ik zelf uitgelezen met zo een doe het zelf obd2 scanner, natuurlijk is dat zo geen toestel van de garage, ABS en ESP blijft nu constant branden. Ik zelf vermoed een gebroken ABS ring of kapotte sensor links voor, die sensor ziet er ook wat afgesleten uit als ik kijk naar de andere zijde, heb ze beiden uitgemeten en geven beiden de zelfde waarde. Dus zal eens zien naar de ring zelf.

Heino4267 (215), 5 jaar geleden

Als ABS en ESP constant blijven branden is er wat aan de hand met dat systeem en is er een foutcode.
Als geen onderdelen zijn vervangen, is een permanent gemeten snelheidsverschil tussen wielen (bv. door een gebroken tandjesring of een afwijkende bandomtrek-maat) een mogelijke oorzaak, of de module zelf c.q. een van de sensoren is niet orde. Of de communicatie met die module is niet in orde. Een foutcode correct uitlezen zou je op het juiste spoor kunnen zetten.

losseke (0), 5 jaar geleden

Ach zo, daar begint er een lichtje branden alhoewel die het vooraf het ook deed, banden zijn vooraan onlangs vervangen, normaal moeten die 225 breed zijn maar nu ligt er 215 op, zou dat ook een reden zijn? Ga deze van langs achter eens voor leggen morgen, eens zien af dat enig verschil maakt. Daar die nu ingeschreven is als lichte vracht maakt dat niet uit voor de keuring welke banden er op liggen, zeggen ze zelf hé want ben een maand geleden gekeurd geweest zonder probleem.

pieterp9094 (0) PRO, 5 jaar geleden

Als je zeker weet dat het probleem er voor omleggen van de banden er ook al was dan zal het hier niet aan liggen.
Zoals meerdere hier al aangeven, uitlezen met juiste apparatuur zodat je kunt zien welke sensor de storing aangeeft en dit na laten zoeken.

Heino4267 (215), 5 jaar geleden

Met een rolmaat kan je zelf de afrol-omtrek van alle verschillende typen band op je auto meten.
225 en 215 zijn breedtematen, het gaat over de afrol-omtrek. Er zijn ook rekenhulpen op internet om de afrol-omtrek voor verschillende velgdiameters en hoogte-verhoudingen per bandtype na te rekenen.

losseke (0), 5 jaar geleden

Hallo, Hoogte van de band is niet gewijzigd. Nu is de storing plots verdwenen deze morgen, stop aan de winkel en toen ik terug kwam en de wagen starte was het weg en is niet terug gekomen, vreemd hé. Heb een vraagje in verband een sensorring, wat is het verschil tussen 1 met tanden en magnetisch? Zie voor mijn wagen dat er 2 soorten verkrijgbaar zijn. Ik heb wel al aan de linkerzijde 4 keer de wiellager moeten vervangen, 1 zijde van de lager is magnetisch dacht ik.

losseke (0), 4 jaar geleden

Hier zijn we nog eens terug, ik heb verleden week een nieuwe wiellager gestoken maar er is toch nog dat 1ne probleem, soms gaat het lampje flikkeren van de abs en valt mijn vermogen even weg, niet lang, een 5 tal seconden. Ga er morgen eens een nieuwe batterij in plaatsen om te zien of dit zou helpen.

Heino4267 (215), 4 jaar geleden

Als je een uitvoering met tandenkrans hebt, zie je dat als je kijkt waar de ABS-sensor tegenaanloopt: tegen tandjes of tegen het wiellager.
Als het tegen het wiellager is, heb je een speciaal wiellager met daarin om en om magnetische veldjes: die wekken bij draaiend wiel een wisselspanning op in de ABS-sensor waarbij de frequentie een maat is voor het toerental van het wiel.

Als het ABS-lampje opflikkert is het normaal dat je vermogen wordt teruggenomen: op dat moment wordt gedetecteerd dat het toerental van 1 of meer wielen afwijkt van de rest en dan wordt aangenomen dat 1 wiel meer trekremkracht krijgt aangeboden dan het kan verwerken. Dus wordt afhankelijk van wat je doet (optrekken of remmen) kortstondig de kracht op dat wiel teruggenomen.

Het hangt er dus vanaf wat jij doet als jet abs-lampje (wat ook voor esp geldt) oplicht: als je op dat moment hard (remt of) optrekt, is het normaal wat er gebeurt.

losseke (0), 4 jaar geleden

Hallo, dat begrijp volledig, abs zit ingebouwd in de wiellager. Het doet zich niet voor als ik hard optrek of hard rem, het doet voor als ik gewoon rij en aanzet, soms wel soms niet. Wel vervelend hoor als iemand voorbij wil steken dan mag je remmen en terug invoegen. Maar waardoor komt het dan? Ik zal vandaag eens kijken of alle censoren goed en niet vuil zijn, anders zou ik het niet weten, vroeger bleef het abs en esp constant branden voor een tijd en plots was het weg voor een paar weken, nu die dit voorlopig niet meer.

Heino4267 (215), 4 jaar geleden

Ik denk dat je een contact- of bedradingsprobleeem hebt. Een goede gewoonte is om uit te lezen aan welke sensor de problemen zich voordoen en je op die kant te focussen.

losseke (0), 4 jaar geleden

Ik ga er mij zo 1 aanschaffen want als je telkens naar de garage moet kost dit ook al wat eurokes.

losseke (0), 4 jaar geleden

Hier ben ik terug, zoals verwacht geen foutcodes voor het ABS systeem, wel 1 foutcode> code p2101 Throttle Actuator Control Motor. Gescand met deze tool :P >>>>> Foxwell NT630 Elite ABS Airbag Reset Tool, het probleem zou zich hier in zitten>>>> https://www.youtube.com/watch?v=C5BEPmFB...
ABS doet voor het moment niet zo vreemd meer nadat ik een nieuwe wiellager geplaatst heb, paar keer last gehad van inhouden bij het gas geven en dan licht het ESP driehoekje ff op en is zo terug verdwenen. Ook last van een zwakke batterij wist het apparaat te vertellen.

Heino4267 (215), 4 jaar geleden

Dan begin eens met een nieuwe accu: een accu met een te hoge inwendige weerstand voor hogere frequenties kan de meest stomme foutmeldingen veroorzaken waarvan je nooit zou dromen dat die met de accu te maken hebben.

De Espace vreet accu's (net als de Vel Satis) en na 3,5 jaar beginnen de problemen al.

Tip: hou tijdens het verwisselen van de accu de auto onder stroom, bv. met een starthulp: dat scheelt je een hoop mogelijk gezeur t.g.v. spanningsloos zijn van de auto.

En lees daarna uit wat er van de foutmeldingen overblijft.

losseke (0), 4 jaar geleden

Al een week nieuwe batterij gestoken, probleem leek van de baan doch gisteren toch 1 maal het voorval gehad, Driehoekje ESP ging flikkeren en kon ff optrekken, niet lang, een 5 tal seconden. Opnieuw uitgelezen en geen enkele foutmelding deze keer. We gaan er iets op vooruit. Ga morgen eens de 2 voorste banden naar achter leggen want deze zijn maar 215 in plaats van 225, wie weet. We zoeken verder.

kaleido 1 (1595) PRO, 4 jaar geleden

2 verschillende maten geeft zo wie zo problemen , als de hoogtemaat niet aangepast is , wat zijn de bandenmaten voor en achter ?

Heino4267 (215), 4 jaar geleden

Voor het resterende euvel is alléén de afrolomtrek van allevier de banden van belang: die moet zoveel mogelijk gelijk zijn. (Bandhoogte,) bandbreedte, bandenspanning en velgmaat doen er niet zo toe.
Uitgangspunten zijn gelijke afrolomtrek en gelijke bandenspanning.

losseke (0), 4 jaar geleden

225x60x16, nu ligt er voor 215 op maar dat kan geen probleem zijn. Hoogte van de band is het zelfde gebleven. Nu is het al een tijdje geleden en na de nieuwe batterij ging het redelijk goed, ni is het probleem er terug, intussen al nieuwe fuseekogels gestoken, nieuwe abs sensors komen nu ook binnen en dan is het allemaal verniuwd op gebied van aandrijving en dus daar moeten we het niet mee gaan zoeken. Nieuwe scans leveren geen enkele fout op.

losseke (0), 4 jaar geleden

Wat ik ook vreemd vind als ik deze fiche aan het klephuis verwijder er niks gebeurt, geen foutmelding, niks, wagen rijd dan zoals gewoon. Wel wat olie afzetting een de EGR klep, was al zo van in het begin, daar zat nogal melkachtige drap in.

Heino4267 (215), 4 jaar geleden

Wat is de volledige aanduiding van die 215 banden? 215 x .. x .. ?

losseke (0), 4 jaar geleden

Owla, dat had ik niet gezien, in plaats van 60 zijn ze maar 55 hoog, ou dat de reden kunnen zijn? De achterste zijn wel de goede afmeting, mmmm, morgen die eens wisselen en zien wat dit voor uitkomst heeft, dat zou wel heel straf zijn dat de pc vabn de wagen dat opmerkt hoor.

Heino4267 (215), 4 jaar geleden

Pak nou eens een rolmaat, de centimeter van je vrouw uit haar naaikistje of voor mijn part een stuk touw.
Trek dat om je 225 band heen en markeer de lengte van de omtrek of lees die af.
Daarna doe je hetzelfde bij je 215 band en dan kan je zien of de omtrek hetzelfde is.
De omtrek van allevier de banden moet hetzelfde zijn, anders krijg je de problemen met je ABS/ESP die jij beschrijft.

Als je de bandenmaat volledig weet, zijn er tools op internet die je de afrolomtrek meteen vertellen, bv. https://www.mvwautotechniek.nl/afrolomtr... Daar is de omtrek van je 225x60x16 banden 212,5 cm.
Aan jou om de andere bandenmaat even in te vullen en te kijken of daar hetzelfde getalletje uit komt.
Als ik op basis van je verhaal hierboven 215x55x16 invul, kom ik op 201,97 cm.
Voila, ziedaar je hoogstwaarschijnlijke oorzaak.

losseke (0), 4 jaar geleden

Oké, heb eens alles goed bekeken en inderdaad zal het aan de banden maat liggen, 55 is niet hoog genoeg, breedte zal hierbij geen rol spelen, 55 mag ik wel langs achter gebruiken maar in het vervolg leg ik de goede op, dit waren nog banden die ik liggen had. De achterste ( Goede maat ) liggen nu van voor en het lijkt dat het euvel is opgelost, zo leert men altijd bij hé. Vroeger reden WIJ met de wagen, nu rijd de wagen met ons en moet je je aan zijn richtlijnen houden anders gaat et mis. Ik kijk binnen een paar dagen of het wel volledig verdwenen is.

losseke (0), 4 jaar geleden

Alles gaat goed voor het moment, geen problemen meer gehad. Vroeg mij dan wel af hoe het in zijn werk gaat als je andere velgen wil opleggen die groter zijn.

Heino4267 (215), 4 jaar geleden

Velgen maakt niet uit, zolang de afrolomtrek maar gelijk is en dat kan je vooraf uitrekenen voor elke bandenmaat, of dat meten met de standaard afrolomtrek als uitgangspunt.

Begin dus de vergelijking vanuit de standaard voorgeschreven bandenmaat en de afrolomtrek die daarbij hoort, dan weet je ook zeker dat je snelheidsmeter correct aanwijst.

losseke (0), 4 jaar geleden

Hoi, enne het probleem is gedeeltelijk van de baan, geen melding meer van ABS of ESP, doch bij het remmen schud mijn stuur nogal af en toe, zonder ESP doet die dat niet? Maar bon, ben al blij dat ik iemand vollen bak kan voorbij steken. Bedankt Heino4267 voor je fantastische hulp, jij ben blijkbaar hier de enige die nog de moeite doet om te helpen.

Heino4267 (215), 4 jaar geleden

Ik denk dat het net andersom is: je krijgt geen schuddend stuur door het ESP, maar het ESP (Elektronisch Stabiliteits Programma) detecteert dat er verschil zit in de toerentallen van de wielen en probeert de auto te stabiliseren middels een rem-ingreep. En dat ervaar jij als "schudden".

Wat jij moet uitzoeken is waar en waarom waarom de grip of de remwerking zodanig nalaat dat het ESP (naar jouw gevoel voortijdig) ingrijpt. Tijdens het remmen op normaal wegdek zou het ESP niet mogen ingrijpen, hoogstens het ABS als je harder remt dan het wegdek toelaat.

Het zou dus verklaarbaar zijn als bv. één wiel een afwijkende grip heeft (bv. één winterband tussen 3 zomerbanden of zoiets).

losseke (0), 4 jaar geleden

Ik dacht nu ook al in deze richting, zal beginnen met 4 nieuwe banden en de sensoren vervangen, schokdemper rechtsvoor is stuk, dat zou ook kunnen mee spelen denk ik, je weet maar nooit. Alles eens goed bezien nu ik toch tijd en plaats heb, wegens mijn beroep is dat niet altijd mogelijk.

Heino4267 (215), 4 jaar geleden

De sensoren hoef je niet te vervangen, als je geen foutmeldingen krijgt zijn die goed.
En het kan goed zijn dat als je de kapotte schokdemper vervangt (allebei op dezelfde as is nog beter), je problemen weg zijn. Aangenomen dat je redelijke en dezelfde banden hebt.

kaleido 1 (1595) PRO, 4 jaar geleden

Er zijn meer mensen die moeite doen , als je de opmerking over de bandenmaat gelezen had en antwoord had gegeven ip de vraag was je er al eerder achter gekomen dat dit het probleem was. Maar ja het is opgelost.

losseke (0), 4 jaar geleden

Eindelijk nog eens tijd had, ik heb de druksensoren verwijderd van de velgen en alles werkt nu zoals het moet. Dit ga ik dan ook afsluiten.
@ kaleido 1 dat had ik inderdaad niet gelezen waarvoor mijn excuses.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.