Ford C-max: diesel in motorolie

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Betreft C-Max 1.6 TDCI 80 kw van 15/4/2009.
Onlangs vastgesteld : ventilator blijft langer draaien na stoppen , slaat ook sneller aan.

Oliepeil gecontroleerd : ernstig gestegen (van 3.8 liter naar + 5 liter).

Olie vervangen + nieuw filter. 1 week later terug gemeten (weer nieuwe olie en filter) , 300 ml extra.

Diesel in motorolie (koelvloeistof staat op peil).

Auto rijdt perfect normaal, loopt zacht, trekt goed op. Auto heeft geen DTC's, geen foutcodes dus.
Auto heeft 164000 km.

Toch best DPF-filter vervangen ???
Gekend probleem ???

bartjecapri

Geplaatst door bartjecapri (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford C-Max? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

ferdinand (0), 5 jaar geleden

Als je hier op deze site gaat zoeken vindt je er wel een paar.In veel gevallen is het ,het roetfilter.Je weet toch wel dat met diesel in de olie ,de motor op hol kan slaan.
Ferry

bartjecapri (0), 5 jaar geleden

Inderdaad Ferry . Je hebt groot en onomstotelijk gelijk wat betreft de risico's. Gezien er op één week tijd toch weer een 200 ml extra in het carter zat heb ik iets minder nieuwe olie (en nieuwe filter) toegepast zodat het op het oliepeilstaafje makkelijker af te lezen valt (netjes tussen min en max). Ik heb nu een pot TCD (Lindemann) toegevoegd aan de brandstoftank. Dit product reinigt ingectoren , EGR, voorkomt aanslag en heeft een sterk smerende werking terwijl het ook het regenereren ondersteunt. Morgen maakt de vrouw (geen toerenjager) een trip van Heusden-Zolder richting Nazareth. Normaliter zou die afstand voldoende moeten zijn om te regenereren. In de gebruikershandleiding lees ik dat je minimum 20 minuten moet rijden aan minstens 2200 toeren. Aan 120km/u is dat met de 5-bak haalbaar. Dan bekijk ik het 's anderendaags (zal wel weer gestegen zijn) en heb ik een afspraak met Dieselcentrum Schuermans te Beringen om de auto (nog) eens te laten uitlezen. Waarschijnlijk gaat het het slimst zijn de hele reutemeteut te vervangen. Auto is mij gezien kilometerstand en het feit dat het echt wel een fijne wagen is wel waard om nog eens te investeren. Prijs van zo'n roetfilter valt eigenlijk best wel mee en wellicht gaat er ook direct een nieuwe druksensor in en vervang ik ook de leidingen. Gaat wel weer een ambetant klusje zijn ... Ik had al vaak gehoord van kapotte turbo's in 1.6 TDCI Focussen/Fiesta's en peins dat dat DPF-probleem dus best wel eens de oorzaak kan zijn van die kapotte turbo's. Met de huidige service-intervallen en snel stijgend motoroliepeil ben je de sigaar als je zelf niet regelmatig eens peilt. Gezien hij voor de rest 100% nomaal draait vermoed ik enkel DPF-probleem en geen injectormiserie ... Ferry, alvast bedankt voor de reactie !!

bartjecapri (0), 5 jaar geleden

Vandaag , na een rit van +/- 300 km (2 x ongeveer 145 km met tussenstop) is het oliepeil wederom gecontroleerd en stel ik weer een verhoging van het oliepeil vast. Foutcode P2458 komt naar boven = DPF regeneration duration.

Grrrr...

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Bartjecapri,

Filter er onderuit laten halen,software aanpassen en karren maar weer.
Dat ding is niet goed uit ontwikkled destijds en kost je je motor.
Velen zijn je voor gegaan met het vervangen van dat filter en uiteindelijk de complete motor kapot gedraaid.
Er is maar een manier,weg met dat filter.

bartjecapri (0), 5 jaar geleden

k heb het bericht van primera te laat gelezen ... Ik voel daar wel wat voor maar in het koninkrijk België gaan ze dus op de jaarlijkse verplichte technische keuring die krengen van diesels dus blijkbaar alternatief controleren op de DPF's.

Bovendien heb ik het DPF'je ondertussen al vervangen door een OEM-onderdeel met silicium carbide kern (prijs met korting eraf 337,xx euro). Ik heb dit zelf gedaan en het is eigenlijk best doenbaar als je er de tijd voor neemt. Peins dat ik er toch een uurtje of 5 mee bezig geweest ben. Daarna het ik de olie ook vervangen evenals het oliefilter. Daarna heb ik de fouten gewist met m'n OBD'tje van Icarsoft CR-plus. De volgende dag (afgelopen woensdag) ben ik dan bij Ford te Diest geweest. Daar werd de computer aangekoppeld . Het additieftankje (FAP)gaf nog geen melding maar bleek wel leeg te zijn. Bevreemdend. Blijkbaar moet dit na 60.000 km gevuld worden, bij ons was dit 100000 km geleden ALS men het aldaar al gevuld heeft op de beurt van 60000 toen de auto nog van eerste eigenaar was en wij hem in de garage overgekocht hebben. Dus : ook cerium in dat tankje en alles gereset met de computer chez Ford. Aan de kassa is dat, zo blijkt, een prijs waard van 223 euro. Ik had wel de indruk dat ze niet zo handig waren met hun pc :-). Soit , it happened. Nu eens bekijken wat er gaat gebeuren. Ik ga'm aan de computer hangen na een week (wekelijks) en zien of storing P2458 terugkomt... Toch malafide systemen bij Ford, PSA, ... Je zal 'm maar hebben.

Prijsofferte DPF vervangen bij Ford : +/- 1600 euro ... Nu sta'k voor een goeie 600 euro terug aan te schuiven in de file ;-). Toch een 1000 euro 'gespaard' en hopen dat de C-Max er weer een jaar of drie tegen kan. Dan : NOOIT meer diesel. Mijn geloof in al die filters/additieftoestanden/milieunormen/... hangen me de keel uit. Ongelooflijk ook dat je tegenwoordig na 10 jaar haast noodgedwongen afscheid moet nemen van een auto. Kost toch wel wat geld ... Stel dat je'n auto koopt voor 20.000 euro , dan kost ie 2000 euro per jaar + onderhoud en tussentijdse beslommeringen van keuring , verzekering, belasting , ... Rilril : zo'n no-nonsens Dacia Logan met benzinepitter lijkt plots een erg slimme keuze te zijn. In het wit uiteraard, met zwarte bumpers en géén wieldeksels . Airco hoeft dan ook niet zo persé (klapdakje van webasto erin) en die radio, laat die maar zonder GPS, die plak je vrolijk tegen de binnenkant van de voorruit en kost geen fortuin als ie de geest geeft. Of een (brom-) fietsje uiteraard ....

Keep in touch en bedankt voor de voorlopige reacties !!!

ferdinand (0), 5 jaar geleden

Je maakt een grapje v.w.b. de Dacia, dat begrijp ik. Maar ruim 4 jaar geleden heb ik een Dacia Logan uit 2007 voor mijn zoon gekocht voor 1700 euro met 80.000 op de teller.Hij rijdt er nog in, zonder kosten anders dan het gebruikelijke onderhoud.Op mijn sloffen krijg ik er nog 12 a 13 honderd voor.Reken uit je winst.
Ferry

bartjecapri (0), 5 jaar geleden

@ Ferdinand :

Klopt , ik 'lach' er mee maar meen het uiteindelijk ook echt wel. Enige vorm van cynisme is mij niet vreemd ;-).

Een buurman van mij reed plots Dacia, alweer vele jaren geleden, het was de eerste generatie Logans. Hij deed veel snelwegkilometers en klokte met z'n basic Dacia benzine Logan wel ... hou u vast ... 300000 kilometer af ! Bij de garage kreeg hij toen wel de boodschap dat ie tot op de draad versleten was. Weinigen die dat prijs/kwaliteit kunnen waarmaken ... Peins dat ie toen-der-tijd het wagentje kocht voor 7999 euro ... Hij rijdt nog steeds Dacia Logan en ook z'n vrouw heeft nu een Dacia Sandero. Vandaar dat ik het ook meen met Dacia waar ik nochtans Fordfan ben/was. Thuis werd al eens geïnteresseerd gekeken naar de reclamefolder van Dacia. Zo'n Dokker is best ook wel aangenaam (visueel) en kost maar de schaduw van z'n klasgenoten in het genre. De Renault-techniek staat soms al eens ter discussie maar ALS je dan al pech zou hebben doet het wel minder pijn in de portefeuille. Particulier autobezit is een dure zaak, zeker nu het wegwerp-allures aan het krijgen is. 'k Mis m'n BETROUWBARE Focus Break van 2000 met 1.8 TDDI onder de kap. Ook 300.000 km mee gereden ... Pa zaliger reed Mondeo 1.8 diesel van bouwjaar 1996 en we hebben de auto in 2017 verkocht (+/- 2 jaar na pa's plotse overlijden) omdat ie amper nog uit de garage kwam. Ook de ex-Clio 1.2 benz. van mijn vrouw was eigenlijk best te smaken tot de koppakking na 160.000 km ging letten en hij mayonaise ging produceren.

ferdinand (0), 5 jaar geleden

Ik weet niet hoe het nu met Dacia is gesteld.Waar ik het over had is nog de oude vertrouwde renault techniek, het oude motortje uit de clio.Wellicht zijn zij nu meegegaan met de huidige trend n.l. licht en goedkoop. Ik zelf rij een Jeep Wrangler 4.0 uit 1994. Geen comfort maar ijzer sterk.
Ferry

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Alle waar is natuurlijk naar zijn geld.
Kijk,als je weinig rijd en vervoer nodig hebt om es de boodschapjes te doen en een bezoekje aan de familie is een Dacia een prima auto.
Maar als je er 35.000km per jaar mee moet gaan rijden zijn er wel een heleboel zaken die je tegen gaan staan.
En begrijp me goed,er is niks met een Dacia,maar dan stel je gewoon andere eisen aan een auto.
Een diesel is gewoon niet meer aantrekkelijk om te rijden,financieel gezien.
Een goede diesel is een fijne kar om mee onderweg te zijn.
Maar goed beschouwd hebben de milieu eisen hun tol geëist voor wat betreft de diesel.
En nu is het wel aardig doorontwikkeld maar dat diesels vandaag de dag zonder noemenswaardige problemen de drie ton aantikken ligt echt wel achter ons.
je hoort toch vaak dat verstuivers voortijdig de geest geven,EGR kleppen die sneuvelen,brandstofpompen die de geest geven,gloeistiften in combi met roetfilters leveren problemen op.
Wat vroeger borg stond voor jarenlang probleemloos rijden op diesel is wel een stuk minder geworden.
Ook de overheid doet een duit in het zakje met hogere aanschafprijs,hogere houderschapsbelasting en dergelijke.
Je moet vandaag de dag wel heel veel rijden wil het nog aantrekkelijk zijn als particulier.
Voor de lease rijder ligt het anders,maar ja,die rijd de auto gewoon de werkplaats in en vraagt hoe laat hij de auto weer op kan halen.

ferdinand (0), 5 jaar geleden

Hoewel dit topic totaal niet over Dacia gaat,wil ik even kwijt dat mijn zoon er 25000 per jaar mee rijdt.
Ferry

bartjecapri (0), 5 jaar geleden

Ondertussen heb ik me vastgebeten in de DPF-problematiek. Onder m'n Focus break anno 2015 zit uiteraard een DPF (1.6 TDCI-115pk). Blijkbaar is er géén additief-vat. Men schrijft voor de DPF te vervangen op 120.000 km. A rato van 20.000 km per jaar is dit nog twee jaar dieselen. Hoe werkt die regeneratie dan ?

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Hetzelfde als met een additief toevoeging.
Het verschil is dat de temperatuur met toevoeging 100 graden Celsius lager kan zijn voor het regenereren.
Zonder additief moet er gewoon meer diesel verbrandt worden om de het filter te regenereren.

bartjecapri (0), 5 jaar geleden

Ah ...

Hendrik4290 (0) PRO, 5 jaar geleden

Bij de 16 kleps diesel wordt geadviseerd om het roetfilter te vervangen bij 120.000 km (90 en 109pk) Deze heeft additief nodig
Bij de 8 kleps diesel (vanaf 2011) wordt geadviseerd om het roetfilter te vervangen bij 180.000 km (95 en 115pk)Deze heeft geen additief nodig
Simpel toch!

Ik denk dat uw roetfilter vol as zit en niet meer kan regenereren. Tijd voor een nieuw of laten reinigen (bij Büchli?)

bartjecapri (0), 5 jaar geleden

Beste hendrik4290.

Ondertussen werd (door mij zelf) een nieuwe doch niet originele roetfilter geplaatst (OEM specificatie) met een silicium carbide kern. Bij Ford werd het ceriumtankje gevuld en werd het geheel ook aan de computer gehangen om te resetten , ... MOMENTEEL lijkt alles in orde te zijn en ik verhoop dan ook dat het probleem voor een aantal jaren verholpen is. Ik ga akkoord met uw stelling dat het roetfilter met as te kampen had. In de buurt had ik deze eventueel kunnen laten reinigen maar met een nieuwe had ik toch een beter gevoel.

Bij Ford liet men mij weten dat de oude generatie met additief om de 60000 km een toevoeging van het additief nodig heeft (bijvullen) en het filter best om de 150.000 km vervangen werd.

Bij de nieuwere modellen (zonder additief) meent men dat het roetfilter best preventief vervangen wordt op 120.000 km.

De waarheid zal in 't midden liggen ;-)

Soit , ik volg het nu op wegens een ongemakkelijk gevoel en hoop dus dat het euvel verholpen is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford C-Max of stel zelf een nieuwe vraag.