Toyota Yaris: Cilinderoverslag P0303

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 50

Goedendag,

Een paar maanden geleden kreeg ik op de snelweg een motorstoring en de motor trilde hevig. Naar de garage gebracht bleek dat er wat mis is met de bobine. Nieuwe bobine erin geplaatst en probleem verholpen. Maar sindsdien kreeg ik elke week weer een motorstoring met p0303 cilinderoverslag cilinder 3 herkend. Vorige week heb ik 4 nieuwe bobines en 4 nieuwe bougies gekocht. Ik heb alles keurig gefixt en auto reed prima en motor klonk heel erg goed. En vandaaf gaat het ineens weer mis, auto hapert bij gas geven, als ik vooruit wil hapert de auto. Af en toe voel je wel dat ie weer normaal doortrekt maar dan stopt het weer. En nu heb ik weer de zelfde foutmelding gekregen. Weet iemand wat er mee aan de hand is? Bij de garage kunnen ze niks vinden. Ik kom er echt niet meer uit.

Yaris1

Geplaatst door Yaris1 (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Yaris? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

kaleido 1 (1425) PRO, 5 jaar geleden

Er kan dus iets aan de hand zijn met de aansturing van de bobine van cilinder 3 , stekker , bedrading , ecu oa. wordt onderzoeken en meten.
Ook de injector of aansturing hiervan kan dit veroorzaken .

daandc (0) PRO, 5 jaar geleden

Overslag hoeft niet perse aan het ontstekingsysteem te liggen .

Dit kan ook debet zijn aan het brandstofsysteem of compressieverlies door slecht sluitende kleppen etc

Yaris1 (0), 5 jaar geleden

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb vandaag bobine in cilinder 3 verwisseld met 1 van de oude bobines en nu is het probleem verdwenen. De nieuwe bobine is 1 week oud en er is een stukje verbrand lijkt het wel. Dus er zit echt wat binnen waar de bobine op de bougie aansluit een probleem. Zie foto.

Zou een nieuwe bedrading misschien helpen? Of dat ik de ingang waar de bougie in zit met een luchtblazer van binnen schoonmaak?

kaleido 1 (1425) PRO, 5 jaar geleden

Bougie gaten moeten natuurlijk altijd schoon zijn , maar dit lijkt meer op een slechte "nieuwe" bobine.
Er zit wel een dopje op de bovenkant van de bougie ?

Yaris1 (0), 5 jaar geleden

Ja maar ik heb de rest ook gecontroleerd die zijn helemaal in orde. Het is altijd nummer 3 dus daar moet het probleem zitten. De bougies zitten in de motor en de bobine moet erin.

Ik heb wat fotos bijgevoegd

Yaris1 (0), 5 jaar geleden

En dit is de bobine.

Yaris1 (0), 5 jaar geleden

Dit is de bobine.

kaleido 1 (1425) PRO, 5 jaar geleden

Klopt , maar zit er kopervet aan je bougies , zo ja , dit er af halen , bougies gaan zo veel te vast gezet worden.

Yaris1 (0), 5 jaar geleden

Ja ik had er wat kopervet op gedaan. Is het normaal dat de uiteinde van een bougie zo eruit zien na een week?

Bruine kleur komt door kopervet.

Yaris1 (0), 5 jaar geleden

Zou het misschien ook aan de koppakking kunnen liggen?

kaleido 1 (1425) PRO, 5 jaar geleden

Hoe zien de andere bougies er uit dan ?
Deze lijkt een beetje wit , arm mengsel ?
waarom denk je dat het aan de koppakking kan liggen ?

daandc (0) PRO, 5 jaar geleden

Wit is een correcte kleur voor de bougies van de yaris.

Koppakking nee hoor dan zou je constant misfiring moeten hebben en bij jouw is het ittermiterend. (af en toe)

Yaris1 (0), 5 jaar geleden

Hey Daan, het komt alleen voor bij cilinder 3. Ik had in de zomer een nieuwe bobine maar alsnog kwam deze melding om de week weer. (P0303 cilinderoverslag 3). Vorige week 4 nieuwe bobines en bougies geinstalleerd en weer raak bij 3. De nieuwe bobine is doorgebrand. Zou het aan de bekabeling kunnen zitten van bobine 3?

daandc (0) PRO, 5 jaar geleden

Het zou kunnen dat de stuurdraad vanuit ecu ongewenst massa maakt waardoor deze vaker of te lang aangestuurd wordt waardoor deze inwendig verbrand .

Ik zou je kabelboom vanaf bobine.s naar de ecu controleren op beschadigingen.

Yaris1 (0), 5 jaar geleden

Hey Daan, ik ging er ook vanuit dat het door de bedrading komt. Ik zal van de week even langs de garage gaan om er nieuwe bedrading te installeren.
Ik heb de bobines en bougies weer eruit gehaald en goed schoongemaakt. Ook waar de bougies in gaan heb ik echt goed schoongemaakt.

daandc (0) PRO, 5 jaar geleden

Ik zou niet langs de garage gaan die verkopen je gerust een nieuwe complete kabelboom terwijl je dit zelf kan oplossen door de rotte plek op te zoeken en evt opnieuw intapen en goed vastzetten.

JdeP (5), 5 jaar geleden

Zijn dit de juiste bougies?

Yaris1 (0), 5 jaar geleden

Goedemiddag allen,

Sorry voor mijn late reactie. Ik ben vandaag weer eens langs gegaan bij de garage. De compressie van alle cilinders kloppen helemaal, daar ligt het probleem niet aan. De bobines en bougies zijn nog nieuw en die werken helemaal, daar ligt het probleem ook niet aan. De injectors zijn ook goed. Dus uiteindelijk blijft dan alleen de bekabeling of de computer van het auto.

Ik denk dat het toch aan de bekabeling ligt zoals Daandc aangaf. Is dit moeilijk om het te doen want heb het nooit gedaan en geen verstand ervan.

daandc (0) PRO, 5 jaar geleden

Wat je moet doen is de motorcontroller losgooien (stekkers )hiervan en de stekkers van de bobine loskoppelen .

Dan met een multimeter maar eens tussen massa en de aanstuurdraad van bobine (cillinder 3 ) meten en goed rommelen aan de kabelboom .

Mijn vermoeden is dat ie ergens tegen de carroserie/ motorblok aanligt

Heb je geen multimeter dan kun je het ook visueel doen dat betekend kabelboom volgen en evt open snijden en de draden controleren daarna als het goed/hersteld is weer netjes intapen .

Yaris1 (0), 4 jaar geleden

Auto is naar de sloop.

daandc (0) PRO, 4 jaar geleden

Das zonde !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.