Peugeot 308: dribbelende bonkende banden

Bouwjaar: 2014, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: VF3LRHNYHES105497, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 96

Nu de temperaturen lager worden dribbelen / bonken mijn voorbanden bij b.v. in en uitparkeren.
De stuuruitdraai is dan vrij groot. Het gebeurt bij zowel voor als achteruit rijden.
Daar ik 's winters zeer weinig gebruik maak van mijn auto rij ik op zomerbanden van bridgestone 225/45 R17.
Het dribbelen en bonken is zeer irritant; je schrikt iedere keer weer. Bij mijn vorige auto's heb ik dit nog nooit gehad.
Mijn vraag is: - komt dit vaker voor bij een peugeot 308?
- of zijn de banden (bridgestone zomerbanden) de oorzaak?
Hoe kan ik dit verhelpen?

vr. gr. S. D.

sjdtn

Geplaatst door sjdtn (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 308? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

harry4203 (415) PRO, 5 jaar geleden

dit komt bij zeer veel autos voor. weinig aan te doen. ander merk band kan soms (tijdelijk) helpen. hoe platter en dus stugger de band hoe erger dit optreedt. heb t bij mn huidige auto en vorige op 18 inch wielen helaas ook.

phil4226 (0), 5 jaar geleden

Had ook een bonkend geluid vooraan, dit bleek aan versleten bevestigingen van de stabilisatorstang aan de ophanging te liggen, de rubbers waren versleten. Zie foto, de witte rubbers waren weg of gescheurd.

grtjs

sjdtn (0), 5 jaar geleden

Phil4226, Ik neem aan dat je dan ook geluid heb gehoord bij drempels en bij rechtuit rijden e.d..
Ik heb bij hogere temperaturen geen last en alleen bij kouder weer en bij vrij forse stuuruitslag en langzaam rijden (b.v. in en uitparkeren). Ik heb echt het vermoeden dat het van de banden komt.

Harry4203, Komt bij veel auto's voor? Ik heb het zelf bij (veel) vorige auto's nog nooit gehad. Ik hoor er ook nooit iemand over.
Weet je toevallig welke bandenmerk het minste last geeft? Of misschien kan een ander mij daarin adviseren?
vr. gr., SD.

phil4226 (0), 5 jaar geleden

Het bonken deed zich (na lang observeren) meestal voor bij het rijden over verzonken putdeksels en andere grotere putten, bij zachtere op en neerbewegingen was het geluid eerder normaal. Het geluid gaf de indruk dat de vering kapot was soms zelf dat ze afwezig was. Ik zelf houd er ook rekening mee dat ik met 5 jaar oude winterbanden rijdt; die worden harder en maken meer lawaai.(Dribbelen) Mijn reactie gaat vooral over het bonken van de wielen. Het dribbelen van de banden kan door het rijden met zomerbanden in de winter komen, de zomerrubber wordt harder in de winter vandaar
het gebruik van winterbanden waarvan de rubbersamenstelling bij lage temperaturen soepel blijft.(Behalve als ze door ouderdom verharden natuurlijk).

reggievan (0), 5 jaar geleden

Heb het zelfde probleem met een Peugeot 2008 bij het wegrijden optrekken en scherp sturen trillen en bonkend gevoel in de auto. Zeer irritant.

sjdtn (0), 5 jaar geleden

Inderdaad zeer irritant. het ligt dus blijkbaar aan de (zomer)banden.
Echter bij de meeste auto's heb je geen last.....

sjdtn (0), 5 jaar geleden

(Harry4203, Komt bij veel auto's voor? Ik heb het zelf bij (veel) vorige auto's nog nooit gehad. Ik hoor er ook nooit iemand over)


Weet je toevallig welke bandenmerk het minste last geeft? Of misschien kan een ander mij daarin adviseren?
Of is het toch meer een peugeot kwaal?
vr. gr., SD.

reggievan (0), 5 jaar geleden

Heb nog garantie misschien kan de garage er wat mee.

sjdtn (0), 5 jaar geleden

Wil je laten weten wat de garage er aan gaat doen?

reggievan (0), 5 jaar geleden

Als ik wat weet plaats ik het 👍đŸģ

wimvlasblom (0), 5 jaar geleden

Had hier met mijn Volvo s80 op Michelin zomerbanden ook veel last van. Inmiddels rijd ik op Michelin crossclimate +
Wat een verademing. Nu nergens meer last van. De oude zomerbanden waren harder geworden en dat gaf bij lagere temperaturen deze problemen.

reggievan (0), 5 jaar geleden

Dus het is wel op te lossen 👍đŸģ

reggievan (0), 5 jaar geleden

Ben bij de garage geweest ligt aan de koppeling konden met software het aangrip veranderen. Anders werd het een nieuwe koppeling. En dat voor een automaat 🤔

harry4203 (415) PRO, 5 jaar geleden

Mmmmm ben benieuwd, geloof er weinig van eerlijk gezegd.

reggievan (0), 5 jaar geleden

We gaan het zien de 20e kan ik terecht. Hou je op de hoogte. Zal me ook benieuwen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum