Seat CORDOBA-VARIO: Gloeispiraal lampje blijft knipperen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AHU, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 66

Hallo,

Sinds gisteren knippert mijn gloeispiraal lampje tijden het rijden.
Bij stationair draaien brandt hij niet direct, even later wel en bij het wegrijden brandt het lampje nagenoeg direct.
Auto heeft hierdoor geen vermogen..

Laten uitlezen en code 0542 (-injectornaald lift-sensor; - kortsluiting naar positief of open circuit; intermittend") komt steeds terug.

Heeft iemand ervaring hiermee?

VWGolf16D

Geplaatst door VWGolf16D (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

31 Reacties

peterpassant (0), 5 jaar geleden

Waarschijnlijk is een van je gloeibougie,s defect, al je een vervangt moet hij wel de zelfde weerstand hebben.ik moest ze allemaal vervangen

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Dat is wel een hele wilde gok van die gloeibougies. Die tip zou ik maar gauw vergeten.
Als er wat was met een gloeibougie gaat het lampje voor of tijdens het starten van de motor aan en niet pas bij het wegrijden.
Tijdens het rijden worden de gloeibougies bij dit bouwjaar niet meer gebruikt.

Audidriver73 (0) PRO, 5 jaar geleden

Of verstuiver defect, of stekker/aansluiting of kabel hiervan.

VWGolf16D (0), 5 jaar geleden

Hallo, bedankt voor de reacties. Is de verstuiver op 1 of andere manier te testen zonder de garage nodig te hebben?

Hij start smorgens prima, kan het dan wel een verstuiver zijn? Auto rijdt ook prima, alleen heeft het geen vermogen.

Wat ik heb gelezen is, luchtmassameter, egr, remlichtschakelaar(remlampen doen het zoals het hoort) en brandstoffilter.

Hoe kan ik 1 van bovenstaande testen/uitsluiten?

1 vacuum slangetje is dun aan 1 zijde, deze komt van de ECU EN wil ik nog vervangen.

Verder nog ideeën?

VWGolf16D (0), 5 jaar geleden

Niemand verder?😟

Audidriver73 (0) PRO, 5 jaar geleden

Je kan dit middels meetwaardeblokken met bijv vcds uitlezen, dus live data.

https://www.gerritspeek.nl/vag-com.html

ford3600 (0), 5 jaar geleden

beste op 1 van de verstuivers meestal de 3e zit de zg liftsensor met 2 polige stekker

VWGolf16D (0), 5 jaar geleden

Bedankt voor de reacties.

Ford3600, ik heb de sensor gezien. Wat bedoel je ermee?

Extra informatie:

Wanneer ik mijn sleutel in het contact draai en een tijdje wacht, begint het gloeispiraaltje al te knipperen.. dus zelfs wanneer de motor niet loopt.

Auto is uitgelezen met een Delphi uitlees apparaat, daar kwam de storingsmelding uit.

VWGolf16D (0), 5 jaar geleden

Hallo allen,

Het probleem is helaas nog niet opgelost.

Sensor op verstuiver 3 doorgemeten, heeft een weerstand van +/- 112. Moet goed zijn wat ik heb begrepen.
Stekker verbindingen van meerdere stekkers gecontroleerd of er een kabelbreuk is naar ECU, niet het geval. Weerstand van gecontroleerde stekkers is 0,03

Het vreemde is, is dat de motor soms bij beetje gas geven en loslaten een beetje overslaat.
Ik kan 2e hands een setje verstuivers kopen voor 50 euro, is dit de moeite waard of moet ik het toch ergens anders zoeken?

Brandstoffilter is vervangen, waardoor ik ervanuit ga dat de toevoer goed is.

Zoals eerder aangegeven, is mij opgevallen dat het lampje ook knippert nadat het een tijdje op contact staat...

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Audidriver73 (0) PRO, 5 jaar geleden

Als de sensor, stekker en kabel tot aan de ecu goed zijn, dan zou het ook aan de ecu zelf kunnen liggen.
Je zou een andere ecu kunnen proberen, deze dient wel "ingeleerd" te worden, of je ecu opsturen naar ac-tronics, die kunnen hem voor je controleren en vaak ook repareren.

VWGolf16D (0), 5 jaar geleden

Zou je niet meer problemen verwachten met een defecte ECU?
Hij is ook uit te lezem...

Audidriver73 (0) PRO, 5 jaar geleden

Nee dat hoeft niet, al vaker met andere storingen bij andere auto's meegemaakt.

Deze is niet uit te lezen, dat kan alleen een bedrijf zoals ac tronics.

Je kan ecu ook eens met vcds laten uitlezen, kijken of er nog andere storingen inzitten.

VWGolf16D (0), 5 jaar geleden

Oke bedankt voor uw reactie. Ik heb op de ene site gelezen dat de sensor op verstuiver max 130 ohm mag zijn op een andere site 115 ohm.. wat is waar?

Audidriver73 (0) PRO, 5 jaar geleden

Goede vraag, dat durf ik je zo niet te zeggen, zou ik ook moeten opzoeken ergens.

VWGolf16D (0), 5 jaar geleden

@Audidriver, zou je dat kunnen opzoeken?

VWGolf16D (0), 5 jaar geleden

Ik heb even rond gekeken en kan 2 types verstuivers kopen. Of zelfde "standaard" type voor de AHU motor, of een Upgrade versie alleen zijn de motorcodes dan anders namelijk alh agr.

Wat is beter en/of verstandiger?

Audidriver73 (0) PRO, 5 jaar geleden

Ik zal morgen ff kijken voor je of ik iets kan vinden.
Als je iets wil proberen/uitsluiten zou ik wel dezelfde nemen die er nu inzitten.

VWGolf16D (0), 5 jaar geleden

Audidriver73, iets voor me kunnen vinden?

De verstuivers zijn uitelkaar geweest (om alles schoon te maken), kan dat kwaad?

Audidriver73 (0) PRO, 5 jaar geleden

Ik had gehoopt het in autodata te vinden, maar daar staan helaas geen waardes bij.

Heb je de verstuivers ultrasoon laten reinigen, dat kan geen kwaad, maar dat zal niet de oplossing voor je probleem zijn.

VWGolf16D (0), 5 jaar geleden

Heb me zojuist een setje 2e handse verstuivers opgehaald bij iemand die aangeeft geen storingsmeldingen te hebben gehad voor demontage.

Op de terugweg, zag ik dat mijn storingsmelding weg was en ik weer vermogen had🤯

Hierna kwam de storing terug, viel even weer weg en kwam weer terug...

Binnenkort de verstuiver installeren en hopen dat de storing weg blijft, alleen weet iemand hoe het kan dat de storing 2x wegviel?!

VWGolf16D (0), 5 jaar geleden

Verstuiver vervangen, helaas.. lampje blijft knipperen.

EGR losgehaald, zat vol met roet. Schoongemaakt en terug geplaatst, lampje blijft knipperen.

OBD2 geïnstalleerd en alle waardes bekeken, throttle staat op 100%. Is dit normaal wanneer hij op contact staat?

ECU losgehaald en meegenomen naar binnen. Beetje schoongemaakt en straks maar terugplaatsen in de hoop dat het helpt.

Helaas kan ik met mijn OBD2 dingetje geen storingen vinden..

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Waardes bij uitlezen met EOBD/OBD2 zeggen niet zoveel bij dit bouwjaar.
Diesel hoefden pas in 2004 aan de EOBD regels te voldoen, zelfs benzine-motoren hoefden pas in 2001 aan de regels te voldoen.

Voor uitlezen is VCDS (eventueel de Lite versie) veel beter geschikt.

VWGolf16D (0), 5 jaar geleden

Ik heb een VAGCOM setje besteld, hoop dat hier meer info uit te halen is

VWGolf16D (0), 5 jaar geleden

Geloof het of niet, ECU schoongenaakt met cologne en wattenstaafjes beetje contactspray erover nadat het droog was. Even laten drogen, geïnstalleerd en probleem is weg 🤯

Ik hoop dat het weg blijft...

VWGolf16D (0), 5 jaar geleden

Na een stukje te hebben gereden en de auto geparkeerd te hebben nu de auto weer gestart en de storing is terug...😞

Te vroeg gejuicht...

VWGolf16D (0), 5 jaar geleden

Nog steeds de oplossing niet gevonden, zojuist onderdeel N75 besteld om te testen of dit gaat helpen.

Storing N80 kan ook veroorzaakt worden door lucht in het brandstofsysteem. In de toevoer zou ik dit dmv doorzichtige slangen kunnen controleren (nog niet gedaan), alleen hoe controleer ik of het na de vp nog zonder luchtbelletjes is?
Nieuwe brandstoffilter had ik al geïnstalleerd.

Wat ik ook nog wil controleren is of ik toch ergens een kabelbreukje heb zitten van/naar de bruine stekker. Ik zal dan de hulzen moeten openmaken.

Nadat ik mijn ECU had schoongemaakt, viel hij niet meer in noodloop. Zou het dan toch de ECU zijn?

VWGolf16D (0), 4 jaar geleden

N75 geprobeerd, is het ook niet.

Iemand nog ideeën?

VWGolf16D (0), 4 jaar geleden

Na het starten heb ik de stekker doorgemeten hoeveel volt er naar de sensor gaat, deze geeft 14 volt aan. Is dit niet teveel?

Kan dit ook de oorzaak zijn?

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Welke sensor of actuator heb je door gemeten?

VWGolf16D (0), 4 jaar geleden

Die naar de stekker van de 3e verstuiver (G80) gaat

VWGolf16D (0), 4 jaar geleden

Een goede ECU geplaatst en het probleem is voorbij.. hopelijk blijft dit zo.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.