Toyota COROLLA VERSO: MMT problemen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1ZZ-FE, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 95

Heren.

Afgelopen jaar heb ik deze auto gekocht, voor eigen gebruik.
de kilometerstand was wel wat hoog, maar er zaten dealernota's bij van een MMT terugroepactie die uitgevoerd was in 2009, en een nieuwe motor, die toen net 60.000 gelopen had. Voor de rest netjes onderhouden.

Navraag bij de dealer over de terugroepactie leerde me dat ik de auto gerust kon kopen, geen problemen meer, en alleen een nieuwe plaat zou nodig zijn indien deze versleten zou zijn.

Een maand of 2 geleden begon de koppeling ineens raar te doen, bokkig rijgedrag, traag overschakelen, en als ik bij de verkeerslichten de rem losliet ( normaal zou hij dan al iets gaan kruipen) hapte hij dermate hard in dat hij zowat afsloeg.
Geen foutcode's, geen knipperlamjes, geen idee, ik denk, laat hem even uitlezen, en eventueel opnieuw inleren bij de dealer.

krijg ik bericht van de dealer, dat de plaat versleten zou zijn, want deze slipte, en dat als het inleren van de plaat niet zou lukken, er ook een nieuwe ecu gemonteerd zou moeten worden. Ik denk slippen ??? dat heeft hij nog niet gedaan, maar gezien de kilometerstand zou het kunnen, maar dan ook nog een nieuwe ecu ???
geen toestemming gegeven, eerst ophalen en zelf wat verder onderzoek doen. Een plaat kan ik er zelf ook wel inzetten, en dan wel verder kijken.

ik neem mijn auto mee, en tot mijn verbazing is er absoluut niet fatsoenlijk meer mee te rijden, koppeling slipt als een gek, bijkomend probleem, als je de gas wat loslaat om de slip te reduceren, schakelt dat pokkeding door naar een hogere versnelling om de zaak nog erger te laten slippen, en tot overmaat van ramp begint er ook nog een irritant piepje als hij warm is en slipt.
De enige manier om er een beetje fatsoenlijk mee te rijden is een fluwelen voetje op het gas, en handmatig schakelen.
Nieuwe koppelingsset besteld bij de leverancier, ik denk, zal dan toch moeten, maar de zaterdag dat ik hem er in wilde gaan zetten, ziet 'smorgens die bak het licht, en koppelt/schakelt weer alsof er niets aan de hand is.

Zo weer een paar weken aangekeken, maar afgelopen week begon het spelletje weer van voren af aan. bokken, bijna afslaan bij de verkeerslichten, en geen fouten.

Research op internet, vond ik een TSB van Toyota over dit probleem uit 2012. Aan de hand hiervan zou ik inderdaad een ecu met opvolgend nummer moeten monteren, om van de problemen af te komen. Navraag bij de garage waar hij de jaren voor hij in mijn bezit kwam, leerde dat de koppeling een jaar of 2 geleden nog vervangen is, dus deze zou nog in orde moeten zijn. ( rij er nu ongeveer 1 jaar zelf mee)

het nummer van de nieuwe ecu is in de tweedehands wereld wel bekend, maar bijna niet aan te komen.

Mijn vraag, als ik een nieuwe bestel bij de dealer, moet deze dan geprogrammeerd worden ??? als ik aan een tweedehand kan komen, kan ik deze dan straffeloos monteren en inleren op mijn bak ???? slaat dat ding een inleerwaarde van een nieuwe plaat op ( zodat een waarschuwing wordt gegeven als de plaat bijna versleten is) en krijg ik dan hier problemen mee ???

wie kan me helpen.

hellbat

Geplaatst door hellbat (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

hellbat (0) PRO, 4 jaar geleden

probleem opgelost, rijdt weer bijna als nieuw.

Hans4040 (305) PRO, 4 jaar geleden

Mooi zo, graag gedaan :-)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.