Skoda Fabia: Melding bij regen "draaiende motor noodzakelijk voor remsys

Bouwjaar: 2017, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1422, Vermogen (kw): 66

Beste vrienden,

Sinds twee jaar heb ik deze wagen (nieuw gekocht). Het is mij opgevallen dat wanneer het regent, er in de display "status start-stopsysteem" om de paar minuten de melding komt "draaiende motor noodzakelijk voor remsysteem". Deze melding blijft er een aantal seconden op staan.
De dealer heb ik er meermaals naar gevraagd maar heeft geen antwoord.
In de gebruiksaanwijzing vind ik alleen terug DAT deze melding erop kan komen maar niet WAAROM.
Weet iemand de reden van deze melding?

En een tweede vraag: bij regenereren van het roetfilter draait de radiatorventilator op hoge snelheid. Bij stilstand of lage snelheid is de ventilator te horen. Weet iemand of de ventilator misschien boven een bepaalde snelheid uitschakelt?

Met vriendelijke groeten,
PaulAGM

Paulus8636

Geplaatst door Paulus8636 (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Fabia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

MJ (0) PRO, 4 jaar geleden

A: Het Start/Stop systeem werkt indien:
· Versnellingsbak in zijn vrij, koppeling niet ingetrapt
· Gordel vast en deur dicht
· Accu meer dan 75% geladen
· Motor op bedrijfstemperatuur (= 25 graden)
· Accu temperatuur boven de -1 graden
· De stand “defrost” staat uit
· Verschil binnen & buiten minder dan 8 graden
· Verschil intern en ‘gevraagd’ minder dan 12 graden


Blijkbaar is het temperatuurverschil groot en merk je dat op, als het regent.

Paulus8636 (0) PRO, 4 jaar geleden

Beste MJ,
Bedankt om de moeite te nemen om te antwoorden op dit topic dat al een tijdje open staat!

De uitleg is duidelijk: Start-stop systeem werkt niet, en wordt aangegeven als "draaiende motor noodzakelijk" (bij regenereren) of "energiebehoefte van de wagen is hoog "bij onvoldoende geladen accu" etc.

Ik zie de link niet met het remsysteem bij door u gegeven criteria. Waarom zou het remsysteem draaiende motor nodig hebben bij rijden op de snelweg op constante snelheid zonder te remmen?

Hoe zit het met de laatste twee criteria? Ik heb geen climatronic, maar handmatige verwarming en airco. Start-stopsysteem werkt niet wanneer temperatuur volledig naar links staat. En bij volledig naar rechts verhoogt het stationair toerental iets.

Alvast bedankt,

M.vr.gr.
PaulAGM

MJ (0) PRO, 4 jaar geleden

Ik voorzie een probleem als u op een steile weg van het start-stop systeem gebruik maakt. Dan werkt de cilinder van de rembekrachtiger van de niet meer via het vacuum systeem van de motor. Just my two cents....

Paulus8636 (0) PRO, 4 jaar geleden

Nee, dat is het niet. Bij stilstaan op een te steile helling krijg ik de melding dat start-stop niet werkt plus melding "te steile helling".

Mijn vraag gaat over de melding bij rijden op de snelweg in de regen, aan constante snelheid zonder te remmen.

Iemand een idee?

jaker (0) PRO, 4 jaar geleden

Ik denk toch dat het probleem zit in de vacuum voorziening voor de rembekrachtiging,er is dacht ik een sensor die de onderdruk in de vacuum leiding naar de rem bekrachtiger meet..
Bij start stop op een helling zou de bekrachtiging ook bij stilstaande motor voldoende moeten zijn om de wagen stil te houden op de helling.
Bij rijden in de regen,dus met ruitenwissers ingeschakeld wordt het z.g. remschijven wissen actief,hierbij worden de remblokken om de zoveel tijd tegen de schijven aangedrukt om de waterfilm te verwijderen,(dit naar aanleiding van ongevallen op Duitse snelwegen waarbij de remmen het niet goed deden).
Wordt overigens geregeld door de ABS.
Maar ja, naar mijn idee de vacuum voorziening voor de rembekrachtiger controleren,bereikte onderdruk,lekkage etc.

Paulus8636 (0) PRO, 4 jaar geleden

Beste Jaker,

De melding zal te maken hebben met het schijven wissen. Ik wist niet dat dit op deze wagen zat. Probleem opgelost. Dank je wel!

Met de vacuum is er geen probleem.
Dat start-stop op een helling uitgeschakeld wordt (met melding "te steile helling") heeft te maken met het wegrijden. Als hulpje voor de hellingproef.


Groeten en bedankt,
PaulAGM

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.