Nissan ALMERA TINO: Auto stottert bij warme moter en heeft laag toerental

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: QG18, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 85

Mijn Nissan heeft het volgende probleem. Als ik de auto flink warm rij vaak meer dan 60km dan begint hij in te houden en te stotteren. Als ik gas geef op de snelweg dan houdt hij erg in en stottert licht. En als ik binnen de bebouwde kom rij dan stottert hij enorm, echt rijden met horten en stoten. Als ik stil sta maakt hij zeer weinig toeren zo weinig dat de moter bijna afslaat. Het is echt heel vervelend dat ik mijn auto niet kan vertrouwen.
Ik heb hem hier al 2 keer voor naar de garage gebracht maar ze hebben het probleem eigenlijk niet kunnen vinden. Het probleem is ook dat hij het niet altijd doet en de keren dat hij bij de garage is dan doet hij het natuurlijk niet.
Bougies zijn vervangen, extra benzine filter is toegevoegd en de auto heeft een grote beurt gehad. Bij het doormeten zijn er geen meldingen.

Het enige idee wat is geopperd dat het misschien de luchtmassa meter is maar dat is best n flinke kostenpost om op de gok te vervangen.
Vandaar mijn vraag hier of iemand een idee heeft?

Fleurvl

Geplaatst door Fleurvl (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Almera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Je zegt dat er een "extra benzine filter is toegevoegd ". Waarom? Was het originele filter dan zo vuil?
Wat is er gebeurd met het originele filter? Vernieuwd?
Is er daarna nog gemeten of de brandstofdruk wel gehaald wordt?
Is er een 4-gas test gedaan? Zo ja, zijn de waardes van de lambdasondes vergeleken met het resultaat van de 4-gas test?

Als de luchtmassameter door veroudering het probleem is, dan kun je dat met uitlezen zien ook op momenten dat de auto niet stottert. Er moet dan naar de zogenaamde "Long Term Fuel trim" gekeken worden. Die hoort ideaal 0% te zijn.
Als het meer dan 10% is, dan is er een mengsel probleem.
Bij een positieve waarde is het mengsel in de basis te arm, mogelijk door een verouderde luchtmassameter.
Bij een negative waarde is het mengsel in de basis te rijk.

Fleurvl (0), 5 jaar geleden

Thanks voor je bericht. Ze vertelden me dat er geen benzine filter was!? Lees nu zelf dat deze in de brandstof tank zit. Maar het probleem bestond al voordat deze filter is toegevoegd.

Ik ben een echte leek en een vrouw :-/
Dus voor mij echt abra cadabra wat je vertelt over 4-gas test etc.
Ik vraag me na het lezen van jouw verhaal af of er zo kundig naar is gekeken. En of het niet tijd wordt voor een nieuwe garage.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Je kunt natuurlijk altijd ergens anders om een 2nd opinion vragen.
Mijn voorkeur gaat dan uit naar een Nissan Dealer.
Vergeet niet te vertellen dat er een 2e brandstoffilter is aangesloten.

Nissanwielmonteur (0) PRO, 5 jaar geleden

Wat geeft de verbruiksmeter aan voor verbruik?

Schommelt het toerental als de motor stationair loopt Stilstaand zonder gasgeven)

kaleido 1 (965) PRO, 5 jaar geleden

Is er niet een bobine defect , geeft dezelfde verschijnselen.

Fleurvl (0), 5 jaar geleden

@nissanwielmonteur, ik weet niet wat het verbruik op dat moment doet. Idd wel slim om daar op dat moment naar te kijken.
Het toerental schommelt niet als hij stationair loopt. Is alleen heel laag.

@kaleido 1, bobine zou kunnen!? Heeft ook met ontsteking te maken toch?

kaleido 1 (965) PRO, 5 jaar geleden

Heeft inderdaad met de ontsteking te maken , maar dit moet toch vrij simpel te controleren zijn , kun je niet als de klacht zich voor doet langs de garage rijden , desnoods eentje waar je op dat moment in de buurt bent , brand er trouwens geen lampje op je dashbord ?

Fleurvl (0), 5 jaar geleden

Vandaag een afspraak gehad bij de Nissan dealer. Vanwege een ander probleem, knipperend airbag lampje. Maar ook gevraagd of ze eillen kijken naar boven genoemd probleem.
Ze hebben Mn Nissan uitgemeten.
Daarin was idd te zien dat de motor niet hoed loopt. Volgens hun kon dit 2 oorzaken hebben,
De nokkenassensor en/of krukassensor, offf de ketting van de motor. De tweede is een erg duur grapje dus we zijn voor de eerste optie gegaan. Deze zijn nu dus vervangen in de hoop dat dit het probleem is.
Het airbag lampje hadden ze gereset maar toen ik weg reed bij de garage brandde hij alweer. Dus meteen terug, nogmaals uitgelezen. Gaf aan dat de zijmodule een probleem geeft. Dit kon een stekkertje zijn of een kapotte module. Maar ze hadden nu geen tijd meer inmiddels 17.45uur. Dus ze hadden hem weer gereset.
Kan je zelf deze stekker controleren?

Lees dat dit wel n veelvoorkomend probleem is. Heeft dit niets met die terugroep actie van een tijdje geleden te maken? In die brief stond dat ze alleen de airbag van de passagierskant moesten vervangen. Wat uiteraard ook is gebeurd.
Maar klopt dit wel?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Almera of stel zelf een nieuwe vraag.