Fiat 500: Fiat 500 Twinair bj 2011 - Veiligheidsgordel bestuurder blokkeer

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 312A2000, Motorinhoud (cc): 900, Vermogen (kw): 63

Wij hebben een raar probleem met de veiligheidsgordel van onze Fiat 500 Twinair uit 2011: de veiligheidsgordel blokkeert alleen bij warm weer (vanaf +- 18-20 graden) heel snel als je die om wil doen. Je moet dan heel veel geduld (kleine stukjes uittrekken) hebben om deze als nog netjes om te krijgen.

Nu is onze auto bij de garage geweest voor een beurt, APK en ander klein onderhoud. Ze hebben er naar gekken en constateren het zelf ook, dat onderdeel is echter duur omdat deze de airbag activeert. Ze hadden het over 300-400 euro voor 1 kant.

Nu heb ik wat gezocht op internet en lees dat dit wel vaker bij een Fiat 500 voorkomt, maar kan de onderdelen niet zelf vinden.

Ik ben best wel handig (heb laatst alle remmen van mijn Opel Astra vervangen) en wil dit zelf repareren, maar kan dus het juiste onderdeel nergens op internet vinden.

Zijn er mensen hier bekend met dit probleem en mijn van advies kunnen voorzien hoe ik dit het beste kan repareren, en natuurlijk het belangrijkste waar kan ik het onderdeel aanschaffen / vinden op internet.

Bij voorbaat hartelijke dank voor de hulp / advies!

Vjenne

Geplaatst door Vjenne (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat 500? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

skilcom (0), 4 jaar geleden

Dikwijls heeft dit te maken met de hellingshoek waaronder het onderste bevestigingspunt, die met het rolmechanisme dus, is gemonteerd. De bekleding losmaken, het rolmechanisme wat lossen, en de hellingshoek iets verminderen, voor de bestuurderszijde dus iets meer naar links, zou het probleem al kunnen oplossen...

Vjenne (0), 4 jaar geleden

skilcom, Bedankt voor de snelle reactie en tip!

De garage had het ook over stellen, maar vraag mij af of ze er achter hebben gekeken, dat kost al snel even wat tijd waar ik geen opdracht voor heb gegeven.

Hoe kan ik de bekleding (plastic) zonder te beschadigen verwijderen?

Toch zou ik liever het onderdeel (zelf) vervangen, maar kan het juiste onderdeel echt nergens op internet vinden. Wie kan mij daarmee helpen?

skilcom (0), 4 jaar geleden

Volgens mij is er niets te vervangen... gewoon het rolmechanisme juist afstellen, d.w.z. de hellingshoek juist instellen.... Er is natuurlijk wat tijd voor nodig, de bekleding moet los enz... Om de bekleding los te maken maak je best gebruik van een set plastic vorkjes, die speciaal ontworpen zijn om bekleding los te maken, anders gaat het zeker mis lopen... Zoiets dus, verkrijgbaar in de onderdelenhandel:

Vjenne (0), 4 jaar geleden

skilcom, Bedankt voor je advies. Waar kan ik een dergelijke set kopen, heb je toevallig een linkje?

skilcom (0), 4 jaar geleden

Ik heb dat van mij gewoon gekocht bij een plaatselijk handelaar in auto onderdelen, maar ze zijn online ook te vinden hoor... Dan zijn ze goedkoper, maar je moet wel een maandje en meer geduld hebben... Net eens gegoogeld, en al dezelfde gevonden, maar goedkoper... https://www.wish.com/feed/tabbed_feed_la...

kaleido 1 (965) PRO, 4 jaar geleden

Je bedoeld met onderdeel zelf vervangen , het veiligheidsgordelmechanisme ?
Dit ga je op internet niet vinden , is een dealer specifiek onderdeel , of via de onderdelenlijn is ook mogelijk.

skilcom (0), 4 jaar geleden

Er moet volgens mij niets vervangen te worden... het rolmecanisme kan men namelijk bijstellen... Heb ik al een paar keer succesvol gedaan trouwens... Het setje waarover ik het had dat men kan bestellen, is gereedschap om bekledingen veilig los te maken...

Vjenne (0), 4 jaar geleden

kaleido 1, skilcom, Bedankt voor jullie bijdragen / info. Ik ga de komende week eens kijken of ik de bekleding kan demonteren en wat kan stellen. Hopelijk is het een kwestie van bijstellen?!

Waarom zegt de Fiat dealer / garage dat ze het hebben bijgesteld en dat dit niet gelukt is, dus conclusie onderdeel vervangen. Ik merkte geen verschil, dus vraag mij echt af hoe eerlijk dit antwoord is. Even de bekleding / plastic verwijderen en stellen is mijn inziens wel even wat werk of zit ik er naast? Denk dat ze helemaal niks gesteld hebben, wat denken jullie?

skilcom, Je geeft aan dat je dit al een paar keer gedaan hebt, maar hoe pak ik dit aan? kun je mij wat op gang helpen? Heb hier 0,0 ervaring mee... Bedankt.

skilcom (0), 4 jaar geleden

Normaal komt het te snel blokkeren van de gordel doordat het rolmechanisme te sterk naar de rijrichting is gedraaid... Meestal is het rolmechanisme te regelen door de hellingshoek te verdraaien. Als je voor het rolmechanisme zit, naar rechts maakt het blokkeringsmechanisme gevoeliger, d.w.z. dat het sneller gaat blokkeren, naar links, minder gevoelig... Dit geldt uiteraard alleen voor de gordel aan de bestuurderszijde, aan de passagierszijde in dit uiteraard andersom...

Vjenne (0), 4 jaar geleden

Wat ik wel raar vind is dat dit probleem alleen bij warm weer zich voordoet. Bij een temperatuur van zeg maar beneden de 18-20 graden is er niks aan de hand.

Hans4040 (190) PRO, 4 jaar geleden

Bij warm weer zet de boel uit, waardoor het mechanisme wellicht sneller ge-activeerd wordt.
Heb je al geprobeerd om het mechanisme te verstellen..?

Vjenne (0), 4 jaar geleden

Nee, nog niet aan toe gekomen. Deze week wil ik er ergens tijd voor vrij maken, laat het jullie hier weren.

Vjenne (0), 4 jaar geleden

Het is even stil geweest, sorry had niet eerder tijd. Het probleem komt ook alleen naar voren bij warm weer.

Ik ben er nu mee bezig, maar de bekleding demonteren lukt mij al niet. Daarnaast hoe stel je de gordel eigenlijk?

Kan iemand mij opgang helpen?

Bij voorbaat dank!

skilcom (0), 4 jaar geleden

Als het niet lukt, of als u niet zeker bent zou ik toch naar een betrouwbare hersteller gaan. De bekleding zit als het goed is, vast met de deurrubber en plastic clips. Her gordelmechanisme zelf kan men meestal verstellen door de bevestigingsschroef iets los te draaien, en het gordelhuis te verdraaien.

Vjenne (0), 4 jaar geleden

Fijn dat je zo snel reageert!

Ben wat verder gekomen! Bekleding (plastic) nu los en kan de bij. Kan alleen naar recht en link verstellen, maar heel weinig. Dus naar de bestuurder of naar de achterbank stellen zeg maar. Wat ik ook probeer het helpt niet. Als ik met een metalen voorwerp op de gordel ram dan doet die het even tot dat die weer vast slaat.

Zal die dan echt kapot zijn? Hebben jullie nog tips?

skilcom (0), 4 jaar geleden

Het klopt dat het gordelhuis maar heel weinig te verstellen is, maar dat zou normaal moeten voldoende zijn. Indien de gordel dan nog niet loskomt, en blijft blokkeren, kan u hem, nu u er toch bij kan, best vervangen. Ik zou eens op de sloop gaan kijken, maar informeer eerst eens naar de prijs van een nieuwe, kwestie van niet in de zak te worden gezet.

Vjenne (0), 4 jaar geleden

Bedankt voor je reactie.

Dat was mijn conclusie ook al dat ik er niet aan ontkom om het te vervangen. Het is mij echter niet duidelijk wat ik dan moet vervangen? Alleen het mechanisme waar de gordel in rolt of meer? Ik las ook ergens dat de airbag er aan verbonden is? Kan mag ik dat zelf wel of kan ik een storing veroorzaken?

Dan nog het onderdeel vinden...... kan deze niet op internet vinden. Er zit wel een gele sticker met volgens mij een partnummer, zie foto's.

Vjenne (0), 4 jaar geleden

Zie foto, de buitenste onderdelen (rode kader) zijn de gordelspanners toch? Kan ik alleen het gordelhuis vervangen? Is dat ene kwestie van dat groene stekkertje er uit halen nieuwe plaatsen en stekker er weer in? Dat zou ene redelijk makkelijk reparatie zijn.

Hoor graag hoe ik dit moet aanpakken. Bedankt.

Hans4040 (190) PRO, 4 jaar geleden

De gordel is niet verbonden aan de airbag, maar maakt wel deel uit van het gehele airbag SYSTEEM, SRS.
Bij een aanrijding worden de airbags ge-activeerd en dan ook de gordelspanners (dat is dat " motortje" met die bedrading eraan)
Je kan proberen om de gordel helemaal af te rollen, schoonmaken met wat lauw water en afdrogen.
Daarna de as van de rol een beetje inspuiten met siliconenspray.

Werkt dat niet, dan zou ik op de sloop een andere halen.
De meeste kans heb je bij www.onderdelenlijn.nl
Je moet dan het geheel vervangen, dus rolmechaniek + gordel.

Vjenne (0), 4 jaar geleden

Wat bedoel je precies met "Je moet dan het geheel vervangen, dus rolmechaniek + gordel" welke onderdelen precies? Niet de gordelspanner die er onder zit zeg maar?

kaleido 1 (965) PRO, 4 jaar geleden

Complete gordel dus oprolmechanisme en gordel ,

Hans4040 (190) PRO, 4 jaar geleden

Inderdaad...
wat je op de foto van 01/09/2019, 14:19 ziet, dus wat kaleido 1 ook zegt.
En op de foto te zien kan je hier helemaal niets aan stellen, er zit een pasvlak aan de houder, dus past maar op 1 manier.

Vjenne (0), 4 jaar geleden

Allen weer bedankt voor het reageren en de tips!

Even voor de zekerheid, alleen onderstaande onderdeel vervangen volstaat? Kan ik die stekker naar de gondelspanner gewoon lostrekken of moet de accuspanning er dan af?

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onder...

Hans4040 (190) PRO, 4 jaar geleden

Bij werkzaamheden aan het SRS systeem altijd de minpool van de accu losnemen...

Marc K (0), 3 jaar geleden

Ik heb in de Fiat 500 twinair lounge (2010) van mijn dochter hetzelfde probleem: alleen met zeer veel beleid komt de gordel dan los, en dan maar een heel klein stukje. Ik heb hem net helemaal uitgerold en ingewreven met siliconenspray, want ik wil nog niets gaan demonteren. Voorlopig lijkt het iets beter te gaan, maar dat is afwachten. Ondertussen ben ik benieuwd of Vjenne zijn onderdeel heeft gevonden en kunnen plaatsen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat 500 of stel zelf een nieuwe vraag.