Ford FOCUS: Turbo valt uit na enige tijd zonder verdere storing te merken

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: G8DD, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Bij lag toerentaal schokt de motor een klein beetje
Na enige tijd rijden op de snelweg of binnendoor gaat de turbo uit.
Als ik geen extra kracht vraag merk je het verder niet.
Na de auto uit te hebben gezet en weer gestart te hebben is het problem weer tijdelijk verholpen.
Als ik onder het rijden het contact uit en aan zet is het problem ook tijdenlijk verholpen
Volgens de foutcode die er uitgelezen is zit het problem bij de EGR klep ( reeds vervangen ) of de luchtmassa meter

Toen het problem zich een keer voordeed ben ik gestopt en heb met de reserve sleutel de motor kap open gemaakt en zag dat de Turbo uitgeschakeld was,
De turbo word aangestuurd door een vacuum ( voor zover ik dat gezien en gelezen heb )
Ik heb alle slangen bekeken rond de turbo en met remreiniger over de lopende motor gespoten om te kijken ofdat er een vancuum probleem zat maar zonder resultaat
Nou ben ik verder geen automonteur dus loop ik hier vast, wie kan mij in een richting sturen om verder te zoeken.

THE GIXXER

Geplaatst door THE GIXXER (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Nadat de motorcomputer een fout constateerd, wordt meestal de turbodruk beperkt.
Het doel is tweeledig, je merkt het met rijden en het beschermt de motor tegen gevolgschades.
Met de turbo is waarschijnlijk niets aan de hand, wat je merkt is een gevolg van de noodloop.

Weet je de exacte tekst of het nummer van de foutcode?

THE GIXXER (0), 5 jaar geleden

Ik heb de foutcode zo niet. ben weg met de Pasen maar zal die later weer melden
Ik vraag me af hoe dit vacuüm geregeld wordt en kan de motor dit apart voor de turbo regelen

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Vacuüm komt van een vacuümpomp en kan voor ieder betrokken onderdeel (Turbo, Egr, etc.) apart geregeld worden.
De vacuüm pomp wordt ook gebruikt voor de bekrachtiging van de remmen.

Heino4267 (225), 5 jaar geleden

Ga eens naar een garage die de foutcodes van de computer uit kan lezen. Daar kom je een stuk verder mee dan giswerk. UItgangspunt is dat er een fouttoestand met bijbehorende foutcode optreedt die de noodloop inschakelt.
Noodloop inschakelen gebeurt niet zomaar: daar is een reden voor die opgespoord en gerepareerd moet worden.

THE GIXXER (0), 5 jaar geleden

Hallo Heino4267 en oldford

Ik heb de foutcodes uitgelezen en bijgevoegd als foto's
P042F
P0490
P0112
P0114

Heb ze zelf uitgelezen met een ELM327 Interface

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Ik vraag me af of die Freeze Frame data wel te vertrouwen is.
De druk in het inlaatspruitstuk wordt gegeven als 25kPa - dat is 0,25 bar. Wel heel erg laag voor een diesel.
De druk in de fuel rail wordt gegeven als 2540kPa - dat is 25,4 bar. En ook dat is veel en veel te laag.

THE GIXXER (0), 5 jaar geleden

De Freeze frame is gemaakt tijdens stationair toerental weet niet ofdat dat een verschil kan zijn
Ik zal er eens eentje maken tijdens het rijden
Kan je misschien iets zeggen over de foutcodes

Autoreparatiehobby (0), 5 jaar geleden

P042f geeft een probleem aan met je egr klep. De klep blijft gesloten wat betekent dat je egr verstopt zit. Haal je egr klep eraf en reinig deze met egr reiniger spuit de egr klep vol en laat deze een tijdje staan dan worden de roet deeltjes opgelost. Er zitten namelijk roet deeltjes bij de veer in de egr klep en dat wil veroorzaken dat de egr niet meer open gaat

Autoreparatiehobby (0), 5 jaar geleden

De andere fout codes hebben ook met je egr te maken

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

De Freeze Frame data heeft NIETS te maken met wanneer je de uitdraai maakt.
Die data wordt opgeslagen op het moment dat de foutcode wordt geconstateerd.
Dat kan b.v. 2 weken geleden al zijn. De fout trad op rijdend bij 98 km/uur en het toerental was 2000.

De EGR fout is mooi te zien in de data (als die data tenminste te vertrouwen is).
De aansturing staat op 100%, terwijl de terugmelding van de stand van de EGR klep op 0% staat.
Is de bedrading van de terugmelding al eens doorgemeten?
Is de sensor die de stand doorgeeft ook vernieuwd, of is dat nog steeds dezelfde?
Is de bedrading van de aansturing van de EGR-klep doorgemeten?
Hoe wordt de klep aangestuurd? Met een motor of met vacuüm?

P0112 en P0114 hebben te maken met de inlaat lucht temperatuur.
Een laag signaal betekent een heel hoge (100 graden of meer) temperatuur.
Volgens de Freeze Frame data was die 14 graden - een beetje aan de koude kant vindt ik, zeker voor de afgelopen week.
1 inlaat lucht temperatuur sensor zit ingebouwd in de luchtmassa meter.
Volgens de onderdelen sites heb je ook nog een 2e inlaat lucht temperatuur sensor.

Heino4267 (225), 5 jaar geleden

Dus het euvel is dat je motor in noodloop gaat met foutcodes die verwijzen naar de EGR.
Dat wordt dus eerst de ERG demonteren en schoonmaken zoals hierboven wordt voorgesteld.
Daarna verder kijken.

Autoreparatiehobby (0), 5 jaar geleden

Als je de egr goed schoon heb t gemaakt en daarna de foutcodes hebt verwijderd zou de klacht niet meer terug moeten komen

THE GIXXER (0), 5 jaar geleden

Dank jullie voor de info die jullie gegeven hebben.
De egr klep had ik reeds al vervangen maar de fout blijft hetzelfde.

Ik heb nog wat schermfotos gemaakt tijdens het rijden

Als eerste ga ik egr aansluiting eens bekijken en de lichtmast meter doormeten

THE GIXXER (0), 5 jaar geleden

Ik bedoel de luchtmassa meter

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

In je laatste foto zie je de actuele inlaat spruitstukdruk en brandstof rail druk.
De inlaatspruitstuk druk is 1,17 bar. Dat klopt beter als die rare 0,25 bar uit de Freeze Frame data.
De brandstof rail druk is nu bijna 1100 bar. Dat klopt in ieder geval redelijk.
Of het echt de goede druk is kun je met deze apparatuur niet zien.
Met dealer (of gelijkwaardige) apparatuur kun je ook de gewenste druk zien en dus ook afwijkingen bij de actuele druk.

Wat opvalt is dat de inlaat lucht temperatuur weer 14 graden is. Toeval? Misschien.

THE GIXXER (0), 5 jaar geleden

Luchtmassa meter doorgemeten die geeft bij deze temp een waarde van 3500ohm
Ik heb de egr losgekoppeld maar merk zo geen verschil
Kan het kwaad als ik zonder egr aangesloten rijdt .

Autoreparatiehobby (0), 5 jaar geleden

Ja dan gaat de auto in noodloop draaien

Autoreparatiehobby (0), 5 jaar geleden

Je kunt de egr ook uit de software laten schrijven door een auto tuner. Dan kun je de egr er wel afkoppelen.

THE GIXXER (0), 5 jaar geleden

Ik ga morgen ochtend en in de middag nog een keertje meten om te kijken ofdat de inlaat luchttemperatuur 14 Gr blijft
Zal ook eens kijken of rijden zonder egr uiteindelijk hetzelfde probleem geeft
We gaan door

THE GIXXER (0), 4 jaar geleden

Vandaag weer gemeten de luchtinlaat temperatuur was 17 Gr
Ik heb vanmiddag met de egr klep losgekoppeld gereden en de turbo is niet uitgeschakeld en hij is niet in de nooddoop gegaan.
Vanavond na een relatief kort ritje is het motormanagement lampje gaan branden maar de turbo is nog steeds aan.
Ik heb nog even de laatste foutcodes uitgelezen tijdens het rijden zonder erg klep aangesloten

THE GIXXER (0), 4 jaar geleden

De foutcodes zijn
P0405
P0108

THE GIXXER (0), 4 jaar geleden

Hallo

Durft er iemand zich te wagen aan een eventuele oplossing

Zonder de EGR klep aangesloten te hebben blijft hij prima rijden maar krijg ik een motor lampje met bovengenoemde codes
Is er een manier om de computer tel aten denken dat er een egr aangesloten zit bijvoorbeeld dmv een weerstand

Hoor het graag weer

Heino4267 (225), 4 jaar geleden

Een turbo "gaat niet uit", je motorvermogen wordt elektronisch begrensd om alles heel te houden, tot een waarde waarmee je een veilige plek kunt opzoeken en de motor uit kunt zetten. Dat heet"noodloop" zoals hierboven ook al staat. En het is niet verstandig om met een noodloop de motor uit en aan te zetten en weer normaal verder te rijden.
Je hoort dan eigenlijk een garage in te schakelen om de oorzaak op te sporen en weg te laten nemen.

THE GIXXER (0), 4 jaar geleden

De auto gaat niet in nooddoop ik kan normaal rijden als de erg niet aangesloten is. Met de egr aangesloten heb ik alleen geen turbo meer maar kan verder door heel het toerenbereik rijden

Heino4267 (225), 4 jaar geleden

Dan zou ik even de schakelaar opzoeken waarmee je de turbo aanzet en die doorverbinden. Probleem opgelost.

THE GIXXER (0), 4 jaar geleden

De turbo word vacuum aangestuurd, als het problem zich voordoet wordt hij via het vacuum uitgeschakeld,
Is namenlijk te zien aan de positie van de aansturing.
Er is dus geen schakelaar om door te verbinden.

Heeft er iemand een echte oplossing, of toch maar naar de ford garage wat ik niet zie zitten omdat die hoogstwaarschijnlijk van alles gaan vervangen wat weer een bak met geld kost en eventueel toch niet de oplossing is.

Hoor het graag anders zal ik het topic sluiten

Allemaal vast bedankt voor de hulp

Heino4267 (225), 4 jaar geleden

.

THE GIXXER (0), 4 jaar geleden

Zo best mensen

Ik ben er achter gekomen dat de EGR klep toch ingelezen moet worden.
Ook ben ik verdr gaan zoeken en kwam terecht bij JP Tuning in Veldhoven, die heft voor mij alles wat te maken heft met de EGR uitgeschakeld.
Voordat de Mileu mensen commentaar gaan geven.
Do motor loopt aanzienlijk zuiniger.

Mijn Turbo uitval problemen zijn opgelost en de auto rijd een stuk prettiger, reageerd beter op het gas

Bedankt voor al jullie hulp
ik hoop hiermee ook andere te helpen

Rene

THE GIXXER (0), 4 jaar geleden

Gesloten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.