Peugeot 307 2.0 HDI COMMERCIAL 66KW: onregelmatige motor

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2000

Goedemiddag,
al een tijdje doet zich met volgende probleem voor met een Peugeot 2 ltr diesel 2003:
- koude start prima; motor loopt en trekt als een zonnetje
- na ca 5 minuten rijden begint de motor te haperen; is moeilijk op toeren te houden; slaat af bij stilstaan etc. De temp. meter geeft dan ca 70 graden aan,
- na een tijdje zo klungelen (op de grote weg betekend dit wat met horten en stoten rijden) in de stad moet je uitkijken dat je niet op een kruising stil komt te staan) maakt de motor opeens erg veel toeren zonder dat je gas geeft; dit duurt 2 a 3 seconden waarna de auto normaal rijdt. De thermometer geeft dat 80 graden aan.
- Als je stopt en de motor koelt wat af is starten lastig evenals op toeren brengen als dit gelukt is.

Ik heb geprobeerd de auto uit te laten lezen maar dit werkte niet. De zekeringen waren niet kapot. Uitschakelen van de EGR had geen effect. Diesel bijmengen met een reinigingsprodukt heeft ook geen of nauwelijks effect.

Herkent iemand dit probleem of weet iemand in welke richting ik de oplossing moet zoeken?

Klinkenbijl

Geplaatst door Klinkenbijl (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

j@n-willem (0) PRO, 4 jaar geleden

Brandstof filter eens v.v.?
Wat is de huidige km stand?
Ik zou je verstuivers laten testen ik denk 1 of 2 niet goed doen.(lekkage inwendig)

Klinkenbijl (0), 4 jaar geleden

Peugeot heeft 300000 km gelopen. Ik vergat te vermelden dat brandstoffilter nav de problemen ook is vervangen. Vreemd was dat er wat ijzer- of aluminiumvijzel onderin het filterhuis zat. Zou dat kunnen wijzen op slijtage van de pomp?

Klinkenbijl (0), 4 jaar geleden

Nou, een paar dagen na mijn oproep begaf de Peugeot het helemaal. Kon met moeite 10 km p/u halen om thuis te komen. Via de Franse MP een setje verstuivers gevonden en vandaag gemonteerd. Van de oude verstuivers was er een erg vuil, 1 vuil en vettig en de andere twee zagen er normaal uit. Na montage liep de auto redelijk; kwam goed op toeren en trok goed. Heuvel af een paar keer het gevoel dat ik een duwtje meekreeg. Na ca 10 km begon de auto heuvel op weer te stotteren. Degene die achter me reed zag een paar keer een zwarte rookpluim. Ik heb ook ontdekt dat mijn koelwater vrij snel aan de kook raakt; dit was nu ook weer zo. Ik heb ergens gelezen (maar weet niet meer waar) dat iemand met dit soort onregelmatigheden een defect roetfilter had en dat door losse onderdelen daarin de uitlaat soms afgesloten werd.
Iemand nog ideeën nav dit verhaal?

Klinkenbijl (0), 4 jaar geleden

Auto naar een goede garage gebracht. Uitgelezen en gevonden dat een sensor voor uitlaatgasanalyse (?) kaduuk was. Na vervanging liep de auto weer als een zonnetje!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.